IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie emisji obligacji przychodowych przez jednostki samorządu terytorialnego

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2269

w sprawie emisji obligacji przychodowych przez jednostki samorządu terytorialnego

   W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 8 października br. Nr SPS-0203-2269/03 zapytaniem Pana Posła Adama Stanisława Szejnfelda w sprawie emisji obligacji przychodowych przez jednostki samorządu terytorialnego uprzejmie wyjaśniam:

   1. Zgadzam się z opinią Pana Posła, że obligacje przychodowe ze względu na swoją konstrukcję polegającą na tym, że środki pochodzące z ich emisji przeznaczane są na inwestycje, z których przychód służy do spłaty zobowiązań wynikających z obligacji, mogą być ważnym instrumentem do pozyskiwania środków finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego.

   Jednym z warunków wykorzystania tego instrumentu jest umiejętność zaplanowania przez jednostki samorządu terytorialnego długofalowych inwestycji i wskazania konkretnych projektów, które mogą zostać sfinansowane właśnie poprzez emisję obligacji przychodowych.

   2. Należy jednakże zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego samodzielnie prowadzą swoją gospodarkę finansową, stosownie bowiem do regulacji, zawartych w ustawach ˝ustrojowych˝ wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność - dlatego też decyzja w zakresie ewentualnej emisji obligacji należy do wyłącznej właściwości jednostki samorządu terytorialnego. Decyzję w tym zakresie podejmuje organ stanowiący tej jednostki. Organ stanowiący samodzielnie decyduje o poziomie zarówno dochodów, jak i przychodów swojego budżetu. Ewentualne prawne ograniczenia w przypadku emisji obligacji nie wynikają z przepisów ustawy o obligacjach, ale z ograniczeń możliwego zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego, wynikających z ustawy o finansach publicznych (art. 114), zgodnie z którym łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% dochodów tej jednostki w tym roku budżetowym. Wprowadzenie tego ograniczenia ma za zadanie chronić jednostkę samorządu terytorialnego przed nadmiernym zadłużaniem się, a co za tym idzie, trudnościami w realizacji nałożonych na nią zadań.

   3. Uprzejmie informuję, iż po nowelizacji ustawy o obligacjach w 2000 r. na terenie całego kraju, w ramach Funduszu Rozwoju Standardów Rynku Kapitałowego, prowadzone były przez pracowników Urzędu Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, tj. organu, nad którego działalnością sprawuje nadzór minister właściwy do spraw instytucji finansowych, bezpłatne wykłady przeznaczone dla osób znajdujących się na kierowniczych stanowiskach w jednostkach samorządu terytorialnego, informujące o możliwościach i zaletach związanych z emisją obligacji komunalnych.

   Uważam, że również w obecnej sytuacji inicjatywa taka mogłaby się przyczynić do rozpowszechnienia obligacji, w tym obligacji przychodowych, jako sposobu finansowania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego.

   W związku z tym, iż w ww. zakresie prowadzone już były szkolenia, które zostały zorganizowane przez Urząd Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Minister Finansów rozważy możliwość zwrócenia się do tego Urzędu celem uzgodnienia sposobu informowania jednostek samorządu terytorialnego w kwestiach związanych z możliwością emitowania przez te jednostki obligacji komunalnych.

   Podsekretarz stanu

   Jacek Uczkiewicz

   Warszawa, dnia 30 października 2003 r.