IV kadencja
Interpelacja nr 232
do ministra obrony narodowej
w sprawie dyslokacji J.W. 3136 z garnizonu Włocławek do garnizonu Chełmno
Szanowny Panie Ministrze! Region włocławski, jak wykazują kolejne wybory do Sejmu RP i Senatu RP, zawsze popierał Sojusz Lewicy Demokratycznej, a jego mieszkańcy oczekiwali, że po utworzeniu nowego gabinetu otrzymają wsparcie perspektywicznego rozwoju ziemi kujawsko-dobrzyńskiej. Poprzedni rząd po wprowadzeniu reformy administracyjnej sprowadził rolę mojego regionu do przysłowiowego piątego koła u wozu - Włocławek poniósł ogromne straty, których m.in. wyrazem jest wzrost bezrobocia sięgający 20%. Planowane przeniesienie jednostki wojskowej z Włocławka do Chełmna przyniosłoby miastu Włocławek wiele szkody. Jednostka wojskowa zatrudnia obecnie ponad 100 pracowników wojska oraz ponad 200 żołnierzy zawodowych, z których, jak wykazują sondaże, do nowego garnizonu przejdzie ok. 50%. Tak więc ponad 200 osób obecnie aktywnych zawodowo powiększy grono bezrobotnych miasta Włocławka. Żołnierze zawodowi oraz pracownicy wojska, którzy przeniosą się wraz z jednostką, nie będą w stanie znaleźć zakwaterowania w Chełmnie, ponieważ miasto nie jest na to przygotowane. Rodziny kadry będą zmuszone żyć przez dłuższy okres na dwa domy (mąż - żołnierz zawodowy w Chełmnie, a żona z dziećmi we Włocławku). Nawet jeżeli po kilku latach sytuacja mieszkaniowa ulegnie poprawie, to przy 30% bezrobociu, jakie występuje w Chełmnie, żony żołnierzy nie znajdą zatrudnienia, ponieważ w powiecie chełmińskim brak jest większych zakładów pracy. Przeniesienie pułku z Włocławka do Chełmna spowoduje kolejne negatywne skutki:
- wzrost bezrobocia o kolejne ponad 200 osób, a tym samym pozbawienie kolejnych 200 rodzin z mojego regionu w miarę bezpiecznego źródła utrzymania (w połowie roku prasa wojskowa podała, że koszt przedyslokowania jednostki z Włocławka do Chełmna wyniesie 4600 tys. zł, podczas gdy modernizacja i remont bazy obecnej pod kątem poprawy warunków i zmniejszenia kosztów eksploatacji będzie o połowę niższy);
- pozbawienie regionu możliwości udzielenia szybkiej pomocy w przypadku wystąpienia zagrożeń niemilitarnych, takich jak: powodzie, awarie w zakładach posiadających ponad 100 tys. ton toksycznych środków przemysłowych (amoniak, chlor), a tym samym obniżenie poczucia bezpieczeństwa moich wyborców z regionu;
- nastąpi dalsza degradacja i pomniejszenie znaczenia miasta Włocławka w skali kraju;
- spowoduje dezaprobatę dla decyzji obecnego rządu, a tym samym spadek poparcia w jakichkolwiek następnych wyborach;
- spadnie obrót podmiotów gospodarczych z regionu, które zaopatrują jednostkę w różnego rodzaju dobra i świadczą usługi.
Przeniesienie J.W. 3136 do Chełmna z operacyjno-strategicznego punktu widzenia wykazuje brak jakichkolwiek uzasadnień, stwarza poważne problemy utrudniające realizację zadań, szczególnie czasu ˝W˝. Liczba stałych mostów na Wiśle oraz jej długość jasno określa, że mamy stałą przeprawę średnio co 50 km. Dalsze wydłużenie odległości pomiędzy jednostkami zabezpieczającymi m.in. przeprawy może spowodować duże ograniczenie mobilności wojsk. We Włocławku istnieją dwa mosty oraz dobrze rozwinięta sieć kolejowa i drogowa, która zapewnia sprawny transport sił i środków jednostki do wykonania określonych zadań. W Chełmnie brak jest takich możliwości.
Planowana budowa II stopnia wodnego w rejonie Ciechocinka i zagrożenie stwarzane dotychczas przez stopień wodny we Włocławku wymagają bliskiej obecności wojsk inżynieryjnych, które są najbardziej kompetentne w niesieniu pomocy społeczeństwu. Jednostka z Włocławka niejednokrotnie brała udział w ćwiczeniach prowadzonych przez urząd miasta i zawsze jej bliskość położenia i mobilność zapewniały najszybsze udzielenie pomocy zagrożonym zalaniem miejscowościom. Władze miasta i największe zakłady pracy zobowiązały się partycypować w kosztach modernizacji infrastruktury J.W. 3136.
Pułk zasłużył się dla społeczności ziemi kujawsko-dobrzyńskiej, rozminowując i oczyszczając do dnia dzisiejszego tereny z niewypałów i niewybuchów, m.in. rozminowanie terenu pod Radiowe Centrum Nadawcze.
Jednostka przez cały okres funkcjonowania wspomagała społeczeństwo regionu, budując mosty niskowodne dla potrzeb poszczególnych gmin. Prowadzi także szeroką działalność profilaktyczno-wychowawczą w garnizonie, szczególnie z najmłodszym pokoleniem m.in. w ramach ˝Rodziny Szkół 3 Włocławskiego Pułku Pontonowego˝ w m. Kaliska, Sarnowo i Włocławek. Społeczeństwo ziemi kujawsko-dobrzyńskiej jest zżyte z włocławskimi saperami i pozostawienie go bez tejże jednostki wojskowej przyniesie nieodwracalne negatywne następstwa.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jakie argumenty przemawiają za przeniesieniem J.W. 3136 z Włocławka do Chełmna i czy koszty, które poniesie MON a tym samym budżety będą sensowne i uzasadnione?
2. Kto i w jaki sposób zrekompensuje straty społeczne takiej decyzji dla miasta Włocławka?
3. Dlaczego MON kontynuuje decyzje poprzedniej ekipy rządzącej z AWS, z których jasno wynikało, że likwidowano garnizony, w których ta partia przegrała wybory?
4. Czy zostanie zweryfikowany ˝Plan przebudowy i modernizacji sił zbrojnych RP˝ i dostosowany do polskich wymogów operacyjno-strategicznych?
5. Czy ponoszone koszty na przedyslokowanie jednostki wojskowej z Włocławka do Chełmna przyniosą jakąkolwiek poprawę mobilności naszej armii?
Z wyrazami szacunku
Poseł Ryszard Chodynicki
Warszawa, dnia 12 grudnia 2001 r.