IV kadencja
Zapytanie nr 811
do ministra spraw zagranicznych
w sprawie budowy przejścia granicznego turystyczno-osobowego na Bugu we Włodawie
Szanowny Panie Ministrze! Do mojego biura poselskiego zwróciły się władze miasta Włodawy w sprawie budowy przejścia granicznego turystyczno-osobowego na Bugu we Włodawie pomiędzy Polską a Białorusią.
Starania o to przejście trwają przeszło 11 lat. Zapoczątkował je w 1991 r. burmistrz Włodawy Grzegorz Dynkiewicz, który uzyskał poparcie dla tego przedsięwzięcia w Departamencie Prawno-Organizacyjnym. W 1992 r. burmistrz Marian Sołtys wystąpił o poparcie do Międzynarodowego Zespołu ds. Przejść Granicznych i do Nadbużańskiego Oddziału Staży Granicznej, gdzie otrzymał obietnicę poparcia tej inicjatywy. W styczniu 1994 r. wraz z przewodniczącym rady miejskiej Stanisławem Pytko wystąpili do premiera Waldemara Pawlaka o uwzględnienie przejścia w planowanych porozumieniach międzynarodowych z Białorusią. W kwietniu Biuro do Spraw Współpracy Transgranicznej przesłało do wojewody chełmskiego Mariana Cichosza zapewnienie, że przejście zostało umieszczone w programie zagospodarowania granicy wschodniej. W październiku 1994 r. burmistrz Włodawy Tadeusz Olszewski zwrócił się do ministra spraw zagranicznych Andrzeja Olechowskiego z prośbą o ujęcie przejścia w planowanych porozumieniach z Białorusią. Podobne pismo zostało wysłane również do ministra transportu i gospodarki morskiej Bugusława Liberadzkiego, który w odpowiedzi poinformował, że ze względu na duży koszt budowy przejścia oraz nieuwzględnienie tej inwestycji w umowie o przejściach granicznych zawartej w kwietniu 1992 r. między rządem RP a rządem Republiki Białorusi nie może być ona zrealizowana w najbliższych latach. W styczniu 1995 r. burmistrz Olszewski wystąpił o poparcie do Euroregionu Bug, który poparł koncepcję budowy przejścia. W związku z powyższym Urząd Miejski we Włodawie oraz 9 fundatorów powołało i zarejestrowało w sądzie fundację ˝Polesie˝, której głównym zadaniem jest działalność na rzecz utworzenia przejścia granicznego we Włodawie. Również w tym samym roku burmistrz zwrócił się ponownie o pomoc w realizacji przedsięwzięcia do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Stowarzyszenia Współpracy Polska - Wschód, Ministerstwa Transportu Białorusi i wojewody brzeskiego.
Efektem tych przedsięwzięć było spotkanie robocze we Włodawie, którego uczestnikami byli: minister transportu Białorusi p. Łukaszow, wiceminister transportu p. Dereszkiewicz, doradca ministra w URM p. Rafalska, doradca Departamentu Polityki Transportowej p. Witek, dyrektor gabinetu p. Kacza, dyrektor generalny dróg p. Szuwara, wojewoda chełmski p. Cichosz, burmistrz m. Włodawy p. Olszewski, wójt gminy Włodawa p. Nilepiuk, prezes Fundacji ˝Polesie˝ p. Dzięcioł. Odbyło się także spotkanie wojewody brzeskiego z zarządem Euroregionu Bug i burmistrzem Włodawy.
Cała dokumentacja wraz z prośbą o pomoc została również skierowana do prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego podczas jego wizyt we Włodawie.
Wszystkie gremia pozytywnie opiniowały dane przedsięwzięcie i zapewniały o dalszej pomocy i współpracy. Jednak mimo wielu spotkań, licznej korespondencji i zapewnień jedynym efektem jest uwzględnienie przejścia w strategii rozwoju woj. lubelskiego do 2010 r.
Argumentów przemawiających za otwarciem przejścia jest bardzo wiele - począwszy od przynoszących korzyści regionowi nadbużańskiemu, a kończąc na korzyściach o charakterze gospodarczym i międzynarodowym. Oto niektóre z nich:
- rozwój turystyki,
- zmniejszenie na tym terenie bezrobocia,
- krótsza droga z Chełma, Zamościa i Lublina do Wilna, Mińska, Moskwy,
- odciążenie przejścia w Terespolu,
- rozwój współpracy przygranicznej,
- intensyfikacja działalności eksportowo-importowej,
- szersza koordynacja w zakresie ochrony środowiska naturalnego Polesia.
Nie bez znaczenia jest fakt, że Włodawa posiada odpowiednią infrastrukturę komunalną, tj. 2 oczyszczalnie ścieków, ciepłownię miejską, automatyczną łączność telefoniczną i zabezpieczenie energetyczne z rezerwami na dwukrotną rozbudowę miasta.
Miasto jest jednym z ważniejszych ośrodków miejskich w regionie, spełnia rolę centrum administracyjno-gospodarczego, kulturalnego i turystycznego. Znajdują się tam wszystkie istotne urzędy. Posiada obiekty po zlikwidowanej jednostce wojskowej, które można wykorzystać na infrastrukturę potrzebną przy przejściu granicznym.
Wobec powyższego zwracam się do pana ministra z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego mimo wielu korzyści zarówno dla strony polskiej, jak i białoruskiej, pełnego poparcia obu stron dla zasadności przedsięwzięcia, dużego zaangażowania władz lokalnych, prywatnych przedsiębiorców, a także stwarzania odpowiedniej infrastruktury, jego sfinalizowanie ciągle pozostaje kwestią przyszłości?
2. Kiedy zostanie wydana decyzja ujęcia przejścia w porozumieniach z Białorusią - czy nie powinna być ona przyspieszona w związku z naszymi staraniami o wejście do UE?
3. Czy przedsięwzięcie to zostanie uwzględnione w budżecie na 2003 r.?
Z wyrazami szacunku
Poseł Zbigniew Janowski
Warszawa, dnia 27 czerwca 2002 r.