IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 3600
w sprawie wprowadzenia podatku dochodowego w rolnictwie
Odpowiadając na interpelację pani poseł Marii Zbyrowskiej, przesłaną przy piśmie SPS-0202-3600/03, w sprawie podatku dochodowego od dochodów z działalności rolniczej, przedstawiam poniżej informację w interesującej panią poseł kwestii.
Obecnie rolnicy indywidualni i inne podmioty prowadzące gospodarstwa rolne opłacają podatek rolny w wysokości proporcjonalnej do powierzchni gruntów, ich jakości i położenia.
Podatek rolny ze swej istoty jest podatkiem majątkowym, bowiem bez znaczenia dla tego podatku jest to, czy grunty są uprawiane czy też nie są uprawiane, a więc czy jakikolwiek przychód jest osiągany w związku z posiadaniem gospodarstwa rolnego.
Rolnicy są zatem grupą wyłączoną z systemu podatku dochodowego.
W programie naprawy finansów Rzeczypospolitej proponuje się włącznie rolników do powszechnego systemu opodatkowania podatkiem dochodowym. Podatek dochodowy ma inny charakter niż obecny podatek rolny opłacany przez rolników. Obciążenie podatkiem dochodowym jest zależne od osiąganego dochodu (przychodu) pochodzącego z określonego źródła przychodu.
Proponowane rozwiązanie w zakresie opodatkowania rolników jest oparte na założeniu, że podatek dochodowy będzie neutralny dla rolników i budżetów gmin. Zakłada się osiągnięcie wpływów z podatku dochodowego na poziomie uzyskiwanych z podatku rolnego.
Dotychczasowe prace analityczne zmierzają w kierunku wprowadzenia dwóch form opodatkowania rolników podatkiem dochodowym, w zależności od powierzchni gospodarstwa.
W gospodarstwach rolnych o powierzchni kilkunastu hektarów, np. 15 ha, dochód stanowiłby iloczyn zryczałtowanego dochodu z 1 ha przeliczeniowego i liczby hektarów przeliczeniowych (ustalanej na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych oraz zaliczenia do okręgu podatkowego), na których prowadzona jest działalność rolnicza.
Zryczałtowany dochód z 1 ha przeliczeniowego będzie ustalany na podstawie danych statystycznych i ogłaszany przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Przeliczanie hektarów fizycznych na przeliczeniowe oraz zaliczenie do okręgów podatkowych odbywać się będzie według zasad określonych w dotychczasowych przepisach ustawy o podatku rolnym.
Stawka podatku od zryczałtowanego dochodu z gospodarstwa rolnego określona byłaby w takiej wysokości, aby obciążenie podatkiem dochodowym odpowiadało dotychczasowemu podatkowi rolnemu.
Rolnicy prowadzący gospodarstwa rolne o powierzchni nie większej niż wymieniona mieliby możliwość wyboru sposobu ustalania dochodu z ich gospodarstw rolnych - albo statystyczny dochód z 1 ha przeliczeniowego albo dochód wynikający z prowadzonych ksiąg podatkowych.
Natomiast w gospodarstwach rolnych o większej powierzchni, bez względu na status prawny podmiotu prowadzącego działalność rolniczą w takim gospodarstwie, dochód ustalany byłby na podstawie ksiąg podatkowych.
Dochód z działalności rolniczej ustalany na podstawie ksiąg podatkowych byłby opodatkowany taką stawką podatku jak dla dochodów z działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Według tej stawki podatku opodatkowane byłyby dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, które również ustalane byłyby na podstawie ksiąg podatkowych.
W przypadku wprowadzenia przedstawionych propozycji opodatkowanie podatkiem dochodowym będzie uzależnione od prowadzenia działalności rolniczej, a obciążenie tym podatkiem od dochodu, jaki osiągał będzie rolnik prowadzący gospodarstwo rolne.
W zakresie podatku od towarów i usług od sprzedawanych przez rolników produktów rolnych nie przewiduje się zmian w porównaniu do obecnie obowiązujących zasad tego podatku.
Ponadto uprzejmie informuję, że podatek socjalny, o którym mowa w piśmie pani poseł, nie istnieje w polskim systemie podatkowym i nie są więc rozważane żadne rozwiązania w zakresie takiego podatku.
Podsekretarz stanu
Jan Czekaj
Warszawa, dnia 20 maja 2003 r.