IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie programu powszechnego dostępu do Internetu

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 303

w sprawie programu powszechnego dostępu do Internetu

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację SPS-0202-303/02 pana posła Krzysztofa Jurgiela w sprawie programu powszechnego dostępu do Internetu uprzejmie odpowiadam.

   W Ministerstwie Infrastruktury opracowywane są następujące programy dotyczące masowego dostępu do Internetu:

   1. Strategia ˝ePolska - Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006˝.

   Na podstawie postanowienia Rady Ministrów z 28 listopada 2000 r. minister odpowiedzialny za dział łączności (obecnie w strukturach Ministerstwa Infrastruktury) został zobowiązany do opracowania dokumentu ˝ePolska - Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006˝, mającego być podstawą do tworzenia podstaw rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Dokument ten miał być wzorowany na inicjatywie eEurope, podjętej przez Unię Europejską.

   W dniu 11 września 2001 r. ˝ePolska - Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006˝ został przyjęty przez Radę Ministrów. Zgodnie z zapisami dokumentu ˝ePolska˝ minister właściwy ds. łączności ma koordynować rozwój sieci teleinformatycznych, telefonii stacjonarnej, komórkowej, satelitarnej, usług internetowych oraz innych nowych technik telekomunikacyjnych oraz wspierać tani dostęp obywateli do najnowszych form usług społeczeństwa informacyjnego poprzez:

   - wdrożenie mechanizmu rozliczeń między operatorami telekomunikacyjnymi,

   - opracowanie i realizację planu rozwoju sektora telekomunikacyjnego,

   - opracowanie pełnej koncepcji funkcjonowania programu ˝Telecentrum˝,

   - budowę bazy zasobów edukacyjnych, programów szkoleniowych dla telecentrów i ich użytkowników.

   W ramach realizacji tej strategii przewidywanych jest szereg działań związanych z:

   a) rozbudową infrastruktury telekomunikacyjnej, m.in.:

   - ustalenie przejrzystych warunków udzielania zezwoleń na prowadzenie działalności telekomunikacyjnej,

   - ustalenie zasad dostępu podmiotów świadczących usługi telekomunikacyjne do istniejącej infrastruktury,

   - ustalenie przejrzystych zasad rozliczeń międzyoperatorskich, które pozwolą na efektywną konkurencję w sektorze telekomunikacyjnym,

   - dostosowywanie polskiego prawa do acquis communautaire,

   - wprowadzenie w życie niezbędnych rozporządzeń, zgodnie z wymogami Prawa telekomunikacyjnego, w szczególności określenie wymagań oraz rozszerzenie pojęcia usługi powszechnej,

   - przejrzyste gospodarowanie częstotliwościami radiowymi, a w szczególności ustalenie jasnych kryteriów udzielania uprawnień do stosowania radiodostępu i zmiana dotychczasowego przeznaczenia częstotliwości umożliwiających tworzenie systemów szerokopasmowego dostępu radiowego,

   b) upowszechnieniem dostępu do Internetu, m.in.:

   - opracowanie klarownego systemu rozliczeń między dostawcami usług dostępu do sieci Internet a operatorami telekomunikacyjnymi,

   - podjęcie działań w celu uwolnienia lokalnej pętli abonenckiej; prace są ściśle związane z postępem w regulacji Unii Europejskiej,

   - prace nad zasadami przejścia na IPv6; stymulowanie rozwoju aplikacji współpracujących z protokołem IPv6,

   - podjęcie działań tworzących warunki do angażowania się samorządów lokalnych w zwiększanie liczby punktów dostępu do sieci,

   - wspieranie inicjatyw rozwoju i budowy sieci amatorskich i prywatnych oraz stworzenie, przyjęcie i skuteczne egzekwowanie przepisów uniemożliwiających blokowanie budowy sieci.

   2. Program ˝Internet w szkołach˝

   13 czerwca 2001 r. zawarto porozumienie o współpracy w zakresie realizacji programu ˝Internet w szkołach˝ pomiędzy ministrem łączności, Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Komunikacji Kablowej z siedzibą w Zielonej Górze, Związkiem Telewizji Kablowych w Polsce i Izbą Gospodarczą z siedzibą w Łodzi. Celem tego projektu jest stworzenie systemu umożliwiającego szkołom dostęp do sieci Internet.

   Ze względu na specyfikę instytucji edukacyjnych odpowiednim rozwiązaniem jest zapewnienie szkołom stałych łączy, które będą umożliwiały szerokopasmowy dostęp do zasobów sieci połączony ze stosunkowo niską i zryczałtowaną opłatą za dostęp oraz odpowiednią jakością przepływu informacji. Wydzielony system umożliwia komunikację pomiędzy szkołami, zarówno pomiędzy młodzieżą jak i nauczycielami. Zakłada również tworzenie dedykowanych treści dla tego typu rozległych sieci edukacyjnych.

