IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie warunków nabywania lokali mieszkalnych na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 9479

w sprawie warunków nabywania lokali mieszkalnych na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 28 lutego 2005 r. o sygn. SPS-0202-9479/05, przekazującego interpelację Posła na Sejm RP Pana Edwarda Płonki w sprawie warunków nabywania lokali mieszkalnych na podstawie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Zasady sprzedaży lokali mieszkalnych zajmowanych przez osoby uprawnione do nabycia lokalu mieszkalnego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t.j.: Dz. U. z 2002 r., Nr 42 poz. 368 z późn. zm.) określone są w art. 58 oraz art. 86 cytowanej ustawy (w brzmieniu obowiązującym na dzień realizacji wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego przez osobę uprawnioną). Niemniej w związku z wieloma nowelizacjami przepisów ww. ustawy wielokrotnie zmieniało się również brzmienie art. 58 i art. 86 tej ustawy, w których określane były i są szczegółowe zasady sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz osób uprawnionych. W zależności od daty wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego zmieniały się zarówno zasady naliczeń przysługujących zniżek, jak i maksymalne zniżki stosowane przy sprzedaży.

   Zarząd Zasobów Mieszkaniowych MSWiA przy rozpatrywaniu spraw związanych z realizacją dopłat do wykupu lokali mieszkalnych kierował się i kieruje zasadami określonymi w art. 58 i art. 86 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (w brzmieniu obowiązującym na dzień realizacji wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego przez osobę uprawnioną ).

   W okresie od dnia 15 stycznia 2003 r. do dnia 30 czerwca 2004 r. (w którym Pan Kazimierz Rosołowski dokonał wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego na Osiedlu Parkowym 17/20 w Żywcu) art. 86 powyższej ustawy miał brzmienie:

   ˝Art. 86.

   1. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego dokonuje sprzedaży lokalu mieszkalnego zajmowanego przez osobę uprawnioną do kwatery na podstawie skierowania organu odpowiedzialnego za jej przydział, udziela tej osobie ulgi lub obniżki w cenie nabycia w wysokości nie niższej niż wynikająca z art. 58 ust. 1-4.

   2. Jeżeli ulgi lub obniżki w cenie nabycia lokalu mieszkalnego, o którym mowa w ust. 1, stosowane przez jednostkę samorządu terytorialnego w innych transakcjach są niższe od pomniejszenia wynikającego z art. 58 ust. 1-4, na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, Agencja przekazuje tej jednostce różnicę między stosowaną przez sprzedającego ceną nabycia lokalu mieszkalnego z przypadającym udziałem ułamkowym w gruncie, a wartością lokalu mieszkalnego z przypadającym udziałem ułamkowym w gruncie wyliczoną zgodnie z art. 58 ust. 1-4.

   3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do lokali mieszkalnych sprzedawanych z zasobów Skarbu Państwa oraz nieodpłatnie przekazanych jednostce samorządu terytorialnego z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa.

   4. Przy ustalaniu różnicy, o której mowa w ust. 2, przyjmuje się cenę 1 m2 wskazaną przez sprzedającego, jednak nie wyższą niż określona na podstawie art. 47 ust. 4.˝.

   W myśl zaś art. 58 ust. 1-4 ww. ustawy:

   ˝Art. 58.

   1. Sprzedaż kwatery lub lokalu mieszkalnego następuje po cenie ustalonej na podstawie wartości rynkowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego, z tym że przy ustalaniu ceny nie uwzględnia się wartości ulepszeń dokonanych przez osobę zajmującą kwaterę (lokal mieszkalny).

   2. Cenę sprzedaży dla osoby uprawnionej pomniejsza się łącznie o:

   1) 6% za każdy rok podlegający zaliczeniu do wysługi lat, od której uzależniona jest wysokość uposażenia według stopnia wojskowego,

   2) 3% za każdy rok zajmowania kwatery (lokalu mieszkalnego) na podstawie decyzji o przydziale lub umowy najmu,

   - przy czym łączna obniżka nie może przekroczyć 95% tej ceny.

   2a. (skreślony).

   2b. Pomniejszeń, o których mowa w ust. 2, nie stosuje się do wartości prawa własności ułamkowej części gruntu przypadającej na lokal mieszkalny.

   2c. Wszelkie koszty związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży przypadające na zbywany lokal oraz koszty związane ze sporządzeniem aktu notarialnego ponosi nabywca. Na poczet kosztów związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży Agencja pobiera zadatek.

   1. Kwota odpowiadająca wysokości pomniejszenia, o którym mowa w ust. 2, nie może być niższa niż 75% ceny sprzedaży, z tym że do czasu spełnienia przez żołnierza warunków uzyskania świadczeń emerytalnych kwota ta podlega zabezpieczeniu.

   3a. Jako równorzędne z wysługą lat, o której mowa w ust. 2 pkt 1, traktuje się okresy, o których mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 108 i Nr 74, poz. 676).

