IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie wynajmu pomieszczeń przez instytucje publiczne od osób prywatnych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2356

w sprawie wynajmu pomieszczeń przez instytucje publiczne od osób prywatnych

   Szanowny Panie Mraszałku! Nawiązując do pisma z dnia 30 października 2003 r., o sygn. SPS-0203-2356/03, przekazującego zapytanie Poseł na Sejm RP, Pani Marii Zbyrowskiej w sprawie wynajmu pomieszczeń przez instytucje publiczne od osób prywatnych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590) urząd marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa. Jednym z podstawowych zadań zarządu województwa będącego organem wykonawczym województwa (zgodnie z art. 31 ust. 1 ww. ustawy) jest szeroko rozumiane gospodarowanie mieniem województwa (art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy), w tym również dokonywanie wydatków budżetowych i zaciąganie zobowiązań (art. 70 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy). W świetle art. 31 ust. 2 oraz art. 43 ust. 1 i 3 cytowanej ustawy, pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego organizuje marszałek województwa działający jako przewodniczący zarządu i kierownik urzędu marszałkowskiego. Marszałek kieruje również bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje województwo na zewnątrz, z uwzględnieniem określonych w art. 57 ustawy zasad reprezentacji.

   Ustawa o samorządzie województwa w art. 8 ust. 1 stwarza podstawę do zawierania przez województwo umów z innymi podmiotami w celu wykonywania zadań województwa. Ogólne sformułowanie przepisu oznacza możliwość zawierania umów z wszelkimi podmiotami prawa cywilnego, zatem również z podmiotami pozostającymi poza sektorem finansów publicznych, pod warunkiem jednak, że przedmiot umowy będzie związany z wykonywaniem określonych ustawami zadań o charakterze wojewódzkim, a w szczególności dotyczyć będzie zakresu wskazanego w art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa. W związku z powyższym zawarcie przez marszałka województwa umowy najmu lokalu z ˝prywatną˝ osobą fizyczną bądź prawną uznać należy za dopuszczalne, o ile oczywiście jest to niezbędne do wykonywania zadań województwa.

   Odpowiadając natomiast na poszczególne pytania postawione winterpelacji Pani Poseł, uprzejmie informuję, co następuje.

   Ad 1. W obecnie obowiązującym stanie prawnym - w szczególności w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) i w ustawie o samorządzie województwa - brak przepisów, które nakazywałyby jednostkom sektora finansów publicznych zawierać umowy cywilnoprawne konieczne do realizacji ich zadań w pierwszej kolejności z innymi jednostkami sektora finansów publicznych. Samorząd województwa, wykonując określone ustawami zadania publiczne, działa we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, a gospodarka finansowa samorządu jest prowadzona samodzielnie i na podstawie budżetu (art. 6 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie województwa).

   Ad 2 i 3. W przedmiocie stosowania form przewidzianych przez przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.) wskazać należy na art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zamówieniach publicznych, zgodnie z którym podmiotami objętymi przedmiotową ustawą są m.in. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych [co w świetle art. 5 ustawy o finansach publicznych pozwala zaliczyć do tego rodzaju podmiotów zarówno jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne działające w formie zakładów i jednostek budżetowych (jak np. urząd marszałkowski)].

   Mając powyższe na uwadze, jakkolwiek co do zasady powinny znaleźć zastosowanie przepisy o zamówieniach publicznych, nie można jednak pomijać tych postanowień ustawy, które wyłączają jej stosowanie w odniesieniu do określonych podmiotów (vide art. 6 ust. 1 pkt 3) lub określonych stanów faktycznych (vide art. 6 ust. 1 pkt 7).

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Jerzy Mazurek

   Warszawa, dnia 3 grudnia 2003 r.