IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie planowanego przebiegu trasy ekspresowej S-7

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 9920

w sprawie planowanego przebiegu trasy ekspresowej S-7

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo SPS-0202-9920/05 z dnia 27 kwietnia 2005 r. Pana Posła Pawła Poncyljusza w sprawie planowanego przebiegu trasy ekspresowej S-7 uprzejmie informuję, że:

   1. Warszawa jako stolica państwa i Mazowsza odgrywa zasadniczą rolę w życiu społeczno-gospodarczym kraju oraz pełni funkcję wiodącego ośrodka kultury i nauki. W związku z powyższym stanowi najważniejszy węzeł transportowy Polski, który musi posiadać odpowiednie połączenia drogowe z krajowym układem komunikacyjnym.

   2. Zadaniem najważniejszym jest budowa tras obwodowych, które połączą wyloty dróg krajowych, rozprowadzą ruch napływający do Warszawy, zapewnią możliwość dojazdu do wybranych rejonów miasta, omijając jego centrum, oraz szybkie i bezpieczne powiązania komunikacyjne pomiędzy poszczególnymi dzielnicami oraz przyległymi gminami.

   3. Mając na uwadze politykę transportową całego kraju i rozrząd ruchu związany z aglomeracją warszawską, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z przedstawicielami miasta st. Warszawy uzgodniła, w ramach zawartego Porozumienia, przebieg dróg ekspresowych Warszawskiego Węzła Transportowego.

   4. Na etapie prac nad określeniem koncepcji oraz kierunków rozwoju Warszawskiego Węzła Transportowego w zakresie dróg ekspresowych podkreślano, że bardzo istotnym dla funkcjonowania systemu transportowego północno-zachodniej części aglomeracji warszawskiej jest zapewnienie odpowiednich warunków ˝rozrządu˝ ruchu wjazdowego do Warszawy poprzez wprowadzenie na tym kierunku dwóch tras rozprowadzających ruch oraz gwarantujących dobre powiązanie z podstawowym układem komunikacyjnym miasta. Z tego względu w kolejnych planach ogólnych zagospodarowania Warszawy, a także w obowiązującym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego, oprócz istniejącej drogi krajowej nr 7, rezerwowany był również korytarz dla docelowego przebiegu drogi ekspresowej S-7. Należy przy tym podkreślić, że pomimo rezerwy terenu dopuszczono do usytuowania w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej trasy wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej.

   5. Spośród czterech analizowanych wariantów północnego wylotu drogi ekspresowej S-7 w kierunku Gdańska na posiedzeniu (w dniu 22 marca 2005 r.) Komisji Oceny Przygotowania Inwestycji działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad wybrano wariant 2, który uzyskał rekomendację Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, Urzędu Gminy Stare Babice, Urzędu Gminy Izabelin, a także Dyrekcji Kampinoskiego Parku Narodowego.

   6. W wybranym wariancie trasy zaproponowano przeprowadzenie drogi ekspresowej w tunelu na odcinku przejścia przez Bemowo od ul. Andriolego do skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich i Piastów Śląskich celem maksymalnego ograniczenia uciążliwości trasy dla istniejącej w tym obszarze zabudowy (m.in. gimnazjum, szkoły podstawowej i przedszkola). Przyjęte rozwiązania stanowić będą podstawę do dalszych etapów prac projektowych (przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej i projektów budowlanych), a w następnej kolejności - realizacji inwestycji.

   7. Prezentacja rozwiązań technicznych drogi ekspresowej S-7 była przedmiotem spotkań organizowanych w I kwartale br. z władzami samorządowymi i zainteresowanymi mieszkańcami. Spotkania te miały charakter wstępnej kampanii informacyjnej, dotyczącej projektowanej trasy. Konsultacje społecznej przeprowadzone zostaną w trybie i na zasadach zgodnych z Ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych, tj. na etapie procedury uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi.

   8. Koszt zrealizowanych dotychczas prac studialnych związanych z ustaleniem przebiegu północnego wylotu drogi S-7 z Warszawy wyniósł 2,2 mln zł. Ponieważ przeanalizowano już wiele wariantów przebiegu trasy, przeznaczanie dodatkowych nakładów na poszukiwanie innych przebiegów wydaje się niecelowe.

   Mając na uwadze powyższe, pragnę podkreślić, że w ostatnich latach w ramach programu budowy dróg i autostrad przygotowano budowę podobnych tras w aglomeracjach: śląskiej, krakowskiej i poznańskiej. Władze i mieszkańcy zabiegali o jak najszybsze oddanie do użytku tych inwestycji.

   Z szacunkiem

   Sekretarz stanu

   Jan Ryszard Kurylczyk

   Warszawa, dnia 23 maja 2005 r.