IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie jednostek organizacyjnych PKP SA w Szczecinie

Odpowiedź ministra infrastruktury

na zapytanie nr 2561

w sprawie jednostek organizacyjnych PKP SA w Szczecinie

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Wojciecha Długoborskiego i Bogusława Liberadzkiego w sprawie jednostek organizacyjnych PKP SA w Szczecinie, uprzejmie wyjaśniam, że Urząd Transportu Kolejowego zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym został utworzony w drodze przekształcenia istniejącego ówcześnie Głównego Inspektoratu Kolejnictwa, w skład którego wchodziły okręgowe inspektoraty kolejnictwa, mające swoje siedziby w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu.

   Siedziby utworzonych oddziałów terenowych Urzędu Transportu Kolejowego pozostały bez zmian. W procedurze tworzenia Urzędu Transportu Kolejowego nie brano pod uwagę utworzenia oddziału terenowego z siedzibą w Szczecinie. Przy czym podkreślić należy, że do 2001 r. w strukturze organizacyjnej Głównego Inspektoratu Kolejnictwa Okręgowy Inspektorat Kolejnictwa w Poznaniu posiadał filię w Szczecinie. Filia ta została zlikwidowana z uwagi na przesunięcie według właściwości do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz urzędów wojewódzkich zadania dotyczącego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego i administracji architektoniczno-budowlanej, pozostającego w gestii Głównego Inspektoratu Kolejnictwa.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że ze względu na zakres zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego m.in. dotyczących regulacji i licencjonowania transportu kolejowego oraz zagadnień związanych z systemem oceny zgodności, a w związku z tym sprawowaniem nadzoru nad wprowadzanymi do stosowania wyrobami, przewiduje się odtworzenie filii oddziałów terenowych Urzędu w miarę posiadanych możliwości finansowych. W pierwszej kolejności zostanie utworzona filia w Szczecinie, co podyktowane jest koniecznością umożliwienia prawidłowego działania oddziału terenowego w Poznaniu, na którego obszarze występuje silnie rozbudowana infrastruktura kolejowa.

   Odnosząc się do sprawy skrócenia przez ˝PKP Intercity sp. z o.o. relacji pociągu ekspresowego Słupia˝ bez zasięgnięcia opinii środowiska kolejarzy w Koszalinie, uprzejmie wyjaśniam, iż Spółka ta jako spółka prawa handlowego prowadzi samodzielnie statutową działalność na zasadach obowiązujących w gospodarce rynkowej, będąc zobowiązana do kierowania się zasadami rachunku ekonomicznego. Podkreślenia jednak wymaga fakt, iż spółka ta, występując do jednostek organizacyjnych PKP reprezentujących kolejarzy stacji Koszalin, m.in. Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Szczecinie, Zakładu Przewozów Towarowych Cargo w Szczecinie, uzyskała stanowisko w sprawie braku warunków do obsługi pociągu Słupia na stacji Koszalin. Obecnie PKP Intercity, wobec deficytu połączenia w relacji do Koszalina, przy jednoczesnym braku warunków technicznych do obsługi składów zestawionych z wagonów na stacji Koszalin, podtrzymuje stanowisko odnośnie do uruchomienia pociągu regionalnego relacji Koszalin-Słupsk-Koszalin skomunikowanego z pociągiem Ex Słupia. Równocześnie należy podkreślić, iż zarządy spółek ˝PKP Intercity˝ i ˝PKP Przewozy Regionalne˝ współpracują w zakresie należytej jakości rozkładu jazdy 2003/2004 w pasażerskich przewozach kwalifikowanych i regionalnych, a w szczególności zagadnień dotyczących skomunikowań pociągów, dostosowania tras pociągów do rzeczywistych oczekiwań podróżnych i maksymalnego wykorzystania technicznych parametrów linii kolejowych. Zarząd spółki ˝PKP Przewozy Regionalne˝ przyjął na siebie obowiązek koordynacji czynności dotyczących skomunikowania pociągów oraz wdrożenia programu informatycznego na pociągi nieskomunikowane.

   W kontekście powyższego trudno podzielić sugestię co do marginalizacji roli i znaczenia Pomorza Zachodniego w tworzonych lub przekształcanych strukturach kolejnictwa.

   Z wyrazami szacunku

   Minister

   Marek Pol

   Warszawa, dnia 26 stycznia 2004 r.