IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie braku precyzyjności urządzenia pomiarowego, jakim jest taksometr elektroniczny, oraz okresu ważności świadectwa legalizacji taksometru

Odpowiedź ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej

na interpelację nr 4848

w sprawie braku precyzyjności urządzenia pomiarowego, jakim jest taksometr elektroniczny, oraz okresu ważności świadectwa legalizacji taksometru

   W odpowiedzi na pismo z dnia 18 września 2003 r., znak: SPS-0202-4848/03, dotyczące interpelacji Pan Posła Waldy Dzikowskiego w sprawach:

   1) braku precyzyjności urządzenia pomiarowego jakim jest taksometr,

   2) okresu ważności świadectwa legalizacji,

   pragnę przedstawić stanowisko do zagadnień w nich poruszanych.

   Ad 1. Obowiązek prawnej kontroli metrologicznej taksometru wynika z art. 8 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (DzU Nr 63, poz. 636, z późniejszymi zmianami) oraz z rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz rodzaju przyrządów pomiarowych, które są legalizowane bez zatwierdzenia typu (DzU Nr 41, poz. 351).

   Wymagania, jakie powinien spełniać taksometr elektroniczny, określa rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać taksometry elektroniczne (DzU Nr 108, poz. 1014), zwane dalej ˝rozporządzeniem MGPiPS˝.

   Wymienione wyżej rozporządzenie MGPiPS nie ustala cen za przewozy taksówkami i układu taryf, które mają obowiązywać w danej taksówce, gdyż takie regulacje nie mieszczą się w upoważnieniu ustawowym zawartym w ustawie Prawo o miarach, w oparciu o które wydane jest to rozporządzenie.

   W § 19 i 22 rozporządzenia MGPiPS określone są wymagania dotyczące zasad obliczania należności przez zespół drogi i zespół czasu taksometru. Obliczanie należności za przebytą przez taksówkę długość drogi lub czas wynajęcia odbywa się następująco:

   1) opłata początkowa, wspólna dla wszystkich taryf, powinna zwiększać się o jednostkę taryfową dopiero po przejechaniu przez taksówkę pierwszego odcinka drogi lub po upływie pierwszego okresu czasu,

   2) zwiększenie opłaty o jednostkę taryfową następuje po przejechaniu przez taksówkę każdego następnego odcinka drogi lub po upływie następnego okresu,

   3) długości pierwszego odcinka i następnego odcinka w wyższej taryfie powinny być mniejsze od długości odpowiadających im odcinków w taryfie niższej,

   4) stosunek długości pierwszego odcinka do następnego odcinka w każdej taryfie powinien być stały dla wszystkich taryf, jakie równocześnie zastosowano w taksometrze, i równy stosunkowi pierwszego okresu do następnego okresu (stała taryfa).

   Z powyższego wynika, że rozporządzenie MGPiPS nie ustala wartości opłaty początkowej, jednostki taryfowej, długości odcinków lub okresu czasu, wartości stałej taryf c, jak również opłaty za jeden kilometr czy opłaty za jedną godzinę postoju w taksometrach. Wartości te mogą być ustalane zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (DzU Nr 97, poz. 1050, z późniejszymi zmianami) przez Rady gmin.

   Urzędy miar nie nakazują taksówkarzowi stosowania konkretnej ceny za jeden kilometr, gdyż obowiązkiem urzędu jest tylko sprawdzenie, czy zgłoszony do legalizacji taksometr spełnia wymagania zawarte w rozporządzeniu MGPiPS.

   Wymagania zawarte w § 43 rozporządzenia MGPiPS potwierdzają, że taksometr elektroniczny jest przyrządem dokładnym, o czym świadczą wartości dopuszczalnych błędów granicznych.

   Niezależnie od powyższego sam taksówkarz może wpływać na poziom cen w swojej taksówce poprzez zastosowanie w taksometrze rabatu lub ceny umownej.

   Ad 2. Zgodnie z § 11 rozporządzenia MGPiPS taksometr powinien umożliwiać dokonywanie zmian układu taryf za pomocą przycisków taksometru lub za pośrednictwem interfejsu przy użyciu układu programującego, przy czym zmiany te powinny zostać potwierdzone w świadectwie legalizacji ponownej. W związku z powyższym w okresie ważności świadectwa legalizacji ponownej taksometru (25 miesięcy) możliwa jest (nawet kilkakrotna) zmiana przez taksówkarza układu taryf, tj. zmiany opłaty początkowej, opłaty za jeden kilometr drogi, opłaty za jedną godzinę postoju, wartości jednostki taryfowej, wartości stałej taryf c, bez utraty ważności świadectwa legalizacji, jeżeli zmiany takie zostały potwierdzone w świadectwie legalizacji ponownej. W praktyce zmiany takie dokonywane są w urzędzie dokonującym legalizacji taksometrów na wniosek taksówkarza.

   W przypadku samodzielnego dokonania zmian układu taryf przez użytkownika i naruszenia cech zabezpieczających taksometru świadectwo legalizacji ponownej tarci ważność, a taksometr musi być poddany całkowitej procedurze legalizacji.

   Minister

   Jerzy Hausner

   Warszawa, dnia 13 października 2003 r.