IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury
na zapytanie nr 3186
w sprawie braku pasa awaryjnego nowo budowanej autostrady A-4 na odcinku Wrocław - Krzywe
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na problemy poruszone w interpelacji Pana Edwarda Maniury i Pana Andrzeja Grzesika, Posłów na Sejm RP, przesłane przy piśmie nr SPS-0203-3186/04 z dnia 6 lipca 2004r. w sprawie braku pasa awaryjnego przebudowywanej autostrady A4 na odcinku Wrocław - Krzywe przedstawiam poniższe informacje.
Aktualnie na długości 92 km autostrady A4 na odcinku od węzła Krzywa do węzła Bielany Wrocławskie realizowany jest I etap robót budowlanych. Etap ten obejmuje remont jezdni i urządzeń odwadniających. Istniejąca konstrukcja jezdni autostrady i łącznic na węzłach wraz ze starym systemem odwodnienia są rozbierane i przebudowywane do parametrów docelowych. Budowana jest nowa jezdnia autostrady bez zmiany geometrii trasy. Wraz z budową konstrukcji sztywnej o nawierzchni z betonu cementowego jest budowany nowoczesny system odwodnienia całego pasa drogowego. W ramach tego etapu przewidziano wykonanie pasa awaryjnego na odcinku od węzła Pietrzykowice do Wrocławia. Poszerzenie jezdni występuje również na przepustach i na obiektach mostowych. W tym okresie zgodnie z § 7.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 roku w sprawie przepisów techniczno - budowlanych dotyczących autostrad płatnych na czas remontu autostrady A4 zostało wprowadzone ograniczenie do prędkości 110 km/h.
Trzeba podkreślić fakt, że roboty te prowadzone są w istniejącym pasie drogowym autostrady, co dzięki procedurze zgłoszenia robót umożliwiło ich rozpoczęcie w krótkim okresie czasu i wykorzystanie przyznanych środków unijnych.
Natomiast w II etapie realizacji inwestycji, uzależnionym od potrzeb ruchowych, wybudowany zostanie obustronny pas awaryjny na całym odcinku autostrady.
Etapowanie realizacji tej inwestycji podyktowane zostało względami praktycznymi. Prowadzone obecnie prace budowlane bazują na decyzji lokalizacyjnej dla autostrady płatnej. Nie są one jednak realizowane w zakresie wynikającym z ww. decyzji z uwagi na krótki termin i brak możliwości opracowania kompletnej dokumentacji, jak też z uwagi na fakt, że na etapie prac przygotowawczych ówczesny zarządca drogi (GDDP) nie dysponował jeszcze koniecznymi do tego zakresu robót gruntami. W roku bieżącym GDDKiA planuje zakończenie procesu nabywania gruntów. Dlatego koncepcja prowadzenia tej inwestycji jest dwuetapowa.
Reasumując, pragnę podkreślić, że realizacja II etapu inwestycji doprowadzi do uzyskania na przedmiotowym odcinku parametrów technicznych odpowiednich dla autostrady płatnej. Umożliwi to zarządcy drogi zwiększenie prędkości ruchu do 130 km/h.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Dariusz Skowroński
Warszawa, dnia 27 lipca 2004 r.