IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie stawki podatku VAT na usługi świadczone przez telewizje kablowe

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6140

w sprawie stawki podatku VAT na usługi świadczone przez telewizje kablowe

   W związku z przesłaną przy piśmie znak: SPS-0202-6140/04 z dnia 14 stycznia 2004 r. interpelacją Pana Posła Marcina Wnuka w sprawie utrzymania 7% stawki podatku VAT dla usług świadczonych przez telewizje kablowe uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

   W aktualnym stanie prawnym usługi telewizji kablowej PKWiU 64.20.3 opodatkowane są zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) stawką VAT w wysokości 22%.

   Aktualnie trwają w Parlamencie prace nad projektem ustawy o podatku od towarów i usług. Chciałabym przy tym poinformować, że w trakcie prac Komisji Finansów Publicznych wprowadzone zostały zmiany do rządowego projektu tej ustawy. Zgodnie z tymi zmianami, dla usług telewizji kablowej (z wyłączeniem usług reklamy i agencji informacyjnych) przewiduje się zastosowanie stawki 7%. Dotyczy to również telewizji cyfrowej.

   Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania preferencyjną stawką VAT usług dostępu do Internetu, pragnę zauważyć, że zgodnie z art. 68 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, sporządzonego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r. (Dz. U. z 1994 Nr 11, poz. 38 z późn. zm.), istotnym warunkiem integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą jest zbliżanie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa (w tym w zakresie podatków pośrednich) do ustawodawstwa istniejącego we Wspólnocie.

   W zakresie podatków pośrednich oznacza to m.in. dostosowywanie przepisów o podatku od towarów i usług do postanowień Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG z późn. zm.).

   Dyrektywa dopuszcza stosowanie przez państwa członkowskie jednej lub dwu obniżonych stawek (w wysokości nie niższej niż 5%), ale jedynie w odniesieniu do produktów lub usług wyszczególnionych w aneksie H do tej Dyrektywy. W aneksie tym nie zostały wymienione usługi dostępu do Internetu, co oznacza, że muszą być one opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług.

   Określenie wysokości stawki podstawowej podatku od wartości dodanej przepisy Dyrektywy pozostawiają do uznania państw członkowskich. Zgodnie z art. 12 ust. 3 Dyrektywy podstawowa stawka podatku ma być określona przez każde państwo członkowskie jako procent podstawy opodatkowania w takiej samej wysokości dla dostawy towarów oraz świadczenia usług, przy czym wysokość ta nie może być niższa niż 15%. Projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług, w którym przewidziano między innymi opodatkowanie stawką podstawową usług dostępu do Internetu, został przygotowany zgodnie z wymogami Szóstej Dyrektywy.

   Wyjaśniam również, że negocjacje z Unią Europejską w obszarze ˝Podatki˝ zostały zakończone i rząd polski zadeklarował gotowość do przyjęcia i wdrożenia całości prawodawstwa wspólnotowego z dniem uzyskania członkostwa, zgłaszając jednocześnie kilka postulatów o okresy przejściowe w odniesieniu do stawek VAT i akcyzy na towary i usługi w niektórych segmentach rynku, wymagających ze względów gospodarczych, społecznych i budżetowych czasowej ochrony po przystąpieniu Polski do UE.

   Zauważam przy tym, że problem informatyzacji państwa i udostępnienia Internetu szerokim kręgom odbiorców nie sprowadza się jedynie do wysokości stawki podatku od towarów i usług. Ponadto VAT jest tylko jednym z elementów kształtujących cenę. O ostatecznej cenie danego produktu (towaru bądź usługi) dla finalnego odbiorcy decyduje nie tylko wysokość stawki podatku od towarów i usług, ale składa się na nią szereg elementów. W dużej mierze decyduje o niej przedsiębiorca, ustalając cenę przy uwzględnieniu między innymi kosztów prowadzonej działalności oraz zysku.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że dostrzegając potrzebę ułatwienia dostępu do Internetu zwłaszcza ludziom młodym, rząd wykorzystał szczególne regulacje ww. Dyrektywy dotyczące stosowania zwolnień od VAT przy świadczeniu usług związanych z kształceniem dzieci i młodzieży, edukacją szkolną i uniwersytecką i w projekcie ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanym do Sejmu RP, przewidziano zwolnienie od podatku dla usług dostępu do sieci Internet świadczonych na rzecz szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk. Podkreślić jednak należy, że przepisy Dyrektywy nie dają takiej możliwości w odniesieniu do usług dostępu do Internetu na rzecz innych podmiotów niż wyżej wymienione.

   W związku z powyższym zgodnie z prawem unijnym usługi te świadczone na rzecz innych podmiotów niż wymienione powyżej powinny być opodatkowane stawką podstawową VAT.

   Podsekretarz stanu

   Elżbieta Mucha

   Warszawa, dnia 3 lutego 2004 r.