IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie zmiany zasad przyznawania renty socjalnej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 1842

w sprawie zmiany zasad przyznawania renty socjalnej

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na wystąpienie pana marszałka, znak SPS-0202-1842/02, w związku z interpelacją posła Zbyszka Zaborowskiego w sprawie zmiany zasad przyznawania renty socjalnej udzielam następujących wyjaśnień.

   Zmiany w ustalaniu wysokości rent socjalnych wprowadzone zostały ustawą z dnia 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej, ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 154, poz. 1792). Świadczenie w postaci renty socjalnej jest co do zasady niezależne od dochodu osoby uprawnionej i jej rodziny. Wyjątki przewidują art. 27a ust. 4a i 5 ustawy o pomocy społecznej. Do końca 2001 r. każda osoba pobierająca rentę socjalną mogła jednocześnie pobierać rentę rodzinną bez ograniczenia kwotowego, nawet jeśli wysokość renty rodzinnej była znaczna. Od dnia 1 stycznia 2002 r. ograniczono prawo do renty socjalnej w sytuacji, gdy osoba uprawniona otrzymuje rentę rodzinną. W przypadku zbiegu kwota renty socjalnej ulega takiemu obniżeniu, aby łączna wysokość świadczeń do wypłaty nie przekraczała dwukrotności renty socjalnej (obecnie 836 zł). Kwota obniżonej renty socjalnej nie może być niższa niż 52 zł. Jeżeli kwota renty rodzinnej przekracza 200% renty socjalnej, renta socjalna nie przysługuje.

   Jak wynika z powyższego, każda osoba uprawniona do renty socjalnej ma zagwarantowane, że w przypadku jednoczesnego pobierania renty rodzinnej dochody z tego tytułu będą wynosiły 836 zł. Zmiana przepisów nie doprowadziła więc do pogorszenia sytuacji osób najuboższych, tym bardziej że w przypadku podziału renty rodzinnej na kilku członków rodziny ośrodek pomocy społecznej bierze pod uwagę tylko część renty przypadającą na osobę pobierającą rentę socjalną. Poza tym do wysokości renty rodzinnej nie wlicza się dodatku dla sierot zupełnych i, pobieranego bardzo często, dodatku pielęgnacyjnego. Przy projektowaniu zmian do ustawy o pomocy społecznej brane są pod uwagę sygnały napływające z ośrodków pomocy społecznej, innych instytucji i organizacji pozarządowych reprezentujących interesy poszczególnych grup. Pojawiały się głosy, że osoby otrzymujące rentę rodzinną to grupa bardziej uprzywilejowana, osiągająca wyższy dochód niż na przykład ludzie samotni bez uprawnień do renty rodzinnej, otrzymujący jedyne rentę socjalną. Zmiany w ustawie o pomocy społecznej wprowadzone od 1 stycznia 2002 r., aczkolwiek wynikające między innymi z konieczności ograniczenia wydatków państwowych w związku z trudną sytuacją budżetową, zostały tak pomyślane, aby nie dotykały osób najuboższych, tych, które nie mogą zapewnić sobie pomocy z innych źródeł.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Andrzej Zdebski

   Warszawa, dnia 6 sierpnia 2002 r.