IV kadencja

Interpelacja w sprawie przyśpieszenia budowy ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż odcinka autostrady A-4 na terenie miasta Imielin oraz realizacji stref zalesień wzdłuż autostrady

Interpelacja nr 2534

do ministra infrastruktury

w sprawie przyśpieszenia budowy ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż odcinka autostrady A-4 na terenie miasta Imielin oraz realizacji stref zalesień wzdłuż autostrady

   Realizacja inwestycji drogowej, jaką jest budowa autostrady A-4 przez najbardziej zaludnione obszary woj. śląskiego, to przedsięwzięcie, którego znaczenia nie trzeba szeroko uzasadniać. Mieszkańcy regionu upatrują w niej szansy na rozwiązanie problemów komunikacyjnych, poprawę jakości dróg lokalnych, nadmiernie obecnie obciążonych głównie ruchem tranzytowym, a także poprawę stanu środowiska poprzez wyprowadzenie poza centra miast uciążliwego ze względu na spaliny i hałas ruchu samochodowego.

   Od pewnego jednak czasu mieszkańcy sygnalizują pewne nieprawidłowości w zakresie prowadzenia inwestycji towarzyszących budowie autostrady. Dotyczy to szczególnie ekranów dźwiękochłonnych oraz zalesiania pasów przy autostradzie. W niektórych miejscach, np. w Katowicach w okolicy Osiedla Paderewskiego, ekrany takie zainstalowano już kilka lat temu. Niestety, nie wszyscy mieszkańcy miejscowości, przez które przebiega trasa autostrady, mogą cieszyć się takim udogodnieniem. Tak jest w gminie Imielin, której mieszkańcy poprosili mnie o interwencję w tej sprawie.

   W związku z tym, uprzejmie proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:

   1. Na kim spoczywa obowiązek instalacji ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż odcinków autostrady przebiegającej obok osiedli mieszkalnych?

   2. Jakie konsekwencje ponieść może inwestor (lub zarządca autostrady) w przypadku niewywiązania się z obowiązku instalacji takich ekranów?

   3. W odniesieniu do stref zalesień wzdłuż autostrady proszę o udzielenie podobnych odpowiedzi kto - odpowiada za ich zakładanie, pod jakimi rygorami prawnymi?

   4. Jednocześnie proszę o informację, czy ekrany dźwiękochłonne oraz strefy zalesień mogą być realizowane ze środków Narodowego (lub Wojewódzkiego) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? Czy realizacja tych zadań towarzyszących budowie autostrady może - i pod jakimi warunkami organizacyjno-ekonomicznymi - nastąpić w wyniku inicjatyw lokalnych samorządów terytorialnych?

   Szanowny Panie Marszałku! Dysponuję kopiami korespondencji prowadzonej już od 1992 r. z różnymi instytucjami, urzędami i firmami, w której mieszkańcy Imielina domagali się realizacji tak ekranów dźwiękochłonnych, jak i pasów zalesień. Niestety, jak dotąd bezskutecznie.

   Z uwagi na procedowanie przez Sejm RP nad pakietem ustaw mających przyśpieszyć budowę autostrad i dróg krajowych, stanowiących istotny element rządowego pakietu ˝Infrastruktura - klucz do przyszłości˝, pozwalam sobie wyrazić przekonanie, że społeczna akceptacja tego programu wymaga szybkiego zajęcia stanowiska w takich sprawach, jak opisana na wstępie. Sądzę, że wyjaśnienie poruszonej kwestii oraz podjęcie przez właściwy resort interwencji podniesie wiarygodność rządowych projektów i przyczyni się do umocnienia autorytetu polskiego parlamentu.

   Poseł Jan Klimek

   Katowice, dnia 30 grudnia 2002 r.