IV kadencja

Interpelacja w sprawie sposobów odwrócenia niekorzystnych zmian w dziedzinie stosunków własnościowych w rolnictwie

Interpelacja nr 1975

do ministra rolnictwa i rozwoju wsi

w sprawie sposobów odwrócenia niekorzystnych zmian w dziedzinie stosunków własnościowych w rolnictwie

   Szanowny Panie Wicepremierze! Tabela statystyczna, która przedstawia wielkość powierzchni gruntów rolnych nabytych przez cudzoziemców w Polsce na własność za zgodą ministra rolnictwa i rozwoju wsi w latach 1990-2001, która przedstawia sumę 1885 ha, ukazuje tylko bardzo wąski wycinek rzeczywistego stanu posiadania ziemi rolniczej przez cudzoziemców w naszym kraju. Jako informacja wycinkowa jest to informacja prawdziwa. Natomiast uznanie powyższej liczby (1885 ha) za informację dotyczącą całego zjawiska zagranicznego posiadania ziemi rolniczej w Polsce prowadzi do gigantycznego zafałszowania wiedzy na ten temat. O tym, że 99% obrotów ziemią rolniczą w Polsce z udziałem cudzoziemców dokonuje się w warunkach obchodzenia albo naruszania ustawy z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców oraz naruszania przepisów Kodeksu karnego mówili posłowie podczas każdego z dotychczasowych posiedzeń plenarnych Sejmu RP, poświęconych rozpatrywaniu ˝Sprawozdań ministra spraw wewnętrznych i administracji z realizacji ustawy z 24 marca 1920 (...)˝. Zob.: np. Sprawozdanie Stenograficzne z 24 posiedzenia Sejmu RP z dnia 21 czerwca 2002 r., s. 268 (poseł W. Woda), s. 272 (poseł Gałażewski), s. 273 (poseł Lepper), s. 274 (poseł M. Kamiński), s. 276-277 (poseł Sawicki). Informacje na temat przestępstw popełnianych w obrocie ziemią rolniczą z udziałem cudzoziemców znajdują się także w kolejnych wspomnianych ministerialnych sprawozdaniach MSWiA. Zob.: np. s. 267 wyżej powołanego Sprawozdania Stenograficznego (...).

   Dość wiarygodne szacunki podają, że we władaniu faktycznym cudzoziemców i spółek kapitałowych z przewagą kapitału obcego, jako właścicieli, dzierżawców itd., znajduje się ok. 1 mln ha ziemi rolniczej w Polsce. Poprzedni ministrowie rolnictwa nie zwracali baczniejszej uwagi na konieczność monitorowania przez administrację rządową i samorządową legalnego i nielegalnego obrotu ziemią rolniczą z udziałem czynników zagranicznych. Nie doceniali też ogromnego niebezpieczeństwa dla podstawowych interesów ekonomicznych polskich rodzin chłopskich, jakie sprowadziło po 1989 r. zjawisko narastającego, niekontrolowanego przez administrację polską napływu zagranicznych farmerów oraz przedsiębiorstw rolnych (te były zainteresowane kupnem papierów wartościowych wielkich kombinatów popegeerowskich, przekształconych na dobrze prosperujące, dzięki dobremu menedżmentowi polskiemu, skarbowe spółki rolnicze), którzy w sposób jawny lub za pośrednictwem polskich figurantów kupują lub dzierżawią wielkie obszary gruntów popegeerowskich. Określeni wyżej ˝goście˝ zamierzają wykupić dobrą polską ziemię, której brakuje na racjonalnie określone potrzeby produkcyjne naszych rolników w normalnych warunkach społeczno-ekonomicznych. Dziś warunki te nie są normalne.

   Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 2 regulaminu Sejmu RP proszę uprzejmie pana wicepremiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

   1. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w porozumieniu z Krajową Radą Izb Rolniczych oraz Rządowym Centrum Studiów Strategicznych może zrealizować ekspertyzę (studium analityczne), która przedstawi:

   - warunki i efekty wejścia cudzoziemców po 1989 r. na polski rynek nieruchomości rolniczych,

   - rozmiary faktycznego posiadania ziemi rolniczej w Polsce przez podmioty zagraniczne,

   - formy faktycznego posiadania (własność, współwłasność z polskim małżonkiem, wieczyste użytkowanie, dzierżawa, inne umowy obligacyjne, do 1996 r. nabywanie ziemi na drodze zapisów testamentowych dokonywanych przez osoby obce itd.)?

   2. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi posiada koncepcję budowy taniego i sprawnego systemu administracyjnego monitorowania:

   - obrotu legalnego i legalnego posiadania przez podmioty zagraniczne ziemi rolniczej w Polsce,

   - obrotu nielegalnego i nielegalnego posiadania przez ww. podmioty ziemi rolniczej w Polsce,

   przy pomocy którego będzie można przygotować, a następnie realizować, w perspektywie do 2030 r. - racjonalną i prochłopską politykę osadnictwa rolniczego na gruntach popegeerowskich?

   (zob.: Sprawozdanie Stenograficzne, op.cit. s. 287).

   3. Czy zdaniem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie jest bardzo naganne prowadzenie przez niektóre polskie instytucje urzędowe propagandy, która zachęca cudzoziemców i inne zagraniczne podmioty do kupowania ziemi rolniczej w naszym kraju? Tego rodzaju działalność informacyjna jest prowadzona przy błędnym założeniu, że aktualny niewielki popyt rodzin chłopskich na grunty popegeerowskie powinien zostać uzupełniony stymulowanym przez polską rządową politykę rolną osadnictwem wielkich farmerów zagranicznych i wielkich dzierżawców polskich. Czy tej antychłopskiej ideologii ekonomicznej nie realizuje praktyka restrukturyzacyjna Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa? Czy nie należy jak najszybciej zaniechać oficjalnej informacji, upowszechniającej za granicą fałszywy obraz Polski jako kraju zagranicznej kolonizacji rolniczej? Czy nie należy rozpocząć skierowanej przede wszystkim na kraje UE systematycznej i szerokiej akcji informacyjnej mówiącej o tym, że Polska ma deficyt ziemi rolniczej, którą musi rozdzielić sprawiedliwie pomiędzy swoje rodziny chłopskie i że zagraniczni dzierżawcy powinni uznać konieczność zgodnego z prawem rozwiązania ich umów dzierżawnych w Polsce?

   4. Kto w Polsce redaguje i wysyła za granicę informacje zachęcające cudzoziemców do kupowania lub dzierżawienia ziemi rolniczej w Polsce?

   5. Czy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamierza przygotować rządowy projekt zmiany ustawy z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców w taki sposób, żeby mechanizmy ustawowe:

   - rejestrowały dzierżawy rolnicze cudzoziemców,

   - wykrywały nielegalny obrót ziemią rolniczą?

   (zob.: Sprawozdanie Stenograficzne, op. cit. s. 276).

   6. Jakie środki ustawowe zamierza zaprojektować rząd RP z inicjatywy Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, żeby:

   - uniemożliwić, na wypadek wejścia Polski do UE, legalizację istniejących obecnie nielegalnych w Polsce cudzoziemskich nabytków ziemi rolniczej,

   - uniemożliwić przekształcenie istniejących dzierżaw zagranicznych ziemi rolniczej w prawo własności? (ile hektarów mają te dzierżawy?)

   (zob.: Sprawozdanie Stenograficzne, op.cit. s.279).

   7. Jakie wnioski dla organów administracji rządowej wypływają z ustaleń sądu karnego w Szczecinie w głośnej w Polsce sprawie grupy polskich i niemieckich oszustów, działających na rynku nieruchomości rolniczych?

   Załączam kserokopię pisma prokuratora okręgowego w Szczecinie z 26.II.2002 r. nr II Pc 237/97, które informuje o wyroku Sądu Rejonowego w Szczecinie z 12 marca 2001 r. (sygn. akt V K 955/97) w sprawie dwunastu wyżej wymienionych przestępstw.*)

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Janusz Dobrosz

   Wrocław, dnia 2 września 2002 r.