IV kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 10142
w sprawie sprzedaży Przedsiębiorstwa ˝Polmos˝ Białystok SA
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją poselską pana Posła Zdzisława Jankowskiego z dnia 31.05.2005 r. w sprawie prywatyzacji Polmosu Białystok SA uprzejmie informuję:
1. W dniu 16.12.2004 r. ukazało się ogłoszenie o zaproszeniu do rokowań. W odpowiedzi na zaproszenie do MSP wpłynęło 8 ofert wstępnych zakupu akcji spółki. Zostały one złożone przez:
- Alti Plus SA siedzibą w Krakowie,
- Polmos Lublin SA z siedzibą w Lublinie,
- Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
- Central European Distribution Corporation z siedzibą w USA (CEDC),
- Polmos Siedlce SA z siedzibą w Siedlcach,
- Pernod Ricard z siedzibą we Francji,
- S.P.I. Spirits z siedzibą na Cyprze,
- Bols Sp. z o.o. z siedzibą w Obornikach Wielkopolskich.
Minister Skarbu Państwa dopuścił do badania stanu spółki 4 oferentów:
- CEDC,
- Polmos Lublin SA,
- Bols Sp. z o.o.,
- Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o.
Trzech spośród nich: Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o., Central European Distribution Corporation oraz Polmos Lublin SA złożyło następnie oferty wiążące. Minister Skarbu zwrócił się do inwestorów o poprawienie ofert wiążących do dnia 5.05.2005 r. Po ich analizie Minister w dniu 11.05.2005 r. podjął decyzję o dopuszczeniu trzech oferentów do trzytygodniowych rokowań równoległych. Przed przyznaniem wyłączności negocjacyjnej inwestorzy zostali poproszeni o poprawienie ofert na zakup akcji Polmosu Białystok do dnia 25.05.2005 r.
Po analizie poprawionych ofert zakupu akcji Minister Skarbu Państwa przyznał firmie Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie zakupu akcji Polmosu Białystok SA w okresie od 30.05.2005 r. do 3.06.2005 r. W dniu 3.06.2005 r. MSP przedłużył potencjalnemu inwestorowi wyłączność negocjacyjną do dnia 8.06.2005 r. W dniu 9.06.2005 r. Minister Skarbu Państwa podjął decyzję o bezskutecznym upływie wyłączności negocjacyjnej udzielonej Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. oraz o rozpoczęciu rozmów z firmą CEDC w okresie 13.06.2005 r. - 17.06.2005 r., bez udzielenia wyłączności. Po analizie poprawionych ofert potencjalnych inwestorów wyłączność negocjacyjna została przyznana firmie CEDC w okresie 22.06.2005 r. - 1.07.2005 r. (wyłączność została przedłużona do dnia 4.07.2005 r.) W okresie wyłączności, po uzyskaniu od potencjalnego inwestora poprawionej oferty cenowej na zakup akcji spółki, Minister Skarbu Państwa podjął w dniu 24.06.2005 r. decyzję o umożliwieniu firmie CEDC rozpoczęcie rozmów z przedstawicielami załogi Polmosu w sprawie tzw. pakietu socjalnego, a także o umożliwienie potencjalnemu inwestorowi przeprowadzenia dodatkowego badania stanu spółki w okresie do dnia. W dniu 4.07.2005 r. Minister Skarbu Państwa uznał, iż wyłączność negocjacyjna udzielona CEDC upłynęła skutecznie, tzn. uzgodniono cenę za pakiet akcji spółki, jak również pakiet inwestycyjny oraz uzgodniono i parafowano pod względem technicznym projekt umowy sprzedaży akcji. Najważniejszymi kryteriami oceny ofert złożonych przez potencjalnych inwestorów były:
- cena za pakiet 61% akcji spółki (w tym cena za jedną akcję),
- pakiet inwestycyjny,
- ocena możliwości finansowych inwestorów,
- wiarygodność oferentów,
- stosunek inwestorów do zaproponowanego przez MSP projektu umowy sprzedaży akcji,
- kierunki i strategia rozwoju spółki,
- sposób zabezpieczenia wykonania zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej.
Podkreślić należy, iż pracownicy Polmosu nie złożyli oferty zakupu akcji w wymaganym terminie. Przy prywatyzacji spółek i przedsiębiorstw Minister Skarbu Państwa jest zobowiązany do ścisłego przestrzegania przepisów prawa, w szczególności przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Postanowienia ww. ustawy nie przewidują preferencyjnego traktowania jakiegokolwiek podmiotu, w tym również pracowników.
Interesy pracowników Polmosu zostały w procesie prywatyzacji należycie zabezpieczone. Zarząd Polmosu podpisał ze związkami zawodowymi tzw. Protokół dodatkowy do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, wprowadzający m.in. 6 letni okres gwarancji zatrudnienia, z koniecznością wypłaty odszkodowania za złamanie gwarancji. Protokół reguluje również wiele innych, korzystnych dla pracowników kwestii. W dniu 4.07.2005 r. CEDC oraz przedstawiciele związków zawodowych Polmosu wydały komunikat o osiągnięciu porozumienia w sprawie negocjacji pakietu socjalnego. Podpisany przez spółkę oraz związki zawodowe Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy obowiązywać będzie do czasu wejścia w życie pakietu socjalnego.
Ponadto należy mieć na uwadze, iż zgodnie z postanowieniami ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia do 15% akcji prywatyzowanego podmiotu.
2. Minister Skarbu Państwa nie zamierza podejmować ekonomicznie nieuzasadnionej decyzji dotyczącej prywatyzacji Polmosu Białystok SA. W kwietniu 2005 r. została zrealizowana oferta publiczna ponad 30% akcji spółki. Wartość jednej akcji Polmosu została ustalona na 80,00 zł. Wartość ta znacznie przewyższała wyceny akcji spółki, szacowane przez niezależne instytucje finansowe. Uplasowanie emisji akcji Polmosu na Giełdzie Papierów Wartościowych za kwotę ponad 300 mln zł za pakiet ok. 30% akcji zostało uznane za sukces Skarbu Państwa. Przy sprzedaży pakietu 61% akcji inwestorowi strategicznemu Minister Skarbu Państwa spodziewa się uzyskać znaczną premię finansową za oddanie kontroli nad spółką. Należy zauważyć, iż ewentualna transakcja sprzedaży Polmosu Białystok SA nie musi oznaczać utraty przez Skarb Państwa źródła stałych dochodów. W przypadku wzrostu przychodów spółki ze sprzedaży należy liczyć się ze zwiększonymi wpływami Skarbu Państwa, m.in. z tytułu podatku akcyzowego.
3. Polski rynek wyrobów spirytusowych nie cechuje się monopolistycznym udziałem któregokolwiek z jego uczestników. Największy producent (Sobieski Dystrybucja Sp. z o.o. wraz ze spółkami zależnymi) posiada ok. 31% udziałów w rynku, Polmos Białystok SA - ok. 21% udziałów, Bols Sp. z o.o. - ok. 10%. Na rynku trwa ostra konkurencja producentów oraz dystrybutorów wyrobów spirytusowych. Zgodnie z postanowieniami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ewentualne zamknięcie transakcji zbycia akcji Polmosu Białystok SA będzie musiało zostać poprzedzone pozytywną decyzją administracyjną Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażeniu zgody na dokonanie koncentracji kapitału. Prezes UOKiK jest jedyną instytucją władną do wydania decyzji mających na celu ochronę rynku przez monopolizacją.
Z wyrazami szacunku
Minister
Jacek Socha
Warszawa, dnia 7 lipca 2005 r.