IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie sytuacji Szpitala Powiatowego w Wąbrzeźnie

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2622

w sprawie sytuacji Szpitala Powiatowego w Wąbrzeźnie

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 7 stycznia 2004 roku przesłane przy piśmie Pana Marszałka, znak SPS-0203-2622/04, z dnia 16 stycznia br. w sprawie ograniczenia liczby świadczeń zdrowotnych w roku 2004 wykonywanych przez Powiatowy Szpital w Wąbrzeźnie, proszę o przyjęcie następującej informacji w tej sprawie.

   Zgodnie z wyjaśnieniami nadesłanymi przez Kujawsko-Pomorski Oddział Wojewódzki NFZ w Bydgoszczy, ogólna wartość kontraktu podpisana przez K-POW NFZ ze Szpitalem Powiatowym w Wąbrzeźnie na 2004 r. wynosi łącznie 6 797 954,00 zł, w tym lecznictwo zamknięte - 4 112 620,00 zł. Dla porównania wartość kontraktu w roku 2003 łącznie wyniosła 7 011 573,00 zł, w tym zakresie lecznictwa zamkniętego - 4 366 500,00 zł, natomiast w roku 2002 wartość ta wyniosła odpowiednio 7 099 146,00 zł i 4 412 860,00 zł. Ogólna wartość świadczeń zdrowotnych zakupionych przez Fundusz w Szpitalu Powiatowym w Wąbrzeźnie stanowi 96,9% wartości świadczeń zdrowotnych zakupionych w 2003 r. i jest na poziomie nieco wyższym od innych szpitali powiatowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

   Konkurs ofert na realizację świadczeń w 2004 r. odbywał się według planu zakupu świadczeń sporządzonego w oparciu o Wojewódzki Plan Zdrowotny oraz plan finansowy Funduszu uzgodniony dla Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ na jednolitych zasadach obowiązujących w całym kraju.

   W trakcie negocjacji dotyczących kontraktowania świadczeń zdrowotnych z zakresu lecznictwa szpitalnego Oddział NFZ, przedstawił propozycje w zakresie ceny za punkt, która była maksymalna i taka obowiązywała we wszystkich oddziałach Funduszu. Ponadto należy wskazać, że Oddział Funduszu w 2004 r. jest zobowiązany do finansowania świadczeń realizowanych przez szpitalne oddziały ratownicze umiejscowione najczęściej w szpitalach klinicznych, wojewódzkich i specjalistycznych.

   Plan finansowy NFZ na 2004 rok ustalony przeze mnie uwzględniał proponowane przez NFZ korekty. Korekta planu dotyczyła zmiany struktury świadczeń i zmniejszenia rezerwy na świadczenia tak, aby poziom zakontraktowanych świadczeń był nie mniejszy niż w 2003 r. Zmiana struktury świadczeń spowodowana jest koniecznością dostosowania tej struktury do nowych zasad kontraktowania. Przedłożony przez Fundusz projekt planu finansowego na 2004 r., uwzględniający ww. korekty, powstał w wyniku uzgodnień z dyrektorami oddziałów NFZ.

   Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia z dnia 23 stycznia 2003 r. (Dz.U. Nr 45, poz. 391 ze zm.) podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą oraz że zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.

   Powyżej wymienione przepisy przedstawiają ograniczenia, jakie plan finansowy nakłada na instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przy zawieraniu umów ze świadczeniodawcami.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Ewa Kralkowska

   Warszawa, dnia 24 lutego 2004 r.