IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie aresztowania przedstawicieli niemieckiego oddziału polskiej firmy budowlanej Polkat-Holding

Odpowiedź ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej

na zapytanie nr 2819

w sprawie aresztowania przedstawicieli niemieckiego oddziału polskiej firmy budowlanej Polkat-Holding

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Posła Jana Rokity przesłanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 11 marca br., znak: SPS-0203-2819/04, pragnę przedstawić odpowiedzi na pytania w nim zawarte.

   Ad 1 i 3. Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej jest odpowiedzialny ze strony polskiej za realizację umowy między Rządem RP a Rządem RFN o delegowaniu pracowników polskich przedsiębiorstw do realizacji umów o dzieło, zawartej w 1990 r., jak też porozumienia między Rządem PRL a Rządem RFN o uproszczeniu wymogów związanych z zatrudnieniem skierowanych pracowników z 1979 r. W szczególności Ministerstwo prowadzi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 16 maja 2002 r. (Dz. U. Nr 60, poz. 547) rozdział limitu pracowników delegowanych pomiędzy pracodawców polskich.

   Ministerstwo uzyskuje i rozpowszechnia wśród zainteresowanych informacje dotyczące warunków prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych. Wydziały ekonomiczno-handlowe ambasad i konsulatów generalnych RP, nadzorowane przez MGPiPS i MSZ, są głównym źródłem takich informacji. Przedstawiciele polskich i niemieckich resortów gospodarki i pracy systematycznie spotykają się i uzgadniają warunki realizacji umów bilateralnych, zwłaszcza dotyczące perspektyw po rozszerzeniu UE.

   W licznych przypadkach, gdy strona niemiecka wprowadzała utrudnienia w działalności polskich przedsiębiorstw, Ministerstwo GPiPS podejmowało interwencje u strony niemieckiej. Bardzo aktywny w takich przypadkach jest również od lat WEH KG RP w Kolonii, który ściśle współpracuje z naszym ministerstwem.

   Do federalnego ministerstwa gospodarki i pracy kierowane są na bieżąco interwencje w sprawie polskich przedsiębiorstw i regulacji utrudniających funkcjonowanie polskich firm na rynku RFN. W ostatnim okresie podjęto interwencje w następujących sprawach:

   - długiego czasu oczekiwania na uzyskanie zezwoleń na pracę w ramach umów o dzieło. W wyniku interwencji sprawa uległa poprawie. Jednak wymaga stałego monitorowania, ponieważ w dalszym ciągu występują okresowe wydłużenia czasu oczekiwania,

   - wpisów wizowych w paszportach pracowników kontraktowych. WEH Kolonia zgłosił powyższy problem do omówienia w trakcie konsultacji, rządowych i konsularnych. Wielokrotnie sprawa była poruszana w rozmowach z Federalnym Ministerstwem Pracy. Według informacji Stowarzyszenia Polskich Przedsiębiorstw Usługowych VdPD, począwszy od listopada 2003, konsulaty niemieckie odstąpiły od szczegółowych wpisów wizowych, umieszczając wyłącznie wpis, że wiza została udzielona w ramach umowy o dzieło. Jest to rozwiązanie całkowicie satysfakcjonujące stronę polską. Niemniej sprawa wymaga stałego monitorowania,

   - usług w zakresie konserwacji zabytków. WEH interweniował w sprawie utrzymania dotychczasowych regulacji umożliwiających polskim firmom zawieranie bezpośrednich umów z inwestorem oraz wyłączenie tych usług z tzw. kwotowania. WEH Kolonia przeprowadził w tej sprawie rozmowę z Krajowym Konserwatorem Zabytków Północnej Nadrenii-Westfalii, który w końcu listopada wystosował pismo do Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy popierające nasze stanowisko. Federalne Ministerstwo Pracy potwierdziło utrzymanie korzystnej dla polskich firm regulacji,

   - wiz kategorii ˝C˝ wydawanych dla pracowników kontraktowych. W wyniku podjętej interwencji otrzymaliśmy stosowane wyjaśnienie z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy, które zostało przekazane firmom polskim, a obligujące urzędy pracy do wydawania na podstawie wizy ˝C˝ zezwolenia na pobyt dla pracowników kontraktowych na okres dłuższy niż 3 miesiące,

