IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 3961
w sprawie meldowania mieszkańców gminnych lokali socjalnych
Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 13 czerwca 2003 r., o sygn. SPS-0202-3961/03, przekazującego interpelację Posła na Sejm RP Pana Stanisława Steca wsprawie meldowania mieszkańców gminnych lokali socjalnych jedynie na pobyt tymczasowy, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Kwestię zameldowania osób w gminnych lokalach socjalnych regulują przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU Nr 71, poz. 733, z późn. zm.). Zgodnie z art. 23 ww. ustawy, umowę najmu lokalu socjalnego zawiera się na czas oznaczony. Przedmiotową umowę można - po upływie oznaczonego w niej czasu - przedłużyć na następny okres, jeżeli najemca nadal znajduje się w sytuacji uzasadniającej zawarcie takiej umowy.
Zgodnie z postanowieniami powyższej ustawy, lokale socjalne przeznaczone są wyłącznie do czasowego użytkowania, wobec czego organ ewidencji ludności może dokonać zameldowania osoby jedynie na okres, na jaki posiada ona tytuł prawny do przydzielonego jej lokalu, tj. wynikający z umowy najmu. W sytuacji zaś gdy umowa najmu lokalu socjalnego zostanie przedłużona na okres następny, na taki sam okres zostanie przedłużone zameldowanie osoby w tym lokalu.
Łączę wyrazy szacunku
Podsekretarz stanu
Leszek Ciećwierz
Warszawa, dnia 2 lipca 2003 r.