IV kadencja
Interpelacja nr 8294
do ministra polityki społecznej
w sprawie miesięcznego dochodu z gospodarstwa rolnego, uprawniającego do uzyskania świadczeń rodzinnych i z pomocy społecznej
Szanowny Panie Ministrze! Art. 5 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r. mówi, że zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rolniczy w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 504 zł. W ust. 8 tejże ustawy zapisano: ˝gdy rodzina lub osoba ucząca się utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się, że miesięczny dochód z 1 ha przeliczeniowego odpowiada 50% kwoty, o której mowa w ust. 1. Dochód obliczony według takiego wskaźnika wynosi 252 zł x 12 miesięcy = 3024 zł rocznie na 1 ha przeliczeniowy.
Tymczasem Główny Urząd Statystyczny w obwieszczeniu Prezesa GUS z dnia 30 października 2003 r. podaje, że dochód z 1 hektara przeliczeniowego wynosi 806 zł rocznie, co jest wartością zbliżoną do rzeczywistych dochodów osiąganych z produkcji rolniczej.
Z przedstawionych danych wynika, że obliczanie dochodu z gospodarstwa rolnego na podstawie wskaźnika z ustawy o świadczeniach rodzinnych jest dla rolników bardzo krzywdzące.
Istnieje jeszcze jeden wskaźnik obliczania dochodów rolniczych - w oparciu o ustawę o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 64), który mówi, że dochód ten wynosi 194 zł miesięcznie, co daje rocznie 2328 zł z jednego hektara przeliczeniowego.
Konsekwencją stosowania wskaźnika tak obliczanego dochodu jest pozbawienie większości rodzin rolniczych prawa do świadczeń rodzinnych oraz socjalnych, w tym również dostępu do pomocy stypendialnej w przypadku uczniów i studentów. Uważam, że dyskryminuje to młodzież i rodziny ze środowiska wiejskiego.
W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz wdrażanego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.2 ˝Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne˝ przewidziano pomoc stypendialną dla uczniów i studentów mających stałe zameldowanie na obszarach wiejskich. Unia Europejska widzi zatem potrzebę wspierania obszarów wiejskich poprzez stwarzanie szans edukacyjnych. Tymczasem w naszym kraju w dalszym ciągu stosuje się przepisy, które w sposób nieuczciwy, ale skuteczny pozbawiają znaczną część rodzin wiejskich szansy na korzystanie ze stypendialnej pomocy unijnej. Utrzymywanie takich rozwiązań świadczy o niespójności w przepisach prawa i ośmiesza nasz kraj.
Izby Rolnicze wielokrotnie już występowały o ujednolicenie obliczania dochodu gospodarstw rolnych.
Mając na uwadze powyższe fakty, zwracam się do Pana Ministra o wyjaśnienie następujących kwestii:
1. Dlaczego - pomimo tak znacznej rozbieżności pomiędzy wysokością dochodu z gospodarstwa rolnego, wynikającego z danych GUS, a wysokością dochodu z gospodarstwa rolnego obliczanego na podstawie wskaźnika z ustawy o świadczeniach rodzinnych - w przypadku występowania o pomoc socjalną czy o świadczenia rodzinne nadal stosowany jest sposób liczenia tego dochodu, który w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistego dochodu osiąganego z gospodarstw rolnych?
2. Jakie - zdaniem Pańskiego resortu - racje przemawiają za dalszym utrzymywaniem takiego sposobu liczenia dochodu z gospodarstwa rolnego?
3. Czy bierze Pan pod uwagę taką zmianę obowiązujących przepisów, by stosowany był jednolity wskaźnik obliczania dochodów rolniczych dla wszystkich celów w oparciu o dane GUS jako najbardziej zbliżone do aktualnej rzeczywistości?
4. Czy wystąpi Pan z inicjatywą legislacyjną w tym kierunku? Jeśli tak kiedy taka inicjatywa będzie podjęta? Jeśli nie, dlaczego?
Liczę, że wykaże Pan zrozumienie dla trudnej sytuacji młodzieży pochodzącej ze wsi i osób z tego środowiska, które są zmuszone korzystać z pomocy społecznej, i podejmie odpowiednie działania dla takiej zmiany obecnie obowiązujących przepisów, by dochód z gospodarstwa rolnego był liczony w sposób maksymalnie zbliżony do rzeczywistego.
Łączę wyrazy szacunku
Poseł Zbigniew Janowski
Warszawa, dnia 22 września 2004 r.