IV kadencja
Odpowiedź ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej
na zapytanie nr 2129
w sprawie działalności firm zajmujących się pośrednictwem pracy po wejściu Polski do UE
Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazaniem przy piśmie, znak SPS-0203-2129/03, z dnia 11 września 2003 r. zapytania Posła Waldy Dzikowskiego w sprawie działalności firm zajmujących się pośrednictwem pracy po wejściu Polski do UE uprzejmie informuję, co następuje:
Obowiązujące obecnie regulacje prawne dotyczące prowadzenia w Polsce agencji zatrudnienia, tj. agencji pośrednictwa pracy na terenie kraju oraz pośrednictwa do pracy za granicą, agencji doradztwa personalnego oraz agencji pracy tymczasowej, określa ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (DzU z 2003 r. Nr 58, poz. 514, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9.04.2003 r. w sprawie rejestru agencji zatrudnienia (DzU z 2003 r. Nr 73, poz. 665). Przedstawione wyżej akty prawne określają zasady działalności agencji zatrudnienia - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub statutowej - jako podmiotów wykonujących zadania w zakresie pośrednictwa pracy. Pośrednictwo pracy realizowane przez te agencje znajduje umocowanie w prawie międzynarodowym, mianowicie w konwencji Nr 181 Międzynarodowej Organizacji Pracy, przyjętej w 1997 r., dotyczącej prywatnych biur pośrednictwa pracy. Prywatne biuro pośrednictwa pracy w rozumieniu tej konwencji oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, niezależną od władz publicznych, która zapewnia określone usługi rynku pracy. Wymienione w konwencji usługi przekładają się w polskim prawie na usługi prowadzone przez agencje pośrednictwa pracy, agencje pracy tymczasowej i agencje doradztwa personalnego.
Jednocześnie informuję, że regulacje prawne w tym zakresie zawarte w ww. ustawie oraz rozporządzeniu wykonawczym podlegają ocenie zgodności z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej.
Mam świadomość, że trudna sytuacja występująca na krajowym rynku pracy sprzyja powstawaniu różnych zjawisk patologicznych, w tym nasilaniu się działalności związanej z nielegalnym pośrednictwem pracy. Podmioty prowadzące nielegalne pośrednictwo pracy na terenie kraju, jak również nielegalnie oferujące pracę za granicą bardzo często pobierają wysokie opłaty manipulacyjne, a następnie nie zapewniają miejsc pracy.
Ustawowy obowiązek kontrolowania przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, w tym kontrolowania podmiotów podejrzanych o prowadzenie nielegalnego pośrednictwa pracy, od 01.01.2002 roku sprawują wojewodowie. Dążąc do zmniejszenia patologii występujących na rynku pracy, w tym również w zakresie działalności podmiotów podejrzanych o prowadzenie nielegalnego pośrednictwa pracy, w resorcie został opracowany projekt zmiany ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Nowelizacja ustawy uchwalona przez Sejm RP w dniu 20.12.2002 roku wprowadziła następujące zmiany:
- wprowadzono obowiązek uzyskiwania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia przez podmioty prowadzące działalność z zakresu agencji pośrednictwa pracy, agencji doradztwa personalnego oraz agencji pracy tymczasowej - przy zachowaniu zasady niepobierania opłat od osób poszukujących pracy;
- wprowadzono możliwość przeprowadzania przez wojewodów kontroli przestrzegania przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu na podstawie upoważnienia w formie uproszczonej, co umożliwia kontrolę jednostki o nieustalonej nazwie. Z dotychczasowej praktyki kontrolnej wynika, że podmioty prowadzące nielegalne pośrednictwo pracy celowo ukrywały nazwę, aby uniemożliwić przeprowadzenie kontroli;
- podwyższono dolną granicę grzywien za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Za prowadzenie nielegalnej działalności kierujący jednostką kontrolowaną podlega karze grzywny nie niższej niż 3000 zł.
Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej podejmuje wiele działań mających na celu ograniczenie tego patologicznego zjawiska. Na stronie internetowej Ministerstwa publikowane są wykazy podmiotów uprawnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy. Informacje o upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy podmiotach wraz z apelem o korzystanie wyłącznie z ich usług rozsyłane są systematycznie do powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy. Na stronie internetowej Ministerstwa oraz w rozsyłanych ulotkach zamieszczane są porady, jak ustrzec się przed nieuczciwymi pośrednikami pracy. Staramy się także, w miarę możliwości, nagłaśniać ten problem w mediach i ostrzegać wszystkie zainteresowane osoby przed korzystaniem z usług podmiotów prowadzących nielegalną działalność. Zwróciłem się także do wojewodów z prośbą o zwiększenie liczby kontroli podmiotów, co do których zachodzi podejrzenie, że prowadzą nielegalne pośrednictwo pracy. Również każda, będąca w naszym posiadaniu, informacja o podmiocie podejrzanym o nielegalną działalność z zakresu pośrednictwa pracy jest niezwłocznie przekazywana wojewodom z prośbą o przeprowadzenie kontroli.
Zapewniam Pana Marszałka, że działania prowadzone w tym obszarze przez Ministerstwo będą stale prowadzone, i wyrażam przekonanie, że uchwalona nowelizacja ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz zintensyfikowanie kontroli podmiotów prowadzących nielegalne pośrednictwo pracy spowodują ograniczenie tej patologii na rynku pracy.
Z poważaniem
Minister
Jerzy Hausner
Warszawa, dnia 8 października 2003 r.