IV kadencja
Odpowiedź ministra zdrowia
na zapytanie nr 2251
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ˝Miętowa˝ w pasażu hipermarketu Kaufland przy ul. Serbskiej 42 w Poznaniu
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Waldy Dzikowskiego przesłane przy piśmie z dnia 3 października 2003 r. (SPS-0203-2251/02) w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki MIĘTOWA w pasażu supermarketu w D.T. Kaufland w Poznaniu przy ul. Serbskiej 42 - uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.
Uprzejmie informuję, że Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Poznaniu udzielił zezwolenia na prowadzenie apteki pn. MIĘTOWA w pasażu supermarketu w D.T. Kaufland w Poznaniu w dniu 28.08.2003 r. na rzecz Spółki Jawnej CHABROWA M.B. Czerniewicz z siedzibą w Poznaniu przy ul. Dojazd 34.
Jak wynika z informacji Głównego Inspektora Farmaceutycznego do wniosku o udzielenie zezwolenia zainteresowani dołączyli wymaganą dokumentację, w tym m.in. postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu z dnia 4.08.2003 r. pozytywnie opiniujące projekt technologiczny apteki.
Od wydanego zezwolenia zostały złożone odwołania przez Wielkopolską Okręgową Izbę Aptekarską w Poznaniu i Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług w Poznaniu. Odwołujący się wyrazili negatywne opinie o przydatności na aptekę lokalu znajdującego się w D.T. Kaufland w Poznaniu przy ul. Serbskiej 42. Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług w Poznaniu zakwestionowało również postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu z dnia 4.08.2003 r. pozytywnie opiniujące projekt apteki. Zdaniem Zrzeszenia postanowienie jest nieważne ze względów formalnych, gdyż nie zawiera klauzuli upoważniającej osobę, która je podpisała do wydawania tego rodzaju dokumentów w imieniu Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu.
Zastrzeżenia dotyczyły również projektu budowlanego apteki. Zrzeszenie zwróciło uwagę na fakt, że znajdująca się na projekcie klauzula stwierdzająca zaopiniowanie dokumentacji na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie wskazuje aktów prawnych nowelizujących tę ustawę.
Zezwolenie na prowadzenie apteki w D.T. Kaufland w Poznaniu przy ul. Serbskiej 42 zostało również zakwestionowane przez Spółkę Jawną PANACEUM H.L. Różalscy z siedzibą w Poznaniu, os. Przyjaźni 141.
Zdaniem pp. H. i L. Różalskich zezwolenie zostało wydane w oparciu o wadliwe postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu z dnia 4.08.2003 r. Zarzuty dotyczące postanowienia były podobne jak w przypadku Wielkopolskiego Zrzeszenia Handlu i Usług w Poznaniu.
Wspólnicy Spółki Jawnej PANACEUM skierowali również wystąpienie do Głównego Inspektora Sanitarnego, w którym zwrócili się o ponowne uzgodnienie pod względem sanitarno-higienicznym dokumentacji budynku handlowego Kaufland w Poznaniu przy ul. Serbskiej 42 w zakresie usytuowania w nim lokalu apteki. Ww. zwrócili uwagę na fakt, że dotychczasowe uzgodnienie dokonane w dniu 13.02.2003 r. dotyczy lokalu, w którym pomieszczenia stałej pracy nie posiadają okien, a tym samym - oświetlenia dziennego. Zainteresowani wskazali na przepisy prawa, które - ich zdaniem - zostały w ten sposób naruszone.
W związku z powyższym w dniu 16.09.2003 r. zostało skierowane wystąpienie do Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o poinformowanie o stanowisku zajętym w sprawie poruszonej przez pp. H. i L. Różalskich.
Pismem z dnia 1.10.2003 r. Zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego poinformował, że pisma kierowane w przedmiotowej sprawie do Głównego Inspektora Sanitarnego przez wspólników Spółki Jawnej PANACEUM oraz Okręgową Izbę Aptekarską w Poznaniu zostały przekazane Państwowemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Sanitarnemu w Poznaniu celem zapoznania się i zajęcia stanowiska zgodnie z posiadanymi kompetencjami. Z omawianego pisma wynika również, że Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Poznaniu został zobowiązany do poinformowania o zajętym stanowisku. Obecnie oczekuję na wyjaśnienia, o których mowa wyżej.
Odnosząc się do poruszonych przez Pana Posła zagadnień proceduralnych informuję, że postanowieniami z dnia 29.09.2003 r. stwierdzono niedopuszczalność odwołań wniesionych przez Wielkopolskie Zrzeszenie Handlu i Usług w Poznaniu i Okręgową Izbę Aptekarską w Poznaniu. Stwierdzenie niedopuszczalności odwołań było konieczne, gdyż zarówno Zrzeszeniu jak i OIA nie przysługuje status strony postępowania administracyjnego w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zrzeszenie i OIA nie posiadają interesu prawnego warunkującego występowanie na prawach strony w toku postępowania administracyjnego. Zajęte przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego w tym zakresie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W świetle powyższego brak było podstaw do podjęcia działań mających na celu uniemożliwienie uruchomienia apteki. Zezwolenie wydane przez Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Poznaniu jest prawomocne i upoważnia Spółkę Jawną CHABROWA M.B. Czerniewicz do prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na prowadzeniu apteki ogólnodostępnej.
Obowiązujące przepisy nie zawierają zakazu usytuowania lokalu apteki ogólnodostępnej w obiektach handlowych. Wymagania odnośnie do lokalu apteki ogólnodostępnej zawarte są w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. Nr 126, poz. 1381, z późn. zm.) oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych, tj. rozporządzeniach Ministra Zdrowia:
1) z dnia 26.09.2002 r. w sprawie wykazu pomieszczeń wchodzących w skład powierzchni podstawowej i pomocniczej apteki (Dz.U. Nr 161, poz. 1338);
2) z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz.U. Nr 171, poz. 1395).
Ocena przydatności lokalu przeznaczonego na aptekę należy do zadań Inspekcji Farmaceutycznej, co wynika jednoznacznie z przepisu art. 109 pkt 8 ustawy - Prawo farmaceutyczne. Wydawanie opinii w omawianym zakresie należy do kompetencji Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, który jest organem Inspekcji Farmaceutycznej I instancji - zgodnie z art. 112 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ww. ustawy. Wyrazem dokonanej przez WIF oceny przydatności lokalu jest wydana przez niego decyzja w przedmiocie wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki.
Jednocześnie informuję, że w zakresie wymagań sanitarno-higienicznych odnoszących się do lokalu apteki ogólnodostępnej znajdują zastosowanie przepisy określające zadania i zasady działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Z poważaniem
Minister
Leszek Sikorski
Warszawa, dnia 1 grudnia 2003 r.