IV kadencja

Interpelacja w sprawie promocji Polski na świecie

Interpelacja nr 4443

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie promocji Polski na świecie

   Co roku znaczne kwoty z budżetów Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Kultury zostają poświęcone na szeroko rozumianą promocję Polski za granicą, głównie w państwach Unii Europejskiej. Mimo dużych nakładów, efekty tych działań pozostawiają wiele do życzenia. Przykładowo w 2002 roku Instytut Adama Mickiewicza i Ambasada Polski w Wiedniu zorganizowały ˝Rok Polski w Austrii˝ (koszt całego przedsięwzięcia 3 741 000 złotych). Pomimo tego kraj ten wprowadził ograniczenia w dostępie do rynku pracy dla naszych rodaków. Zakrojone na szeroką skalę akcje promocyjne w Austrii i Hiszpanii nie zaowocowały też znaczącym wzrostem poparcia ich mieszkańców dla członkowstwa Polski w UE.

   Tak mizerne efekty akcji promocyjnych każą zastanowić się nad reformą systemu promocji naszego państwa za granicą. W tej chwili cel ten realizują liczne podmioty: Departament Promocji MSZ, Instytut Adama Mickiewicza, Polska Organizacja Turystyczna, Ambasady wraz z wyspecjalizowanymi Wydziałami Ekonomiczno-Handlowymi. Wkrótce promocją zajmie się też nowo tworzona Państwowa Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Przy daleko posuniętym braku koordynacji programów promocyjnych trudno dziwić się ich niskiej efektywności. W związku z tym proszę o szczegółową informację w następujących kwestiach:

   - Jakie są kryteria oceny efektywności pracy Wydziałów Ekonomiczno-Handlowych? Ile osób zatrudniają Wydziały Ekonomiczno-Handlowe w państwach UE i jakie znaczące sukcesy odnotowały w latach 2002-2003?

   - Ile kwotowo wynoszą obroty między Rzeczpospolitą Polską a państwami UE, które powstały przy udziale Wydziałów Ekonomiczno-Handlowych?

   - Ile osób pracuje aktualnie w: Instytucie Adama Mickiewicza, Polskiej Organizacji Turystycznej, Departamencie Promocji MSZ, Instytutach Polskich, Wydziałach Ekonomiczno-Handlowych?

   - Jak ma wyglądać współpraca Państwowej Agencji Informacyjnej i Inwestycji Zagranicznych z Wydziałami Ekonomiczno-Handlowymi przy Ambasadach? Jak będzie się kształtować rola PAIiIZ w procesie inwestycyjnym (m.in. czy w celu ułatwienia działalności zagranicznych inwestorów PAIiIZ będzie pośredniczyć między nimi a instytucjami polskimi)?

   - W jaki sposób Rząd zamierza poprawić efektywność akcji promujących nasz kraj za granicą?

   Z poważaniem

   Poseł Paweł Poncyljusz

   Warszawa, dnia 30 lipca 2003 r.