IV kadencja
Odpowiedź ministra środowiska
na zapytanie nr 1876
w sprawie restrukturyzacji zatrudnienia w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu
W związku z zapytaniem pana posła Józefa Szczepańczyka z dnia 16.06.2003 r. w sprawie restrukturyzacji zatrudnienia w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu, przesłanym mi przy piśmie z dnia 18.06.2003 r. (znak: SPS-0203-1876/03), na podstawie przedłożonej przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych informacji poniżej przedstawiam odpowiedzi na poszczególne pytania pana posła.
Ad 1. Zestawienie danych dot. wszystkich nadleśnictw w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu przesyłam w załączeniu.*)
Ad 2. Na podstawie przyjętych przez Dyrekcję Generalną LP zasad restrukturyzacji, w Regionalnej Dyrekcji LP w Radomiu uznano za optymalne utrzymanie na koniec 2005 r. 18 nadleśnictw. Oznacza to konieczność zmniejszenia w stosunku do stanu obecnego liczby nadleśnictw o 5.
W roku 2003 przewidywane jest włączenie lasów obecnego Nadleśnictwa Daleszyce do Nadleśnictw Kielce, Chmielnik i Łagów.
Ad 3. Konieczność racjonalizacji struktur organizacyjnych i zatrudnienia w Lasach Państwowych wynika z postępującego wzrostu kosztów prowadzenia gospodarki leśnej, przy utrzymujących się na zbliżonym poziomie dochodach, czerpanych głównie ze sprzedaży drewna (nadprodukcja drewna na rynku europejskim i sukcesywny spadek cen drewna).
Ponadto wobec zbliżającego się wejścia Polski do Unii Europejskiej i związanej z tym liberalizacji przepływu towarów i usług Lasy Państwowe muszą przygotować się do sprostania konkurencji na rynku leśno-drzewnym.
Ad 4. Założenia programu restrukturyzacji w zakresie redukcji zatrudnienia były konsultowane ze wszystkimi związkami zawodowymi o zasięgu krajowym działającymi w leśnictwie i uzyskały ich akceptację. W trakcie tych konsultacji związki zawodowe wynegocjowały rozłożenie restrukturyzacji na dłuższy okres (do końca 2005 r.) oraz wypłacanie przez LP odpraw w wysokości 20 tys. zł dla zwalnianych osób w celu umożliwienia im przekwalifikowania bądź rozpoczęcia działalności na własny rachunek.
Podkreślenia wymaga fakt, że zwalniani są w pierwszej kolejności pracownicy, którzy nabyli uprawnienia do emerytury lub świadczeń przedemerytalnych.
Stanowisko międzyzakładowych organizacji związkowych w sprawie łączenia nadleśnictw jest negatywne.
Ad 5. Część zwalnianych pracowników otrzymuje propozycje zarejestrowania tzw. Zakładów Usług Leśnych i świadczenia usług na rzecz Lasów Państwowych.
Na możliwość zatrudnienia zwalnianych pracowników poza LP nadleśnictwa nie mają wpływu.
Ad 6. Żaden z odchodzących z LP pracowników nie zwracał się z wnioskiem o sfinansowanie szkoleń lub kursów umożliwiających zdobycie innych kwalifikacji. Podkreślić jednak należy, że zwalniani pracownicy na ten cel otrzymują odprawy w wysokości 20 tys. zł.
W mojej ocenie powyższe działania, jak też szereg innych, podejmowanych w LP, są niezbędne dla utrzymania możliwości, w dłuższej perspektywie, samofinansowania działalności w Lasach Państwowych.
Nie mogę i nie zamierzam ingerować w decyzje Dyrektora Generalnego LP w tym zakresie, tym bardziej, że to Dyrektor Generalny LP zgodnie z ustawą o lasach kieruje samodzielnie tą państwową jednostką organizacyjną i ponosi pełną odpowiedzialność za skutki swoich decyzji.
Minister
Czesław Śleziak
Warszawa, dnia 24 lipca 2003 r.