   2. W przypadku osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz art. 23 ust. 1-4, przyjmuje się wysługę lat ustaloną na dzień zwolnienia z zawodowej służby wojskowej lub na dzień śmierci żołnierza zawodowego, a za okres zajmowania kwatery (lokalu mieszkalnego) - okres faktycznego zamieszkania tych osób w tej kwaterze (lokalu mieszkalnym).˝

   Jak wynika z powyższego, nowelizacja ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązująca od dnia 15 stycznia 2003 r., zobligowała jednostkę samorządu terytorialnego dokonującą sprzedaży lokalu mieszkalnego zajmowanego przez osobę uprawnioną do stosowania zniżek wynikających z art. 58 ust. 1-4 ww. ustawy, bez możliwości późniejszego indywidualnego ubiegania się o dofinansowanie wykupu z budżetu Państwa. Jednak powołany wyżej przepis nie stanowił o zniżkach bądź ulgach przysługujących osobom uprawnionym do kwatery w przypadku wykupu zajmowanej kwatery z zasobów Skarbu Państwa czy też innego właściciela, jakim w omawianym przypadku było Żywieckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o.

   W związku z powyższym - biorąc pod uwagę, iż przepisy ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w brzmieniu obowiązującym na dzień wykupu przez Pana Kazimierza Rosołowskiego lokalu mieszkalnego w Żywcu przewidywały jedynie dopłaty do wykupu lokali mieszkalnych stanowiących własność tylko i wyłącznie jednostek samorządu terytorialnego, które przekazywane były bezpośrednio na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, a nie osoby wykupującej lokal mieszkalny czy też innego podmiotu zbywającego lokale mieszkalne - brak jest podstaw do ubieganie się przez Pana Kazimierza Rosołowskiego o dopłatę do wykupu przedmiotowego lokalu mieszkalnego z budżetu ZZM MSWiA.

   Ponadto informuję, iż Pan Kazimierz Rosołowski pismem z dnia 12 czerwca 2003 r. (tzn. przed dniem dokonania wykupu) został poinformowany o warunkach ubiegania się o dofinansowanie do wykupu lokalu mieszkalnego oraz o obowiązujących od dnia 15 stycznia 2003 r. zasadach nabywania lokali mieszkalnych z zasobów jednostki samorządu terytorialnego przez osoby uprawnione do kwatery stałej.

   Zarząd Zasobów Mieszkaniowych MSWiA przed dniem dokonania wykupu lokalu mieszkalnego przez Pana Kazimierza Rosołowskiego nie posiadał żadnych informacji świadczących o tym, iż nieruchomość, w której zlokalizowany jest zajmowany przez niego lokal mieszkalny, przekazana została do Spółki z o.o. Żywieckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego.

   Jednocześnie - dążąc do wyjaśnienia sytuacji również innych osób uprawnionych, wykupujących lokale mieszkalne z zasobów Żywieckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych MSWiA wystosował w dniu 16 kwietnia 2004 r. pismo do Urzędu Miasta w Żywcu z prośbą o udzielenie informacji, czy Gmina Żywiec, pomimo przekazania pewnych nieruchomości do Spółki z o.o. Żywieckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego, w dalszym ciągu pozostaje właścicielem przedmiotowych nieruchomości oraz czy będzie stroną sprzedającą, czy też uczestniczącą w transakcji sprzedaży znajdujących się w nich lokali mieszkalnych. Pismo to informowało jednocześnie, iż o zwrot różnicy, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, może ubiegać się jedynie jednostka samorządu terytorialnego, która dokonała sprzedaży lokalu mieszkalnego na rzecz osoby uprawnionej do kwatery z zastosowaniem ulgi wynikającej z przepisów ww. ustawy i w związku z powyższym Zarząd Zasobów Mieszkaniowych MSWiA może dokonać tego zwrotu wyłącznie na wniosek jednostki samorządu terytorialnego.

   Z odpowiedzi udzielonej na powyższe pismo wynikało, iż nieruchomości przekazane jako aport Spółce z o.o. Żywieckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego nie są własnością Gminy Żywiec, a lokale objęte wnioskami o nabycie stały się własnością Żywieckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Spółki z o.o. z siedzibą w Żywcu przy ul. Zamkowej 4.

   Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedający nie jest uprawniony do otrzymania różnicy, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a jednocześnie nie jest zobligowany do stosowania zniżek przysługujących osobom uprawnionym na podstawie ww. ustawy.

   Informuję jednocześnie, iż obowiązująca od dnia 1 lipca 2004 r. nowelizacja ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej również nie przewiduje jakichkolwiek dopłat do wykupu lokali mieszkalnych stanowiących własność Towarzystw Budownictwa Społecznego oraz podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego.

   W związku z powyższym, w świetle obowiązujących przepisów, brak jest podstaw do ubiegania się przez Pana Kazimierza Rosołowskiego o dopłatę do wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego z budżetu ZZM MSWiA.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Leszek Ciećwierz

   Warszawa, dnia 23 marca 2005 r.