IV kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 9483
w sprawie nieprawidłowości w rozstrzyganiu przez Pomorski Oddział NFZ konkursów ofert na 2005 r.
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Alfreda Budnera, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 21 lutego 2005 r., przekazaną przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 28 lutego 2005 r., znak: SPS-0202-9483/05, w sprawie ˝nieprawidłowości w rozstrzyganiu przez Pomorski Oddział NFZ konkursów ofert na 2005 r.˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) do zakresu działania Funduszu należy określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także monitorowanie ich realizacji i rozliczanie.
Przy porównaniu ofert w toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Fundusz jest zobowiązany do uwzględnienia w szczególności (zgodnie z art. 148 ustawy) ciągłości, kompleksowości, dostępności, jakości udzielanych świadczeń, kwalifikacji personelu, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, ceny i liczby oferowanych świadczeń opieki zdrowotnej oraz kalkulacji kosztów. Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z art. 134 ust. 1 ustawy ˝Fundusz jest zobowiązany zapewnić równe traktowanie wszystkich świadczeniodawców ubiegających się o zawarcie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i prowadzić postępowanie w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji˝.
W kwestii propozycji przedstawionej NZOZ NEPTUN w Jantarze przez Pomorski OW NFZ odnośnie do wielkości kontraktu na świadczenia opieki zdrowotnej na 2005 r. uprzejmie informuję, że z informacji uzyskanej przez Ministra Zdrowia w ramach nadzoru nad działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia z Pomorskiego OW NFZ wynika, że:
- W wyniku analizy zapotrzebowania na świadczenia z zakresu rehabilitacji, w oparciu o ocenę długości czasu oczekiwania na świadczenia z zakresu rehabilitacji ambulatoryjnej (6-8 miesięcy) oraz zmianę wartości wyceny za poszczególne zabiegi w katalogu świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu rehabilitacji ambulatoryjnej, Oddział podjął decyzję o zwiększeniu kontraktów w zakresie rehabilitacji ambulatoryjnej - dotyczącej większości pacjentów wymagających świadczeń rehabilitacyjnych - tak aby zapewnić dostęp do tego rodzaju świadczeń na poziomie roku 2004. Zwiększenie to wiązało się ze zmniejszeniem środków finansowych na rehabilitację stacjonarną, co dotyczyło również NZOZ NEPTUN w Jantarze.
- Pomorski OW NFZ przeanalizował potrzeby z zakresu rehabilitacji stacjonarnej, w tym ogólnoustrojowej, i ustalił wartość kontraktów na poziomie pozwalającym na zabezpieczenie dostępności tych świadczeń. W przedstawionych propozycjach kontraktów Pomorski OW NFZ wziął pod uwagę równomierne rozłożenie kontraktów w placówkach na terenie województwa pomorskiego, co zważywszy na stan pacjentów - niepozwalający na korzystanie z rehabilitacji ambulatoryjnej czy środowiskowej - ma istotne znaczenie.
- W celu zabezpieczenia pacjentom równomiernego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu rehabilitacji stacjonarnej Pomorski OW NFZ zakontraktował przedmiotowe świadczenia u następujących świadczeniodawców:
- w zakresie rehabilitacji kardiologicznej:
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Akademii Medycznej w Gdańsku,
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sopocie,
Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdynii,
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej NEPTUN w Jantarze,
Szpital Specjalistyczny w Prabutach,
- w zakresie rehabilitacji neurologicznej:
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Akademii Medycznej w Gdańsku,
Szpital w Sztumie,
Gdańskie Centrum Rehabilitacji w Dzierżążnie,
Szpital Specjalistyczny w Gdańsku,
Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie,
Szpital Rehabilitacyjny i Opieki Długoterminowej w Tczewie,
- w zakresie rehabilitacji ogólnoustrojowej:
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 Akedemickie Centrum Kliniczne Akademii Medycznej w Gdańsku,
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Janusza Korczaka w Słupsku,
Wojewódzki Zespół Reumatologiczny im. dr Jadwigi Titz-Kosko w Sopocie,
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sztumie,
115 Szpital Wojskowy z Przychodnią SP ZOZ na Helu,
Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej Gdańskie Centrum Rehabilitacji w Dzierżążnie,
Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie,
SP ZOZ Sanatorium MSWiA w Sopocie,
Szpital Rehabilitacyjny i Opieki Długoterminowej SP ZOZ w Tczewie,
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ˝Zakład Rehabilitacji˝ w Gdyni,
Niepubliczny Zakład Rehabilitacyjny REMEDIUM w Miastku.
- Pomorski OW NFZ zaproponował NZOZ NEPTUN w Jantarze na 2005 r. kontrakt o wartości 1.414 tys. zł, w tym:
- w zakresie stacjonarnej rehabilitacji kardiologicznej - 1.014 tys. zł,
- w zakresie stacjonarnej rehabilitacji ogólnoustrojowej - 400 tys. zł,
przy czym NZOZ NEPTUN w Jantarze nie przyjął propozycji wartości kontraktu w zakresie stacjonarnej rehabilitacji ogólnoustrojowej i na podstawie art. 154 ww. ustawy w dniu 14 grudnia 2004 r. złożył do Prezesa Funduszu odwołanie od rozstrzygnięcia postępowania konkursowego w przedmiotowym zakresie. W związku z nieuwzględnieniem przez Prezesa Funduszu ww. odwołania (decyzja nr 170/2004 Prezesa NFZ, z dnia 31 grudnia 2004 r.) NZOZ NEPTUN w Jantarze zaskarżył ww. decyzję Prezesa Funduszu, wnosząc w dniu 2 lutego 2005 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę w przedmiotowej sprawie.
W ocenie Pomorskiego OW NFZ wartość kontraktu na 2005 r. zaproponowanego NZOZ NEPTUN w Jantarze zapewniała dostępność świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu rehabilitacji stacjonarnej ubezpieczonym z najbliższego rejonu. Pozostali pacjenci mają możliwość uzyskania świadczeń u ww. świadczeniodawców.
Podkreślić należy, że Narodowy Fundusz Zdrowia zobowiązany jest do merytorycznej i obiektywnej oceny zapotrzebowania na określony rodzaj świadczeń oraz dostosowania kontraktów do tego zapotrzebowania. Ponadto Fundusz zobowiązany jest do reprezentowania interesów ubezpieczonych w zakresie zapewnienia im dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, a nie interesu finansowego oferentów.
Odnośnie do umorzenia ewentualnych długów niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej wyjaśniam, że regulacje dotyczące pomocy publicznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zawarte w projekcie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nie będą miały zastosowania do zakładów niepublicznych.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Zbigniew Podraza
Warszawa, dnia 18 marca 2005 r.