IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie przekazania środków na wynagrodzenia z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz planowanych zmian w zakresie administrowania drogami krajowymi

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 7561

w sprawie przekazania środków na wynagrodzenia z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz planowanych zmian w zakresie administrowania drogami krajowymi

   Szacowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Waldy Dzikowskiego z dnia 16 czerwca br. nadesłaną przy piśmie nr SP-0202-7561/04 z dnia 23 czerwca br., w sprawie przekazania środków na wynagrodzenia z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz planowanych zmian w zakresie administrowania drogami krajowymi, przedkładam następujące wyjaśnienia do postawionych pytań:

   1. W jaki sposób zostaną zrekompensowane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad straty z tytułu zmniejszenia środków na wynagrodzenia oraz automatycznego wzrostu zakresu wykonywanych obowiązków przez pozostałych pracowników, skoro środki na wynagrodzenia - i pracownicy - zostały przesunięte do innego podmiotu?

   Nie zostaną zrekompensowane. Przyjęty przez Sejm RP program oszczędzania w stanie zatrudniania po 5% przez 3 lata dotyczy wszystkich jednostek administracji rządowej.

   2. Jaki przepis prawny stanowi podstawę do kolejnej (czwartej reorganizacji - poczynając od 1991 r.) reorganizacji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ?

   Nie przewiduje się reorganizacji, która wymagałaby dodatkowych podstaw prawnych.

   Organizację GDDKiA reguluje Zarządzenie Nr 61 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z późniejszymi zmianami, wydane na podstawie zarządzenia Nr 5 Ministra Infrastruktury z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie nadania statutu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (Dz. Urz. Ministra Infrastruktury Nr 3 poz. 8)

   3. Czy prawdą jest zamiar podzielenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na odrębne podmioty zajmujące się inwestycjami i utrzymaniem przy jednoczesnym zaplanowaniu centralizacji w zakresie decyzji, spraw finansowych pracowniczych, tak zwanych zakupów inwestycyjnych i realizacji wymogów ustawy o zamówieniach publicznych w ten sposób, że wszystkie decyzje będą podejmowane w centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, natomiast techniczne wykonanie obciąży Oddziały terenowe?

   Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje dzielenia GDDKiA na odrębne podmioty.

   4. W świetle powyższego proszę o wyjaśnienie, dlaczego pracownicy zatrudnieni w strukturach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad są traktowani w zależności od potrzeby, raz jako urzędnicy pracujący 8 godzin dziennie, bez prawa do premii, płatnych nadgodzin i dodatków za pracę w porze nocnej, a w innych przypadku jak służba dyspozycyjna przez całą dobę, i to z wynagrodzeniem w żaden sposób nieadekwatnym do wykonywanych zadań.

   Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest urzędem centralnym, wobec tego obowiązuje stosowny system wynagrodzeń. Kierownictwo ma nienormowany czas pracy. Pracownicy służby drogowej są opłacani i pracują zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o drogach publicznych.

   5. Proszę również o wyjaśnienie, czym podyktowane jest zastosowanie przepisów dotyczących zasad wynagradzania pracowników drogownictwa w taki sposób, że pracownicy ze stażem pracy poniżej 20 lat premiowani są automatycznym wzrostem wynagrodzeń, co rok o 1% z tytułu wysługi lat i dodatkowo zgodnie z zapisami ustawy budżetowej - podwyżka wynagrodzenia. Po zsumowaniu okazuje się, że pracownik ze stażem pracy poniżej 20 lat, mniejszym zakresem obowiązków i doświadczeniem zawodowym otrzymuje dużo wyższe uposażenie od pracownika ze stażem pracy powyżej 20 lat pracy, na takim samym stanowisku.

   Powyższe zasady wynagradzania reguluje Ustawa o Służbie Cywilnej, Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów dotyczące wynagrodzeń pracowników Korpusu Służby Cywilnej. Podwyżki budżetowe wynikają ze zmian kwoty bazowej wprowadzonych corocznie w Ustawie Budżetowej.

   6. Proszę o wyjaśnienie sprawy wykorzystania dodatkowo przyznanych w 2003 r. Resortowi infrastruktury 80 etatów na potrzeby wzmocnienia struktur Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach tego 20 etatów otrzymała i skonsumowała centrala Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. Co stało się z pozostałymi 60 etatami i dlaczego Odziały terenowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie otrzymały żadnych dodatkowych etatów?

   Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wnioskowała o przydzielenie 93 etatów zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej, z czego 23 dla centrali i 70 dla oddziałów terenowych. Przyznano dla GDDKiA 20 etatów, które były niezbędne dla powstania i wsparcia Biura Projektów Unijnych. Lwia część prac przygotowawczych projektów unijnych odbywa się w Centrali GDDKiA, w związku z tym zwiększenie liczy pracowników było niezbędne.

   7. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego na stanowiskach kierowniczych w dziale gospodarki strategicznym dla Państwa Polskiego, jakim są drogi krajowe i autostrady, w resorcie infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie są zatrudnieni fachowcy z wykształceniem drogowym znający strukturę, zakres działania i specyfikę problematyki drogowej, a jednocześnie potrafiący przeciwdziałać nietrafnym decyzjom i ciągle postępującej destabilizacji polskich dróg.

   W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad osoby pełniące stanowiska kierownicze, które nie mają kierunkowego wykształcenia, posiadają kilkudziesięcioletnie doświadczenie w drogownictwie. Trudno więc kwestionować ich wiedzę i kompetencje w zakresie problematyki drogowej.

   Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad posiada kilkuset specjalistów i fachowców w dziedzinie budownictwa drogowego bezpośrednio odpowiadających za nadzór projektów drogowych. Istotne jest, aby kadra kierownicza miała również gruntowne wykształcenie menedżerskie/ekonomiczne lub prawnicze, co też jest konieczne dla zapewnienia sprawnego kierowania przedsiębiorstwem.

   8. Dlaczego przy bardzo dużych dysproporcjach płacowych występujących pomiędzy centralą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych a jej Oddziałami terenowymi Oddziałom zaleca się dalszą redukcję zatrudnionych pracowników w celu umożliwienia podwyżki uposażeń pozostałym pracownikom, a jednocześnie zatrudnia nowych urzędników w centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie?

   Podział środków na wynagrodzenia pomiędzy centralą GDDKiA a oddziałami terenowymi jest niezmienny od lat i proporcja jest zachowana. Nie mają miejsca również zalecenia redukcji pracowników pracujących w oddziałach terenowych.

   9. Jakie gwarancje stabilności w zatrudnieniu w Głównej Inspekcji Transportu Drogowego otrzymają przekazywani pracownicy i czy zostaną ˝przejęci˝ przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, tym bardziej że siedziby Oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Inspekcji Transportu Drogowego posiadają różne lokalizacje terytorialne?

   Uprzejmie wyjaśniam, że na mocy Porozumienia zawartego w dniu 31 marca 2004 r. pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Inspekcji Transportu Drogowego a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz organizacjami związkowymi działającymi w GDDKiA określone zostały warunki i tryb zatrudniania pracowników GDDKiA przechodzących do pracy w jednostkach ITD. Zgodnie z § 1 ww. Porozumienia pracownicy GDDKiA, którzy wyrazili zgodę na przejście do pracy w jednostkach ITD, zatrudnieni zostali nie później niż 1 czerwca 2004 r. Zgodnie z § 2 zawartego Porozumienia pracownicy, zatrudnieni w GDDKiA na podstawie umowy na czas nieokreślony, zostaną zatrudnieni na tych samych warunkach, z dotychczasowym wynagrodzeniem (§ 3 ww. Porozumienia), a wynagrodzenie to nie ulegnie zmniejszeniu w przyszłości. Zgodnie z § 4 Porozumienia pracownicy ci zachowują także prawa nabyte dotyczące stażu pracy oraz inne uprawnienia z tym związane.

   Realizując § 10 wyżej wymienionego Porozumienia, Główny Inspektor Transportu Drogowego wraz z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad wystąpił do Ministra Infrastruktury z prośbą o dokonanie przesunięcia wydatków budżetowych na rok 2004 pomiędzy obydwoma jednostkami budżetowymi, w kwocie odpowiadającej wydatkom poniesionym przez GDDKiA na wypłacone już wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz ewentualne odprawy emerytalne pracowników GDDKiA wytypowanych do przejścia do pracy w jednostkach organizacyjnych Inspekcji Transportu Drogowego.

   Przesunięcie wnioskowanych środków nastąpiło w trybie art. 96 ust. 1 ustawy o finansach publicznych na podstawie decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 24.04.2004 r. znak: FE3-3121/56/2004, o czym Główny Inspektor Transportu Drogowego został poinformowany pismem Ministra Infrastruktury z dnia 24.06.2004 r. znak: FE3-3121/56a/2004.

   10. Proszę o wyjaśnienie, ile środków finansowych zostało zaoszczędzonych dzięki powołaniu nowych struktur administracji centralnej i o jakich oszczędnościach w tym przypadku można mówić, mając na myśli program oszczędnościowy pana premiera Hausnera?

   Limity zatrudnienia zostały zmniejszono średnio o 5%, a limity wynagrodzeń o 5,1% w cenach stałych, z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu wynagrodzeń o 2,2%. Oszczędności dla budżetu państwa wyniosą w 2005 r. 14.486 tys. zł. (nie uwzględniając wzrostu wynagrodzeń), czyli realnie o 6.463 tys. zł.

   11. Dlaczego umowy koncesyjne są tak sporządzane, aby wielcy koncesjonariusze zainwestowali w przedsięwzięcia drogowe własnych środków jak najmniej, natomiast dodatkowe obciążenia ponosił budżet państwa, czyli podatnicy?

   Umowy koncesyjne nie są w ten sposób sporządzane. GDDKiA jako strona rządowa stara się tak wynegocjować umowę, aby udział kapitału własnego koncesjonariusza był w granicach do 20% całości finansowania inwestycji. Należy przy tym pamiętać, że zadaniem koncesjonariusza jest zorganizowanie finansowania i wybudowanie autostrady.

   12. Kiedy zakończy się destabilizacja struktury drogowej przez wprowadzanie niczym niepopartych pomysłów reorganizacyjnych i wyrzucanie na nie pieniędzy podatników?

   Tak, jak wyżej wspomniano, nie jest przewidywana reorganizacja drogownictwa wymagająca zmiany podstaw prawnych. Drogownictwo jest natomiast sektorem mającym wpływ na rozwój gospodarki narodowej, stąd ewentualne przyszłe zmiany struktury organizacyjnej drogownictwa będą musiały nadążać za decyzjami Rządu w odniesieniu do tej branży.

   Pragnę przeprosić Pana Posła za zaistniałą zwłokę w udzieleniu odpowiedzi. Szczerze Pana zapraszam do rozmowy o tym istotnym dla Państwa temacie.

   Z szacunkiem

   Sekretarz stanu

   Jan Ryszard Kurylczyk

   Warszawa, dnia 17 września 2004 r.