IV kadencja
Interpelacja nr 7060
do ministra rolnictwa i rozwoju wsi
w sprawie zasad rozdysponowania krajowej rezerwy krajowej kwoty mlecznej
Zapis art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych z późniejszymi zmianami (DzU z dnia 12 listopada 2001 r.) uprawnia Komisję Porozumiewawczą do Spraw Mleka i Przetworów Mlecznych do ˝ustalania szczegółowych zasad rozdysponowania krajowej rezerwy krajowej kwoty mlecznej˝.
Pierwsze ˝zasady˝ zostały opracowane przez ww. Komisję i zatwierdzone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 18.12.2003 r. Następnie, po ostrej krytyce, dokonano zmian i 5.02.2004 r. Minister Rolnictwa zatwierdził nowe - mniej restrykcyjne zasady. Wg nich ubiegać się o przydział kwoty mlecznej z krajowej rezerwy krajowej kwoty mlecznej mogą ci dostawcy hurtowni, którzy po roku referencyjnym rozpoczęli dostarczać mleko, oraz dostawcy rozwijają produkcję, a ich dostawy w okresie od 1.04.2003 r. do 31.03.2004 r. były o min. 10 000 kg większe w stosunku do roku referencyjnego. Jeśli chodzi o tę drugą grupę, ten wymóg w Małopolsce spełniają nieliczni, a w związku z postępującą restrukturyzacją gospodarstw mleczarskich (corocznie ubywa ok. 10% dostawców przy utrzymaniu, a nawet wzroście ilości dostaw) może to spowodować wstrzymanie tego korzystnego procesu, zmarnowanie wysiłku hodowlanego, inwestycyjnego, zahamowanie rozwoju małopolskiego mleczarstwa, a w rezultacie zubożenie rolników, bowiem dla wielu rodzin produkcja mleczarska jest jedynym źródłem utrzymania.
Wymóg 10 000 kg przyrostu sprzedaży oznacza w praktyce, że producent przed 1.04.2003 r. powinien powiększyć swoje stado o co najmniej trzy krowy (wydajność statystyczna krowy w Polsce za 2002 r. wynosiła 3902 kg). Oznacza to, że w ciągu roku przeciętny producent w Małopolsce powinien podwoić liczebność stada. Taki nagły przyrost często nie jest możliwy. Pociąga on przecież konieczność powiększenia zaplecza paszowego, powiększenia powierzchni obory itp. A to wymaga oprócz innych działań więcej czasu niż jeden rok gospodarczy.
Duża grupa dostawców po 1.05.2004 r. nie spełni wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, a co idzie za tym nie będzie mogła sprzedawać mleka. Również zamknięcie z tego samego powodu niektórych mleczarń pozbawi część dostawców możliwości sprzedaży mleka. Planowane w nowelizacji ustawy zawieszenie w pierwszym roku kwotowym możliwości kupna-sprzedaży, dzierżawy, darowizny kwoty mlecznej praktycznie zamrozi niewykorzystane ilości, co najmniej do czerwca 2005 r., po czym zapewne trafią do Krajowej Rezerwy Krajowej Kwoty Mlecznej.
Z uwagi na powyższe pytam Pana Ministra:
1. Dlaczego do tej pory nie opracowano długofalowej polityki w względzie rozwoju mleczarstwa, w oparciu o wynegocjowaną kwotę mleczną, co pozwoli na planowy rozwój i modernizację sektora mleczarskiego?
2. Czy uważa pan za zasadne obniżenie progu przyrostu sprzedaży np. do 5000 kg?
3. Czy jest Pan świadomy, że bez odpowiednich dokumentów programowych nie będzie możliwe uruchomienie rezerwy restrukturyzacyjnej oraz prawidłowego rozwoju mleczarstwa?
Z poważaniem
Poseł Wiesław Woda
Kraków, dnia 25 marca 2003 r.