IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 2118
w sprawie wstrzymania decyzji Zarządu PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o. w Warszawie o zawieszeniu niektórych linii pasażerskich w woj. lubuskim
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Bogusława Wontora z dnia 11 października 2002 r. w sprawie planowanego zawieszenia regionalnych przewozów pasażerskich na niektórych odcinkach linii w woj. lubuskim uprzejmie wyjaśniam:
Zarząd PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. podjął decyzję o zawieszeniu przewozów pasażerskich na poniżej wymienionych odcinkach od 1 października 2002 r. :
- linia nr 14 Łódź Kaliska - granica państwa na odcinku Żagań - granica woj. dolnośląskiego,
- linia nr 367 Zbąszynek - Gorzów Wlkp.,
- linia nr 282 Miłkowice - Jasień na odcinku Żary - granica woj. dolnośląskiego,
- linia nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Czerwieńsk - Gubin.
Przed podjęciem decyzji o zawieszeniu przewozów pasażerskich zarząd spółki bardzo dokładnie analizował elementy charakteryzujące proces przewozowy mające istotny wpływ na wynik finansowy poszczególnych linii oraz na bieżąco informował o nich Urząd Marszałkowski, po czym pismem nr PBM3-742-67/02 z dnia 27 sierpnia br. poinformował wszystkich zainteresowanych marszałków województw o podjętej decyzji.
Umowa na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich, która obowiązywała tylko do 31 sierpnia 2002 r., przewidywała dofinansowanie 121 pociągów przez Urząd Marszałkowski, w tym tylko 10 pociągów kursowało na ww. odcinkach.
Odnosząc się do części interpelacji dotyczącej możliwości wstrzymania wprowadzenia decyzji o zawieszeniu przewozów przynajmniej o 1 miesiąc, informuję, iż podjęto w tej sprawie rozmowy z Urzędem Marszałkowskim Woj. Lubuskiego i na mocy umowy obowiązującej dla przewozów pasażerskich w okresie od 1 września do 14 grudnia 2002 r. przewidziano dofinansowanie 121 pociągów kursujących wyłącznie na liniach, na których nie planowano zawieszenia przewozów. Przyjęto zasadę dofinansowania pociągów kolejno wg największego stopnia pokrycia kosztów przychodami. Natomiast ww. odcinki charakteryzują się bardzo niskim wskaźnikiem pokrycia kosztów przychodami: Zbąszynek - Gorzów Wlkp. 16,6%, Żary - granica woj. dolnośląskiego (Żary - Węgliniec) 10,6%, Czerwieńsk - Gubin 5%, Żagań - granica woj. dolnośląskiego (Żagań - Głogów) 4,4% i właśnie ich w pierwszej kolejności dotyczy decyzja o zawieszeniu przewozów. Umowa została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski i podpisana 8 października br. przez obie strony. Zgodnie z nią PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. otrzymała dodatkowo 212 076 zł na kontynuację przewozów na odcinku Zbąszynek - Gorzów Wlkp. w miesiącu październiku br. Natomiast w związku z brakiem dodatkowych środków na dofinansowanie przewozów na pozostałych odcinkach zawieszonych 1 października br. przewozy regionalne na tych odcinkach nie będą uruchamiane. Ponadto w dniu 14 października 2002 r. Urząd Marszałkowski Woj. Lubuskiego powiadomił Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych o braku środków na dalsze dofinansowanie przewozów regionalnych na linii nr 367 Zbąszynek - Gorzów Wlkp. i w związku z powyższym Zarząd PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. podjął decyzję o zawieszeniu przewozów na tej linii od 4 listopada br.
Pragnę poinformować, iż zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich, rozumianych jako przewozy w granicach jednego województwa lub realizujące połączenie z sąsiednim województwem, należy do zadań własnych samorządu województwa, przy czym środki finansowe na te zadania określa corocznie ustawa budżetowa. Zgodnie z art. 22 ust. 6 ustawy powyższe zadania realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy samorządami województw a posiadającym koncesję przewoźnikiem kolejowym - w chwili obecnej PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. Umowa dotyczy określonej liczby przewozów, których deficyt powinien być pokryty ze środków przeznaczonych na ten cel przez przewoźnika oraz samorząd wojewódzki.
Podstawowym przedmiotem działalności PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. jest realizacja regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich i jako samodzielna spółka musi kierować się zasadami rachunku ekonomicznego, a wpływy ze sprzedaży biletów i ewentualne dotacje powinny co najmniej pokrywać koszty kursowania pociągów. Jeśli tak nie jest, spółka jest zmuszona ograniczać nierentowne połączenia.
Wspomniane przez posła planowane inwestycje polegające na zakupie autobusów szynowych są w gestii samorządu wojewódzkiego. W związku z tym, iż na dotowanie kolejowych przewozów pasażerskich samorząd przeznacza środki otrzymywane z budżetu państwa, a wysokość tegorocznej dotacji budżetowej odbiega od pierwotnie przewidywanej (środki finansowe zostały ograniczone aż o kwotę 200 mln zł), samorząd wojewódzki powinien w obecnej sytuacji finansowej przeznaczyć więcej środków na dofinansowanie przewozów regionalnych, ograniczając natomiast zakup autobusów szynowych.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Mieczysław Muszyński
Warszawa, dnia 15 listopada 2002 r.