IV kadencja

Interpelacja w sprawie parowozowni w Wolsztynie obsługującej lokomotywy parowe

Interpelacja nr 5840

do ministra infrastruktury

w sprawie parowozowni w Wolsztynie obsługującej lokomotywy parowe

   Szanowny Panie Ministrze! Parowozownia Wolsztyn to jedyne miejsce w Europie, gdzie pociągi ujęte w rozkładzie jazdy obsługiwane są do dnia dzisiejszego lokomotywami parowymi. Taki stan rzeczy nie jest wcale powodem do wstydu, jak mogłoby się wydawać z pozoru - wręcz przeciwnie parowozy prowadzące planowe pociągi, dowożące codziennie setki osób do pracy i szkół w Poznaniu czy Lesznie, stanowią prawdziwy ˝przedmiot pożądania˝ i nieukrywanej zazdrości w całej Europie i nie tylko. Fani trakcji parowej, którzy corocznie odwiedzają Parowozownią Wolsztyn w liczbie około 60 tysięcy, przejeżdżają tu przede wszystkim z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, USA, Australii i wielu innych krajów, powodując, iż wolsztyńska perełka stanowi atrakcję, generującą wiele miejsc pracy w branży turystycznej (hotele, gastronomia itd.) i przyczyniającą się do pozytywnej promocji Polski. Brytyjskie Towarzystwo ˝Wolsztyn Experience˝, wspierające działalność Parowozowni w zakresie finansowania m.in. napraw parowozów, których w Wolsztynie jest ok. 30 w 13 różnych seriach, z czego tylko 11 nadających się jeszcze do eksploatacji, działa w Polsce od 1997 roku. Działalność ta oprócz finansowania obejmuje promocję Polski i Wolsztyna, czego dowodem są liczne publikacje w najbardziej renomowanych mediach świata - m.in. The Times, The Guardian, Telewizja BBC, Discovery Channel itd. Niestety, zapewne znana jest Panu Premierowi bardzo trudna sytuacja ekonomiczno-finansowa polskich kolei, a panujący stan rozdrobnienia kompetencji i majątku w poszczególnych spółkach Grupy PKP, choć niejednokrotnie dzięki zaangażowaniu określonych osób mozolnie porządkowany, nie przyczynia się do ułatwienia zadania, jakim jest utrzymanie znajdującego się w Wolsztynie dziedzictwa techniki i kultury dla Polski i Europy. Niezbędne jest zagwarantowanie utrzymania planowego ruchu pociągów z trakcją parową na następne lata.

   Towarzystwo Wolsztyn Experience podejmuje różnorodne starania w celu zabezpieczenia tej działalności, m.in. w dniu 23.01.2003 r. został podpisany list intencyjny z Zarządem PKP SA, będący wstępem do zawarcia umowy na okres minimum pięciu lat na współfinansowanie przez Towarzystwo bardzo kosztownych napraw parowozów, w zamian za zobowiązanie się Grupy PKP do prowadzenia planowych pociągów z trakcją parową. Są obawy, że mimo dobrej woli i determinacji stron, wobec niskiego poziomu ogólnego dofinansowania przewozów pasażerskich, a szczególnie regionalnych - plany mogą nie zostać zrealizowane.

   Przewidywana akcesja Polski do Unii Europejskiej umożliwi pozyskanie dodatkowych funduszy na ten cel już w przyszłym roku, co pozwala przypuszczać, iż w ten sposób uda się zachować Parowozownię w Wolsztynie w niezmienionym kształcie. Na ile Parowozownia jest potrzebna, można się przekonać choćby oglądając w Wolsztynie Paradę Parowozów, na którą przyjeżdżają m.in. specjalne pociągi z Cottbus, Berlina, Hamburga, Poznania czy Wrocławia.

   Ze względu na powyższe zmuszony jestem zadać Pan Premierowi pytanie, na które oczekuję odpowiedzi: Czy pracownicy oraz miłośnicy trakcji parowej mogą liczyć na to, że uda się zachować Parowozownię Wolsztyn w niezmienionym kształcie?

   Z poważaniem

   Poseł Adam Ołdakowwski

   Bartoszyce, dnia 4 grudnia 2003 r.