   W wyniku realizacji tego projektu powstanie edukacyjny system, dzięki któremu wiele szkół będzie miało dostęp do sieci Internet; będą połączone ze sobą szybką siecią transmisji danych; uzyskają dostęp do zasobów edukacyjnych Internetu, jak też do specjalnie tworzonych na potrzeby systemu.

   W związku z realizacją porozumienia 96 szkół uzyskało dostęp do Internetu poprzez sieć telewizji kablowej, a w najbliższym czasie planowane jest przyłączenie około 100 dalszych szkół.

   3. Program ˝Telecentrum˝

   Jest to program opracowany i współrealizowany przez Ministerstwo Infrastruktury przy współpracy urzędów pracy, polegający na tworzeniu sieci ośrodków multimedialnych w gminach - telecentrów, będących wielofunkcyjnymi pomieszczeniami, a docelowo pracowniami multimedialnymi, wyposażonymi m.in. w sprzęt biurowy oraz stanowiska komputerowe ze stałym łączem internetowym. Obecnie oddano do użytku 5 takich ośrodków multimedialnych.

   Polska w związku z integracją europejską dąży do stworzenia systemów kompatybilnych z rozwiązaniami Unii Europejskiej i w ramach tego korzysta z doświadczeń UE wraz z innymi krajami stowarzyszonymi w ramach programu eEurope+. Zarówno ta inicjatywa krajów kandydujących, jak i inicjatywa eEurope 2002 krajów członkowskich są uważane za czynnik przyspieszający i wzmacniający integrację Europy. Dzięki tej współpracy najlepsze rozwiązania, sprawdzone już w innych krajach, będą mogły być zastosowane u nas.

   Ministerstwo Infrastruktury bierze czynny udział także w inicjatywie Rady Państw Basenu Morza Bałtyckiego - Northern eDimension (eWymiar Północny). Inicjatywa ta ma na celu przyspieszenie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie bałtyckim poprzez unowocześnienie i integrację w kilku ważnych dziedzinach (np. bezpieczeństwo w sieciach czy eAdministacja).

   Aktualnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne pod kątem zgodności naszych uregulowań z unijnymi (które to również regulują kwestię funkcjonowania rynku internetowego) oraz nad pozostałymi aktami wykonawczymi do Prawa telekomunikacyjnego.

   Harmonogram przyjęcia niezbędnych aktów wykonawczych oraz propozycje nowelizacji ustawy będą niedługo przedmiotem konsultacji publicznej, ponieważ zostaną zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Już w chwili obecnej zainteresowani mogą wnosić uwagi do projektów rozporządzeń:

   - w sprawie szczegółowych warunków korzystania przez abonentów publicznej sieci telefonicznej z uprawnień do zmiany i zachowania przydzielonego numeru oraz wyboru operatora publicznego świadczącego telefoniczne usługi międzynarodowe i międzystrefowe,

   - w sprawie szczegółowych wymagań związanych z łączeniem sieci.

   Opracowaniem zasad finansowania i współużytkowania ogólnokrajowych elementów infrastruktury informatycznej zajmuje się w Polsce Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Finansów. W gestii MSWiA jest też ustalenie i przygotowanie standardów informatycznych dla rozwiązań w instytucjach rządowych i samorządowych oraz opracowanie szczegółowego planu działań w dziedzinie bezpieczeństwa sieciowego oraz walki z przestępczością elektroniczną.

   Ze świadczeniem usług dostępu do Internetu jest związana kwestia uwolnienia pętli abonenckich. Prawo telekomunikacyjne w chwili obecnej jest już nowelizowane pod kątem unijnego rozporządzenia dotyczącego uwolnienia pętli abonenckiej. Dostarczanie usług dostępu do sieci Internet w Polsce wymaga zgłoszenia do prezesa URT.

   Ponadto w pakiecie projektów prawodawczych Unii Europejskiej planu eEurope2002 znajdują się także nowe uregulowania związane z Internetem i obecnie są one w ostatniej fazie uzgodnień. Dotyczy to takich aktów jak:

   - dyrektywa o wspólnej regulacji prawnej dla sieci i usług komunikacji elektronicznej,

   - dyrektywa o dostępie do, i wzajemnym połączeniu, sieci komunikacji elektronicznej i związanych z nimi urządzeń,

   - dyrektywa o autoryzacji sieci i usług komunikacji elektronicznej,

   - dyrektywa o usługach powszechnych i prawach użytkowników w odniesieniu do sieci i usług komunikacji elektronicznej,

   - decyzja o regulacji prawnej dla polityki widma radiowego.

   Z uwagi na te nowe propozycje Komisji Europejskiej Prawo telekomunikacyjne będzie na bieżąco nowelizowane zgodnie z najnowszymi uregulowaniami unijnymi.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Krzysztof Heller

   Warszawa, dnia 25 stycznia 2002 r.