IV kadencja
Zapytanie nr 1837
do ministra spraw wewnętrznych i administracji
w sprawie uzyskiwania przez przewoźników drogowych wiz do Rosji, Białorusi i Ukrainy
W związku z bliskim terminem wprowadzenia ruchu wizowego między Polską a Rosją, Białorusią i Ukrainą (1 lipca 2003 r.) niezbędne jest ustalenie procedury uzyskiwania wiz dla kierowców, wykonujących zawodowo przewozy towarów i osób do tych krajów.
Z informacji, które przewoźnicy drogowi uzyskują bezpośrednio z konsulatów tych państw, wynika wiele sprzeczności i niejasności. Przykład: aby otrzymać wizę do Federacji Rosyjskiej należy w Konsulacie Rosyjskim przedłożyć (oprócz zdjęcia, wniosku i opłaty 35-120 USD) zaproszenie (formalne poparcie) z rosyjskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Firma, dla której przeznaczony jest ładunek w Rosji, musi wystąpić do ministerstwa z pisemną prośbą o wydanie wizy dla kierowcy, który będzie dla niej wiózł towar. Tymczasem przewoźnicy mają rzeczywisty kontakt tylko z nadawcą towaru, natomiast ich kontakt z odbiorcą sprowadza się do zdania towaru i uzyskania potwierdzenia o prawidłowym jego dostarczeniu. Nie mają więc praktycznie żadnej możliwości oddziaływania na jego decyzje, w tym dotyczące wystąpienia odbiorcy towaru do MSZ Federacji Rosyjskiej z odpowiednim wnioskiem o wizę dla polskiego kierowcy.
Natomiast według informacji otrzymanych z Konsulatu Białorusi nie zostały jeszcze podpisane szczegółowe umowy dwustronne i wydawanie wiz w ogóle nie jest możliwe.
Z kolei Konsulat Ukrainy informuje firmy zwracające się o wydanie wiz, że dla Polaków będą one wydawane przez polskie urzędy, nie wiadomo natomiast, na jakich zasadach.
Te informacje wskazują, że uzyskanie wiz będzie co najmniej bardzo kłopotliwe i czasochłonne, ponadto może w znaczący sposób utrudnić wymianę handlową między Polską a tymi trzema państwami. Można mieć obawy, iż przewoźnicy drogowi oprócz kosztów związanych z uzyskaniem wiz, poniosą także znaczne straty finansowe wywołane przymusowym przestojem samochodów w czasie oczekiwania na wydanie wiz dla kierowców.
W związku z rychłym terminem wprowadzenia ruchu wizowego - 1 lipca 2003 r. - przewoźnicy wykonujący przewozy do Rosji, Ukrainy i Białorusi powinni już być przygotowani do nowej sytuacji i wystąpić o wizy dla kierowców. Tymczasem do dzisiaj nie przyjęto jednoznacznych reguł wydawania wiz. Jak ważna jest to sprawa dla wymiany handlowej, świadczyć może fakt, że na tych kierunkach polscy przewoźnicy wykonują miesięcznie ponad 10 tys. przewozów, co oznacza, że potrzebują kilku tysięcy wiz dla kierowców. Wydanie tych dokumentów wymaga odpowiednio długiego czasu, którego już praktycznie nie ma. Utrzymanie tej sytuacji może spowodować wstrzymanie polskich transportów do Rosji, a w konsekwencji zerwanie kontraktów z polskimi przewoźnikami i zachwianie wymiany handlowej ze Wschodem.
W związku z tym zapytuję: Jakie działania w tej sprawie podjął już i podejmie Pański resort?
Pozostaję z poważaniem
Poseł Janusz Piechociński
Piaseczno, dnia 4 czerwca 2003 r.