IV kadencja
Interpelacja nr 7168
do ministra finansów
w sprawie rekompensaty za utracone dochody gmin z tytułu udzielonych obligatoryjnych zwolnień i ulg
Na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. Nr 73, poz. 350 z późn. zm.) oraz art. 192 ust. 1 i ust. 3 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398 z późn. zm.) zwracam się o udzielenie odpowiedzi na następującą interpelację.
W dniu 13 listopada 2003 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta zasadniczo zmieniła sposób obliczania subwencji dla gmin. Dotychczasowa, czytelna metoda wyliczania i przekazywania części rekompensującej subwencji ogólnej z tytułu ustawowych ulg i zwolnień określonych w:
1) art. 12 ust. 1 pkt 4-6, ust. 2 pkt 5 i ust. 6, art. 13 ust. 1, art. 13a ust. 1 i 2, art. 13b ust. 1 oraz art. 13c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993 r. nr 94, poz. 431, z 1994 r. nr 1, poz. 3, z 1996 r. nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i nr 137, poz. 926, z 1998 r. Nr 108, poz. 681, z 2001 r. Nr 81, poz. 875 oraz z 2002 r. Nr 200, poz. 1680),
2) art.7 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz.U. Nr 200, poz. 1682),
3) art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 i Nr 200, poz. 1683)
została zastąpiona skomplikowanym ustalaniem wysokości części wyrównawczej subwencji ogólnej, która wcale nie gwarantuje gminom zwrotu utraconych dochodów.
Zmiana sposobu rekompensowania gminom utraty dochodów z tytułu ustawowych ulg i zwolnień nałożyła się na wzrost liczby podatników zwracających się z wnioskami o udzielenie ulg z tytułu ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy. Jest to wynikiem dostosowywania przez rolników budynków gospodarczych do wymogów unijnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy pozyskiwaniu, przetwórstwie, składowaniu i transporcie mleka oraz przetworów mlecznych (Dz.U. 02.117.1011 z 25 lipca 2002 r.). W moim okręgu wyborczym, gdzie produkcja mleczna jest podstawą utrzymania wielu gospodarstw rolnych, skutki ulg inwestycyjnych mają bardzo istotne znaczenie dla finansów gmin. Na przykład w gminie Rutka-Tartak tylko w grudniu 2003 roku udzielono ulg inwestycyjnych w podatku rolnym, z zastosowaniem w 2004 roku, na kwotę 83 729 zł.
Gmina ta może liczyć na ewentualny zwrot tej kwoty dopiero w 2006 r., gdyż wtedy dopiero rok 2004 będzie rokiem bazowym dla naliczania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Tymczasem po wejściu Polski do Unii Europejskiej, aby skorzystać z funduszy unijnych na inwestycje, gmina musi wyasygnować część pieniędzy z własnych środków. Takie uszczuplanie finansów gmin zahamuje ich rozwój i ograniczy możliwości inwestycyjne, jakie daje integracja europejska.
Zwracam się więc do Pana Ministra z pytaniem, jaki sposób rekompensaty utraconych dochodów gmin z tytułu ustawowych ulg i zwolnień, w tym w szczególności zwiększonej ulgi inwestycyjnej w podatku rolnym, przewiduje Ministerstwo Finansów dla lat 2004-2005, tj. okresu, w którym bazą do obliczania subwencji będą lata 2002 i 2003, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Poseł Jarosław Zieliński
Warszawa, dnia 5 kwietnia 2004 r.