IV kadencja

Zapytanie w sprawie wyjaśnienia okoliczności planowanego połączenia firm Mostostal Siedlce SA oraz Polimex - Cekop SA

Zapytanie nr 1761

do ministra gospodarki pracy i polityki społecznej oraz do ministra finansów

w sprawie wyjaśnienia okoliczności planowanego połączenia firm Mostostal Siedlce SA oraz Polimex - Cekop SA

   do ministra gospodarki pracy i polityki społecznej

   Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego zwróciły się z prośbą o interwencję Komisja Międzyzakładowa NSZZ ˝Solidarność˝ oraz Zarząd Międzyzakładowy Związku Zawodowego ˝Budowlani˝ w Mostostal Siedlce SA. Zdaniem związkowców w tej dużej firmie budowlanej Zarząd i Rada Nadzorcza Mostostalu Siedlce SA, podejmując decyzję w sprawie połączenia spółki z firmą Polimex - Cekop SA, działają na szkodę spółki, którą kierują. W tej sprawie w Prokuraturze Rejonowej w Siedlcach zostało złożone przez organizacje związkowe stosowne zawiadomienie.

   Dotychczasowa działalność grupy kapitałowej Polimex - Cekop SA może wzbudzać zaniepokojenie. Wchodząca w jej skład firma Budostal Kraków została doprowadzona do upadłości. Podobnie zła jest sytuacja wchodzących w skład tej grupy firm Naftobudowa Kraków, Przemysłówka Lubelska, Biprokwas Gliwice. W tej sytuacji próba przejęcia Mostostalu Siedlce może budzić zdziwienie i niepokój. Związkowcy podkreślają, że w wyniku działalności władz Polimex - Cekop doszło już do zwolnienia tysięcy pracowników firm grupy. Ponieważ argumentacja organizacji związkowych wydaje mi się zasadna, zwracam się z następującym zapytaniem do pana ministra:

   1. Część spółek aktywnych na polskim rynku, także w branży budowlanej, wyraźnie nie jest zorientowana na działalność stricte gospodarczą, tzn. świadczenie usług i sprzedaż towarów, ale na spekulacje gospodarcze nieprzynoszące efektu ekonomicznego korzystnego dla gospodarki narodowej i de facto niepowiększające produktu narodowego. Jest to zjawisko niekorzystne z punktu widzenia zarówno ekonomicznego, jak i społecznego. W konkretnym wymiarze przyczynia się ono bezpośrednio do wzrostu bezrobocia w sektorze budowlanym, i tak najwyższego w gospodarce. Jakie są prawne możliwości przeciwdziałania temu zjawisku?

   2. Ostatnie dane finansowe Polimex - Cekop SA publikowane były ponad rok temu. Spółka była wtedy znacznie zadłużona i przynosiła straty. Czy przyjęte jest, by połączenie dobrej spółki giełdowej ze spółką o niejasnej sytuacji ekonomicznej odbywało się w sposób tak nietransparentny? Czy istnieją przepisy prawne obligujące spółkę mającą zapewnić sobie dominację w procesie połączenia do przedstawienia swojej sytuacji finansowej?

   3. Czy resort gospodarki, pracy i polityki społecznej posiada instrumenty pozwalające na monitorowanie transakcji takich, jak opisana powyżej? Jeśli tak, to jakie są to instrumenty i czy resort z nich korzysta?

   4. Czy rola resortu gospodarki, pracy i polityki społecznej w przypadku przekształceń spółek prywatnych mogących mieć duże znaczenie dla rynku pracy ogranicza się jedynie do roli obserwatora? Czy istnieją instrumenty prawne zapewniające przejrzystość transakcji takich, jak opisywana?

   Jestem przekonany, że sprawa zasygnalizowana przez obydwa związki zawodowe w Mostostalu Siedlce SA jest bardzo istotna. Siedleckie przedsiębiorstwo budowlane należy do tych nielicznych obecnie większych firm, które radzą sobie na kurczącym się rynku w sytuacji głębokiego kryzysu panującego w tym dziale gospodarki. Sprawa ma wymiar ekonomiczny, ale także systemowy i społeczny. Wydaje mi się, że sama koncepcja i tryb przygotowań do fuzji Mostostalu Siedlce i Polimex - Cekop obnaża luki systemu mogące sprzyjać patologiom. Mam nadzieję, że odpowiedź pana ministra rozwieje opisane wyżej obawy i wątpliwości.

