IV kadencja

Interpelacja w sprawie cofnięcia decyzji o likwidacji Urzędu Celnego w Rzepinie

Interpelacja nr 5696

do ministra finansów

w sprawie cofnięcia decyzji o likwidacji Urzędu Celnego w Rzepinie

   Szanowny Panie Ministrze! W związku z decyzją o likwidacji Urzędu Celnego w Rzepinie z dniem 1 maja 2004 roku zwracam się do Pana Ministra o podjęcie stosownych działań zmierzających do zmiany tej decyzji w celu uniknięcia wielu negatywnych skutków ewentualnego jej wprowadzenia.

   Urząd Celny w Rzepinie to nie tylko aparat administracji państwa zajmujący się kontrolą i poborem cła i podatków, to także urząd, wokół którego skupia się bezpośrednio i pośrednio życie gospodarcze miasta.

   W Urzędzie Celnym w Rzepinie dokonuje się ponad 300 zgłoszeń celnych na dobę, co stanowi w skali roku liczbę ponad 100 tys. zgłoszeń i stawia ten Urząd w czołówce krajowej. Budynki, rampa przeładunkowa i magazyny są własnością Urzędu Celnego. Istnieje tam również zbudowany ze środków finansowych Unii Europejskiej za kwotę ponad 6 milionów euro nowoczesny terminal odpraw kontenerowych.

   Urząd Celny w Rzepinie zlokalizowany jest przy głównych szlakach komunikacyjnych łączących zachodnią i wschodnią Europę, zarówno drogowych (trasa A-2 Berlin-Warszawa), jak i kolejowych (Berlin-Warszawa-Moskwa).

   Bezpośrednio przy UC w Rzepinie działalność prowadzi około 40 agencji celnych. Likwidacja Urzędu Celnego w Rzepinie oznaczać będzie utratę pracy dla około 1000 osób i przyniesie znaczne straty dla budżetu Państwa.

   1. Na podstawie jakich założeń Ministerstwo oszacowało liczbę rocznych zgłoszeń celnych w Rzepinie po wejściu do Unii Europejskiej na 3,5 tys., kiedy to najostrożniejsze rachunki szacunkowe wskazują na liczbę co najmniej 30 tys. takich zgłoszeń?

   2. Czy Ministerstwo oszacowało skutki katastrofy społecznej i ekonomicznej dla gminy Rzepin liczącej około 10 tys. mieszkańców przy likwidacji 1000 miejsc pracy?

   3. Czy kierowany przez Pana resort działa w interesie zwiększania wpływów do polskiego budżetu, czy też wpływy z działalności celnej mają zostać przejęte przez stronę niemiecką, gdzie po drugiej stronie Odry budowany jest potężny terminal odpraw drogowo-kolejowych?

   4. Czy możliwość pozyskania setek milionów złotych do budżetu Państwa bez ponoszenia nakładów inwestycyjnych jest wystarczającą przesłanką do ponownego przeanalizowania lokalizacji i struktury służb celnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej?

   Poseł Stanisław Gudzowski

   Warszawa, dnia 25 listopada 2003 r.