IV kadencja
Interpelacja nr 5931
do ministra środowiska
w sprawie zabezpieczenia środowiska przed niekorzystnym wpływem odpadów pochodzenia zwierzęcego i regulacji prawnych dotyczących utylizacji
Utylizacja odpadów pochodzenia zwierzęcego ma istotne znaczenie dla zabezpieczenia życia i zdrowia obywateli oraz środowiska naturalnego naszego kraju. Cały proces neutralizacji niejadalnych produktów zwierzęcych, począwszy od zbiórki padłych zwierząt, a skończywszy na procesie ich spalania, spełnia ważną rolę sanitarno-higieniczną, proekologiczną oraz ekonomiczną. Bezpieczne przetwarzanie odpadów pochodzenia zwierzęcego w zakładach utylizacyjnych eliminuje zatem zagrożenia epidemiologiczne, zapewnia ochronę środowiska przyrodniczego przed drobnoustrojami chorobotwórczymi oraz pozwala na uzyskanie produktów takich, jak mączka zwierzęca i tłuszcz.
Do listopada br. zakłady utylizacyjne płaciły firmom mięsnym za odbiór odpadów. Obecnie, na skutek zakazu stosowania mączek kategorii 3 (niskiego ryzyka) w żywieniu zwierząt gospodarskich, mączka mięsno-kostna nie powinna trafiać do rolników, ale winna być spalana. Wysokie koszty odbioru odpadów zwierzęcych przez zakłady utylizacyjne powodują, że duża część zakładów mięsnych oraz innych dostawców odpadów, np. gmin, nie decyduje się na skorzystanie z usług tych zakładów utylizacyjnych. Nieneutralizowane odpady są często ˝wyrzucane na pola˝. Ponadto wiele ferm hodowli drobiu oraz trzody chlewnej, łamiąc zakaz prawny, dokonuje zakupu mączki mięsno-kostnej, jako tzw. ˝polepszacza gleby˝, stosując ją w żywieniu zwierząt. Również wielu rolników wykorzystuje mączkę do nawożenia łąk i pastwisk.
Trudną sytuację dotyczącą ochrony środowiska przed odpadami pochodzenia zwierzęcego pogłębia brak odpowiednich przepisów wykonawczych, regulujących sprawy stosowania mączki mięsno-kostnej jako polepszaczy gleby i spalania mączek oraz ich zaliczania do paliw alternatywnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na niżej wymienione pytania:
1. Czy i w jaki sposób ochrona środowiska prowadzi nadzór nad właściwą utylizacją niejadalnych produktów zwierzęcych? Czy jest wyeliminowane ryzyko niewłaściwego ˝wyrzucania˝ ww. odpadów np. na pola?
2. Czy i w jaki sposób jest kontrolowany i egzekwowany obowiązek gmin w sprawie zapewnienia czystości i porządku na terenie gminy, a w szczególności w zakresie zbiórki i utylizacji sztuk padłych zwierząt?
3. Czy i kiedy zostaną wprowadzone odpowiednie normy środowiskowe dotyczące zwalczania odorów? Brak ww. norm naraża zakłady utylizacyjne na ciągłe protesty okolicznych mieszkańców (szczególnie w miesiącach letnich). Zakłady zaś nie mogą podjąć odpowiednich inwestycji bez wytycznych ze strony Ustawodawcy (brak podstaw prawnych np. do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji).
4. Czy minister zamierza wydać szczegółowe rozporządzenia regulujące:
- stosowanie mączki mięsno-kostnej jako ˝polepszacza gleby˝,
- spalanie mączek w zależności od tego, z jakiej kategorii materiału powstały, oraz zaliczenia mączek do paliw alternatywnych pochodzących ze źródeł odnawialnych?
Oczekując odpowiedzi Pana Ministra, pozostaję z wyrazami szacunku.
Poseł Jan Bury
Rzeszów, dnia 8 grudnia 2003 r.