IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie zamknięcia negocjacji z Unią Europejską

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na zapytanie nr 1402

w sprawie zamknięcia negocjacji z Unią Europejską

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając z upoważnienia prezesa Rady Ministrów na zapytanie pana posła Romana Giertycha (pismo nr SPS-0203-1402/03 z dnia 6 lutego 2003 r.) w sprawie zamknięcia negocjacji z Unią Europejską, uprzejmie informuję, że dokładny zapis uzgodnień negocjacyjnych dokonanych na Szczycie w Kopenhadze w dniu 13 grudnia 2002 r. został zawarty w konkluzjach negocjacji akcesyjnych. Powyższy dokument, zgodnie z prośbą pana posła R. Giertycha, zostaje załączony do odpowiedzi na zapytanie.

   Dokonane w ostatnim dniu negocjacji ustalenia dotyczyły zasadniczo pakietu rolnego i pakietu finansowego. Ponadto uzgodniono kwestie szczegółowe wchodzące w zakres obszarów: Podatki oraz Swobodny przepływ osób.

   W odniesieniu do pakietu rolnego potwierdzono harmonogram dochodzenia do pełnej wysokości dopłat bezpośrednich do 2013 r. Uzgodnione warunki członkostwa zakładają przeznaczenie w budżecie UE na dopłaty bezpośrednie dla nowych państw członkowskich środków w wysokości 25% pełnego poziomu w 2004 r., 30% w 2005 r., 35% w 2006 r., 40% w 2007 r. wraz z ich stopniowym wzrostem o 10% w kolejnych latach. Polska uzyskała również zgodę na uzupełnienie dopłat bezpośrednich poprzez przesunięcie z II filaru WPR w wysokości 20% środków przewidzianych na ten cel w ujęciu rocznym w okresie 2004-2006 albo 25% w 2004 r., 20% w 2005 r. i 15% w 2006 r. Ponadto zwiększono pułapy uzupełnienia z budżetu krajowego dopłat bezpośrednich do poziomów 55-60-65% w latach 2004-2006.

   Polscy negocjatorzy uzyskali ponadto zwiększenie z 1000 do 1250 euro kwoty przeznaczonej na wsparcie gospodarstw niskotowarowych. Uzgodnienie powyższe znajduje odzwierciedlenie w tekście Traktatu akcesyjnego (załączam stronę 21 Final European Union and Candidate Country Agreed Text on the Accession Treaty zawierającą stosowny zapis).*)

   Polska uzyskała przesunięcie 1,5 mln ton mleka z kwoty sprzedaży bezpośredniej do kwoty sprzedaży hurtowej w ramach przyznanej Polsce kwoty mlecznej. Ustalono wielkość powierzchni bazowej dla upraw polowych na poziomie 9 454 671 ha oraz wysokość plonu referencyjnego: 3,0 ton/ha. Została ponadto uzgodniona wysokość kwoty na skrobię ziemniaczaną na poziomie 144 985 ton. Dokonano także przesunięć w obrębie kwot cukru i kwot izoglukozy.

   W wyniku rozmów przeprowadzonych w ostatnim dniu negocjacji Polsce przyznano 5-letni okres przejściowy na spełnienie minimalnych wymogów dla uznania organizacji producentów. Unia Europejska zaakceptowała okres przejściowy do roku 2006 w sprawie dopuszczenia 56 mleczarni do prowadzenia segregacji mleka (produkcji mleka klasy ekstra i klasy I). Uzgodniono wysokość premii wołowej w wysokości 926 000 sztuk. Polska uzyskała również 3-letni okres przejściowy w sprawie definicji zwierząt kwalifikujących się do premii dla krów mamek.

   Na wniosek Polski Unia Europejska wyraziła zgodę na umieszczenie w Traktacie akcesyjnym postanowień dotyczących klauzuli ochronnej w rolnictwie, która może być uruchomiona w przypadku wystąpienia poważnych i długotrwałych utrudnień w funkcjonowaniu sektora rolnego. W ramach negocjacji dotyczących pakietu finansowego Polsce zostały przyznane dwa dodatkowe instrumenty finansowe:

   - instrument finansowy w wysokości 280 mln euro na lata 2004-2006 na finansowanie dostosowań granicy zewnętrznej oraz polskich lotnisk międzynarodowych do wymogów Schengen;

   - instrument finansowy pochodzący w części z przesunięcia środków przewidzianych w ramach funduszy strukturalnych. W ramach tego instrumentu Polska otrzyma z UE środki na lata 2004-2006 w wysokości 1443 mln euro. Są to nieobciążone współfinansowaniem środki na rzeczywiste płatności gotówkowe i mają na celu niwelowanie ewentualnych negatywnych skutków dla budżetu państwa związanych z niedopasowaniem czasowym i strukturalnym przepływów kasowych między budżetem Polski i budżetem UE.

   Oprócz zwiększenia bezwzględnej wysokości alokacji finansowych, poprawę pozycji Polski wobec budżetu UE udało się uzyskać poprzez lepsze rozłożenie zaliczki na fundusze strukturalne w wysokości 16% całości środków przeznaczonych na działania strukturalne w latach 2004-2006. Została ona rozłożona na dwie raty: 10% w 2004 r. i 6% w 2005 r. Ponadto w rozdziale: Podatki Polska uzyskała następujące okresy przejściowe:

   - do 31.12.2007 r. na stosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 7% w budownictwie mieszkaniowym na dostawę nowych mieszkań, usługi budowlane i remontowe;

   - 4-letni okres przejściowy na stosowanie super obniżonej stawki VAT w wysokości 3% na środki do produkcji rolnej, produkty i usługi;

   - roczny techniczny okres przejściowy na stosowanie zerowej stawki akcyzy na ekokomponenty i zredukowanej na paliwa ekologiczne, umożliwiający stosowanie tej stawki w dłuższym okresie po uzyskaniu członkostwa.

   W odniesieniu do obszaru: Swobodny przepływ osób w przedmiocie kwalifikacji polskich pielęgniarek i położnych utrzymano poprzednie ustalenia dotyczące uznawania tytułu magistra i licencjata. Rozwiązano ponadto problem pozostałych dyplomów, których uznanie jest uwarunkowane 5-letnim okresem praktyki pielęgniarskiej w ciągu ostatnich 7 lat.

   Kończąc, informuję, że od dnia 12 lutego br. dostępna jest na stronach internetowych pełnomocnika rządu ds. negocjacji o członkostwo RP w UE (www.negocjacje.gov.pl) oraz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (www.ukie.gov.pl) wersja angielska tekstu projektu Traktatu akcesyjnego.

   Z wyrazami szacunku

   Sekretarz stanu

   Danuta Hübner

   Warszawa, dnia 7 marca 2003 r.