IV kadencja

Zapytanie w sprawie utworzenia poolu taborowego

Zapytanie nr 3262

do ministra gospodarki i pracy

w sprawie utworzenia poolu taborowego

   Prowadzone ostatnio przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowania względem PKP Cargo SA, sprawdzające, czy zachodzi, w przypadku relacji tej spółki z innymi prywatnymi przewoźnikami kolejowymi, nadużywanie z jej strony pozycji monopolistycznej na rynku, w sporej części wynikają z ograniczeń w rozwoju działalności gospodarczej mniejszych firm, spowodowanych brakiem dostępu do odpowiedniego taboru. Problemem jest i brak pieniędzy na zakup własnych pojazdów, i niechęć ze strony Cargo SA do dzierżawienia niewykorzystywanego taboru. W przypadku przewozów pasażerskich dalsza degradacja techniczna pojazdów szynowych (elektrycznych zespołów trakcyjnych, lokomotyw i wagonów) spowoduje, że kolei bardzo trudno będzie (jeśli w ogóle okaże się to możliwe) odzyskiwać pasażerów, których obecnie traci nie tylko na rzecz komunikacji indywidualnej, ale coraz częściej na rzecz transportu lotniczego.

   Według Platformy Obywatelskiej wyjściem z takiej patowej sytuacji byłoby opracowanie i wdrożenie koncepcji budowy przedsięwzięcia, którego głównym celem byłoby rozpoczęcie procesu odnowy taboru. Chodzi o pomysł, podnoszony już wielokrotnie przez niezależnych ekspertów i organizacje przedsiębiorców kolejowych, stworzenia, sprawdzonego m.in. w krajach Unii Europejskiej, poolu (funduszu) taborowego. W jego skład wchodziliby inwestorzy finansowi (banki, fundusze inwestycyjne) oraz branżowi (producenci taboru kolejowego), którzy mogliby sfinansować zakup i modernizację pojazdów szynowych, lokomotyw i wagonów, a następnie dzierżawić ten sprzęt przewoźnikom kolejowym. Ułatwiłoby to pojawienie się nowych przewoźników, dla których dzisiaj kupno taboru na własność jest barierą często nie do sforsowania. Jest to rozwiązanie niezbędne także po to, ażeby uruchomić jakiekolwiek zmiany w podejściu samorządów do przejmowania odpowiedzialaności za kolejowe przewozy regionalne, zaś z drugiej wykorzystać gotowe i niewykorzystane dotychczas źródła sfinansowania tego projektu.

   Takim źródłem jest przeznaczenie, pozostającej w dyspozycji rządu, reszty środków w ramach rezerwy celowej, utworzonej w związku z przyznaniem przez Sejm dodatkowych 550 mln zł na wsparcie przewozów regionalnych. Być może realnym byłoby także namówienie samorządów na zainwestowanie w ten pomysł rozdzielonych im już po równo w ramach tej samej rezerwy 12,5 mln zł, w przeciwnym razie, działając pojedynczo, nie wykorzystają ich wcale albo wykorzystają w mało efektywny sposób.

   W związku z tym proszę Pana Ministra o odpowiedź na poniższe pytania:

   1. Jakie rząd ma pomysły na powstrzymanie degradacji taboru kolejowego będącego w dyspozycji spółek Grupy PKP?

   2. Jak rząd zamierza wspierać rozwój konkurencji na torach poprzez likwidację barier wynikających z trudności w dostępie do taboru?

   3. Jak ocenia Pan Minister możliwości zaangażowania się państwa w realizację przedstawionego pomysłu poolu taborowego?

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Adam Stanisław Szejnfeld

   Piła, dnia 27 lipca 2004 r.