IV kadencja
Odpowiedź prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na zapytanie nr 4285
w sprawie załączania dokumentacji projektowej do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posła na Sejm Pana Wiesława Okońskiego z dnia 4 lipca 2005 r., przekazane pismem z dnia 7 lipca 2005 r. (znak: SPS-0203-4285/05) w sprawie załączania dokumentacji projektowanej do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane, pragnę wyjaśnić, co następuje.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ˝Pzp˝, zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. W przypadku, gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych - stosownie do art. 31 ust. 2 Pzp - zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego. Szczegółowy zakres i forma dokumentów służących do opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane zostały określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
Opisu przedmiotu zamówienia zamawiający dokonuje w ramach przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Opis ten jest niezbędny dla oszacowania wartości przedmiotu zamówienia (a tym samym ustalenia, czy należy zastosować Pzp, zaś w przypadku konieczności stosowania tej ustawy, określenia, jakie obowiązki zamawiający musi wypełnić w tym postępowaniu) oraz sporządzenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
W myśl art. 36 Pzp, określającego minimalną treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zgodnie z ust. 1 pkt 3 tego artykułu, SIWZ obligatoryjnie zawiera opis przedmiotu zamówienia.
Zestawienie art. 31 Pzp z 36 ust. 1 pkt 3 Pzp prowadzi do wniosku, iż opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane, dokonany przez zamawiającego w zakresie i formie przewidzianej w Pzp oraz w przywołanym powyżej rozporządzeniu wykonawczym, jest tożsamy z opisem przedmiotu zamówienia stanowiącym element składowy specyfikacji istotnych warunków zamówienia przekazywanej przez zamawiającego wykonawcy, ubiegającemu się o udzielenie zamówienia publicznego. Oznacza to, iż w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na roboty budowlane konieczne jest umieszczenie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych bądź (w przypadku gdy przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych) programu funkcjonalno-użytkowego.
Należy jednocześnie zaznaczyć, iż niedopuszczalna jest praktyka przekazywania SIWZ z rysunkami wybranymi z projektu wykonawczego wraz z informacją, że pełna dokumentacja projektowa udostępniana jest do wglądu w siedzibie zamawiającego lub udostępnianie dokumentacji służącej do opisu przedmiotu zamówienia (np. dokumentacji projektowej) wyłącznie do wglądu w siedzibie zamawiającego. Z art. 37 Pzp wynika jednoznacznie, że specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się, co oznacza konieczność fizycznego jej wydania (wraz z dokumentacją). Tak więc samo udostępnienie do wglądu i tylko w siedzibie zamawiającego opisu przedmiotu zamówienia nie jest wypełnianiem dyspozycji tego przepisu.
Łączę wyrazy szacunku
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych
Tomasz Czajkowski
Warszawa, dnia 27 lipca 2005 r.