IV kadencja
Zapytanie nr 1421
do ministra infrastruktury
w sprawie budowy przejścia granicznego z Białorusią we Włodawie
Szanowny Panie Premierze! Od kilku już lat jestem zaangażowany w starania mieszkańców miasta i gminy Włodawa, powiatu włodawskiego oraz władz samorządowych i administracyjnych regionu nadbużańskiego i woj. lubelskiego, mające na celu utworzenie przejścia granicznego z Białorusią we Włodawie.
Włodawa, miasto przygraniczne, leży na uczęszczanym niegdyś szlaku. Tuż za granicą, po drugiej stronie Bugu, w miejscowości Tomaszówka, ów szlak rozwidla się: jedna z głównych dróg wiedzie na północ (Brześć - Kamieniec, Kobryń), druga prowadzi na północny wschód (Małorita) i ma połączenie ze szlakami komunikacyjnymi Ukrainy Północno-Zachodniej.
Te trwające już ponad 11 lat starania trzeba niestety uznać za bezowocne. Obrazująca je obszerna dokumentacja pełna jest zapewnień, poparcia z różnych pięter władzy, a z drugiej strony nasycona biurokratycznymi wykrętami i quasi-argumentami. Jest świadectwem braku dobrej woli.
Na zorganizowanym 19 grudnia 2002 r. w MSZ spotkaniu z udziałem przedstawicieli zainteresowanych, a także kilku resortów i urzędów władnych ruszyć sprawę z miejsca, również nie zobowiązano nikogo do podjęcia stosownych decyzji.
Jedyną pozytywną wiadomością była informacja przedstawicielki Ministerstwa Infrastruktury, pani Danuty Warda-Laskowskiej, że podległy panu resort dysponuje opracowaniem zawierającym koncepcję przejścia granicznego we Włodawie, w tym modernizacji drogi Włodawa - Dorohucza, budowy mostu, dobudowania odcinka drogi. Resort infrastruktury, słowami swojej przedstawicielki, wyraził również zainteresowanie innymi materiałami na ten temat, co traktuję jako sygnał, że sprawa włodawskiego przejścia granicznego może nabrać rumieńców.
Chcę przypomnieć, że zainteresowane tym przedsięwzięciem strony (władze woj. lubelskiego, powiatu włodawskiego i gminy Włodawa) przedstawiły Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji wszystkie niezbędne dokumenty.
Pragnę również poinformować pana premiera, że bezskuteczność dotychczasowych starań tamtejsze społeczności traktują jako skutek wycofywania się koalicji rządzącej z działań mających zaktywizować gospodarkę na ˝ścianie wschodniej˝. Uparte niewpisywanie przez Zespół ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej, przejścia granicznego we Włodawie do ˝Strategii zintegrowanego zarządzania granicą˝, argumentowane przyszłym członkostwem Polski w Unii Europejskiej i uprzywilejowaniem przejść granicznych na szlakach, po których odbywa się ruch towarowy (w domniemaniu: z Unii na Wschód), nie zasługuje na pochwałę. Może również spowodować sprzeczne ze strategią rządową zobowiązanie takich społeczności, jak nadbużańskie, w nieodległym już referendum dotyczącym wstąpienia do Unii Europejskiej.
Proszę pana premiera o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy w związku z posiadanym przez Ministerstwo Infrastruktury opracowaniem koncepcji przejścia granicznego we Włodawie, ministerstwo podejmie w tej sprawie wiążące decyzje? Kiedy to nastąpi?
2. Jakie jest stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie budowy mostów oraz infrastruktury kolejowego przejścia granicznego we Włodawie?
3. Czy przewiduje się ewentualne zabezpieczenie na ten cel środków w budżecie państwa?
Z wyrazami szacunku
Poseł Zbigniew Janowski
Warszawa, dnia 6 lutego 2003 r.