IV kadencja
Odpowiedź ministra obrony narodowej
na zapytanie nr 3976
w sprawie polityki kadrowej Agencji Mienia Wojskowego
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Jana Łącznego w sprawie polityki kadrowej Agencji Mienia Wojskowego (SPS-0202-3976/05), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Na wstępie pragnę zaznaczyć, że Agencja Mienia Wojskowego jest państwową osobą prawną powołaną przez ustawę z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 z późn. zm.). Nie jest więc urzędem administracji rządowej, a pracownicy Agencji nie są urzędnikami administracji państwowej, tym samym wobec nich nie jest stosowana ustawa z 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.), która w art. 71 wprowadza zakaz powstania w służbie cywilnej stosunku podległości służbowej między małżonkami oraz osobami pozostającymi ze sobą w stosunku pokrewieństwa.
Agencja nie jest również jednostką organizacyjną resortu Obrony Narodowej. Jest państwową osobą prawną, nad którą - w imieniu Skarbu Państwa - Minister Obrony Narodowej pełni nadzór właścicielski. Z tego tytułu jestem zainteresowany działalnością tej instytucji.
W reakcji na doniesienia prasowe dotyczące nieprawidłowości w Agencji zleciłem Departamentowi Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej przeprowadzenie kontroli problemowej tej instytucji między innymi pod kątem sprawdzenia poruszonych w publikacji spraw personalnych, w tym wynagrodzeń i kwalifikacji wszystkich osób wymienionych w artykule. Z uwagi na to, że Departament Kontroli nie złożył jeszcze meldunku i wniosków wynikających z przeprowadzonej kontroli, nie mogę dokonać jednoznacznej oceny praktyki kadrowej AMW. Z wyjaśnień samej Agencji wynika, iż w przypadku osób wymienionych przez Pana Posła Jana Łącznego w zapytaniu nie zachodzi sytuacja mogąca rodzić podejrzenie, że doszło do naruszenia prawa czy konfliktu interesów.
Spośród czterech osób wymienionych w zapytaniu w stosunku do dwóch pierwszych istnieją powiązania rodzinne. Osoby te nie są jednak w bezpośredniej podległości do swoich krewnych. Wskazane dwa inne przypadki powiązań rodzinnych to powiązania między pracownikami a osobami niebędącymi pracownikami Agencji. We wszystkich przypadkach brak jest podstaw prawnych do rozwiązania umów o pracę, a w sytuacji gdyby takie wypowiedzenia zastosowano, można uznać, że w świetle dotychczasowych sądowych orzeczeń sąd pracy uznałby wypowiedzenia za nieskuteczne.
Odnosząc się do jednego z zarzutów, chciałbym wyjaśnić, że sprawozdania finansowe Agencji są wykonywane przez cały pion finansowy, pod nadzorem Zastępcy Prezesa ds. Ekonomiczno-Finansowych, w skład którego oprócz Zespołu Finansowego wchodzi Zespół Rachunkowości. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego sprawozdanie finansowe Agencji Minister Obrony Narodowej przedstawia do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
W przypadku czwartej osoby wymienionej w zapytaniu pragnę zauważyć, że przepisy prawa nie wprowadzają zakazu zatrudniania żon żołnierzy zawodowych zarówno w jednostkach wojskowych, jak i w podmiotach niewchodzących w skład resortu obrony narodowej. Agencja jest nadzorowana przez Ministra Obrony Narodowej, a nie Dowództwo Wojsk Lądowych.
Odnośnie do pytania dotyczącego składu delegacji służbowej informuję, że Agencja Mienia Wojskowego uczestniczyła w Międzynarodowych Targach Nieruchomości w Cannes wspólnie z miastem Warszawa. Delegacji Agencji przewodniczył Prezes Jerzy Rasilewicz. Żona Prezesa do Cannes pojechała wraz z delegacją, a nie w jej ramach, w pełni pokrywając koszty tej podróży, na potwierdzenie czego posiada właściwe dowody finansowe.
Łączę wyrazy szacunku
Minister
Jerzy Szmajdziński
Warszawa, dnia 29 kwietnia 2005 r.