   - minimalnych stawek płac obowiązujących w budownictwie po l września 2003. Problem był podnoszony w rozmowach przedstawicieli Wydziału w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Pracy oraz zgłaszany do tez na rozmowy Ministrów Gospodarki i Pracy, jak również konsultacji rządowych. W efekcie prowadzonych interwencji strona niemiecka wykazuje nieco większą elastyczność w akceptowaniu w ramach kontraktów ilości pracowników pomocniczych, których obowiązują niższe stawki płac. Biorąc pod uwagę, że minimalne płace są uzgadniane w ramach układów taryfowych pomiędzy pracodawcami i związkami zawodowymi, nie można oczekiwać odrębnych, korzystnych rozwiązań dla polskich pracowników.

   Ponadto w wyniku prowadzonych rozmów ze stroną niemiecką ostatecznie uregulowano sprawę tzw. kwotowania w świadczeniu usług oraz realizacji zabudowy stoisk targowych przez polskie przedsiębiorstwa usługowe.

   Ad 2. Bezpośrednio po uzyskaniu z Wydziału Ekonomiczno-Handlowego Konsulatu Generalnego RP w Kolonii wiadomości o aresztowaniu kierownictwa firmy Polkat MGPiPS przekazało odpowiednią informację Stowarzyszeniu Polskich Przedsiębiorstw Usługowych VdPD, którego ww. firma jest członkiem, oraz zwróciło się do służb konsularnych MSZ z prośbą o uzyskanie bliższych szczegółów tej sprawy.

   Niezależnie od tego, Konsulat Generalny RP w Monachium od chwili zawiadomienia go o sprawie przez zainteresowanych objął zatrzymanych pracowników Polkatu intensywną opieką konsularną. Konsulaty generalne w Monachium i Kolonii pozostają w stałym kontakcie z ich rodzinami i reprezentującą interesy firmy kancelarią adwokacką.

   W efekcie tych starań w dniu 3 marca 2004 r. pierwsza z zatrzymanych osób została zwolniona za kaucją. Nadal prowadzone są intensywne starania mające na celu doprowadzenie do uwolnienia pozostałych osób.

   W nocie dyplomatycznej przekazanej przez Ambasadora RP do niemieckiego MSZ oprotestowano działalność niemieckich organów kontrolnych.

   Ad 4. Zgodnie z postanowieniami Traktatu Akcesyjnego po akcesji Polski do UE firmy polskie świadczące usługi będą mogły korzystać ze swobody świadczenia usług. Oznacza to, że pracodawcy będą mogli prowadzić tam działalność bez obowiązku uzyskiwania zezwoleń na pracę dla pracowników.

   Jedynie Austria i RFN w związku z poważnymi zakłóceniami lub też groźbą ich wystąpienia w szczególnych wrażliwych sektorach usług na ich rynkach pracy wprowadzają ograniczenia w stosunku do świadczenia usług przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terytorium Polski, tzn. czasowego przemieszczania się pracowników w niektórych sektorach. Jednocześnie w branżach wyłączonych ze swobody świadczenia usług obowiązywać będzie po 1 maja br. aż do czasu zakończenia okresów przejściowych umowa polsko-niemiecka o oddelegowaniu pracowników polskich przedsiębiorstw do realizacji umów o dzieło z 1990 r. ze zmianami. W chwili obecnej dobiegają końca rozmowy bilateralne mające na celu wynegocjowanie jak najkorzystniejszych dla Polski warunków realizacji umowy.

   Utrzymanie dotychczasowych procedur reglamentujących po stronie RFN dostęp do rynku usług dotyczy branży budowlanej i pokrewnych. Pozostała działalność, zgodnie z Traktatem Akcesyjnym, realizowana będzie w ramach swobody świadczenia usług.

   Łączę wyrazy szacunku

   Minister

   Jerzy Hausner

   Warszawa, dnia 31 marca 2004 r.