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Zbigniew Janowski

   Warszawa, dnia 9 maja 2003 r.

   do ministra finansów

   Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego zwróciły się z prośbą o interwencję Komisja Międzyzakładowa NSZZ ˝Solidarność˝ oraz Zarząd Międzyzakładowy Związku Zawodowego ˝Budowlani˝ w Mostostal Siedlce SA. Zdaniem związkowców w tej dużej firmie budowlanej Zarząd i Rada Nadzorcza Mostostalu Siedlce SA, podejmując decyzję w sprawie połączenia spółki z firmą Polimex - Cekop SA, działają na szkodę spółki, którą kierują. W tej sprawie w Prokuraturze Rejonowej w Siedlcach zostało złożone przez organizacje związkowe stosowne zawiadomienie.

   Dotychczasowa działalność grupy kapitałowej Polimex - Cekop SA może budzić zaniepokojenie. Wchodząca w jej skład firma Budostal Kraków została doprowadzona do upadłości. Podobnie zła jest sytuacja wchodzących w skład tej grupy firm Naftobudowa Kraków, Przemysłówka Lubelska, Biprokwas Gliwice. W tej sytuacji próba przejęcia Mostostalu Siedlce może budzić zdziwienie i niepokój. Związkowcy podkreślają, że w wyniku działalności władz Polimex - Cekop doszło już do zwolnienia tysięcy pracowników firm grupy. Ponieważ argumentacja organizacji związkowych wydaje mi się zasadna, zwracam się z zapytaniem do pana premiera:

   1. Część spółek aktywnych na polskim rynku, także w branży budowlanej, wyraźnie nie jest zorientowana na działalność stricte gospodarczą, tzn. świadczenie usług i sprzedaż towarów, ale na spekulacje gospodarcze nieprzynoszące efektu ekonomicznego korzystnego dla gospodarki narodowej i de facto niepowiększające produktu narodowego. Jest to zjawisko niekorzystne z punktu widzenia zarówno ekonomicznego, jak i społecznego. W konkretnym wymiarze przyczynia się ono bezpośrednio do wzrostu bezrobocia w sektorze budowlanym, i tak najwyższego w gospodarce. Jakie są prawne możliwości przeciwdziałania temu zjawisku?

   2. Polimex - Cekop SA jest biurem handlowym.Przygotowując się do fuzji z Mostostalem Siedlce SA dąży do zgromadzenia środków na nabycie akcji. Czy związki zawodowe nie mają racji, obawiając się, że spłata kredytu zaciągniętego na ten cel, przy braku możliwości spłaty przez podmiot zaciągający kredyt, obciąży w przyszłości ich spółkę po połączeniu firm?

   3. Ostatnie dane finansowe Polimex - Cekop SA publikowane były ponad rok temu. Spółka była wtedy znacznie zadłużona i przynosiła straty. Czy przyjęte jest, by połączenie dobrej spółki giełdowej ze spółką o niejasnej sytuacji ekonomicznej odbywało się w sposób tak nietransparentny? Czy istnieją przepisy prawne obligujące spółkę mającą zapewnić sobie dominację w procesie połączenia do przedstawienia swojej sytuacji finansowej?

   4. Czy resort finansów posiada instrumenty pozwalające na monitorowanie transakcji takich, jak opisana powyżej? Jeśli tak, to jakie są to instrumenty i czy resort z nich korzysta?

   Jestem przekonany, że sprawa zasygnalizowana przez obydwa związki zawodowe w Mostostalu Siedlce SA jest bardzo istotna. Siedleckie przedsiębiorstwo budowlane należy do tych nielicznych obecnie większych firm, które radzą sobie na kurczącym się rynku w sytuacji głębokiego kryzysu panującego w tym dziale gospodarki. Sprawa ma wymiar ekonomiczny, ale także systemowy i społeczny. Wydaje mi się, że sama koncepcja i tryb przygotowań do fuzji Mostostalu Siedlce i Polimex - Cekop obnaża luki systemu mogące sprzyjać patologiom. Mam nadzieję, że odpowiedź pana premiera rozwieje opisane wyżej obawy i wątpliwości.

   Z wyrazami szacunku

   Poseł Zbigniew Janowski

   Warszawa, dnia 9 maja 2003 r.