IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Polityki Społecznej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 7424
w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Radia Maryja w Toruniu
W odpowiedzi na otrzymaną za pośrednictwem Pana Marszałka, przy piśmie z dnia 28 kwietnia br. znak SPS-0202-7424/04, interpelację Pana Posła Witolda Tomczaka w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Radia Maryja w Toruniu informuję, że:
Minister Polityki Społecznej nie posiada żadnych środków finansowych, które mógłby przeznaczyć na wsparcie działalności rozgłośni radiowej.
Zdaję sobie sprawę, że dla wielu osób korzystanie ze środków masowego przekazu jest głównym sposobem komunikowania się z otoczeniem zewnętrznym, ale nie posiadam uprawnień do wspierania tego typu działalności. Środki finansowe, które przeznaczane są na wsparcie osób niepełnosprawnych, przeznaczane są na organizowanie dla tych osób różnego rodzaju usług umożliwiających im funkcjonowanie w środowisku.
Ponadto należy dodać, że (z posiadanych w ministerstwie informacji wynika) koncesję na rozpowszechnianie programów radiowych uzyskała Warszawska Prowincja Redemptorystów. Z osobowości prawnej tego podmiotu korzysta Radio Maryja. Warszawska Prowincja Redemptorystów jest prowincją zakonów działającą na podstawie art. 8 ust. 1 pkt. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 1989 r., Nr 29, poz. 154 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 ust. 3. ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia i wyznania mogą prowadzić działalność pożytku publicznego, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego. Nie ulega wątpliwości, iż Warszawska Prowincja Redemptorystów jest podmiotem zawierającym się w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Z kolei Radio Maryja jest jednostką organizacyjną korzystającą z osobowości prawnej wskazanej powyżej prowincji zakonu. Zgodnie z art. 12 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej kościelne wydawnictwa, zakłady wytwórcze, usługowe i handlowe, zakłady charytatywno-opiekuńcze, szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nie posiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały. Jednakże ww. jednostki, stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, także mogą prowadzić działalność pożytku publicznego (jeżeli cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego), czyli może ją także prowadzić Radio Maryja.
Art. 11 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie stanowi, iż organy administracji publicznej wspierają lub powierzają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 (a więc, np. Warszawską Prowincję Redemptorystów czy Radio Maryja), prowadzące działalność statutową w danej dziedzinie. Ustęp drugi przytoczonego art. 11 ustawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia otwartego konkursu ofert, na zasadach przewidzianych w ustawie, chyba że przepisy odrębne (np. ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej - Dz. U. Nr 64 poz. 593) przewidują inny tryb zlecania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę realizacji zadań publicznych, także tych, które są realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej. Jednakże zgodnie art. 12 ust. 2 pkt. 1 to organ administracji publicznej rozpatruje (w ciągu 2 miesięcy) celowość realizacji danego zadania publicznego, biorąc pod uwagę, czy oferta odpowiada priorytetom zadań publicznych (...), środki dostępne na realizację określonych zadań, rodzaje i korzyści wynikające z realizacji danego zadania publicznego.
Warto przedtem zwrócić uwagę, czy zadania, na które organizacje pozarządowe oraz podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie chcą otrzymać środki, należą do sfery zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Przepis ten nie obejmuje bowiem np. działalności o charakterze religijnym jako sfery zadań publicznych, a taką co do zasady prowadzi Radio Maryja. Jednakże zadania w zakresie działalności charytatywnej, podtrzymywania tradycji narodowej, kultury, sztuki, ochrony tradycji już mieszczą się w sferze zadań publicznych i mogą być dotowane w trybie otwartego konkursu ofert. Jeżeli zadanie realizowane przez Radio Maryja nie będzie mieścić się w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, może ono wówczas skorzystać z art. 118 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Reasumując, należy uznać, że Radio Maryja jest jednostką organizacyjną wyposażoną w osobowość prawną Warszawskiej Prowincji Redemptorystów i zgodnie z art. 8 w zw. z art. 12 przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w związku z art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, może ubiegać się o finansowanie lub dofinansowywanie zadań mieszczących się w sferze zadań publicznych, określonych w art. 4 tej ustawy.
Chcąc ubiegać się jednak o środki finansowe zarządzane przez organy administracji publicznej, musi uczestniczyć w trybie otwartego konkursu ofert, jeżeli zadanie to mieści się w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Warto wspomnieć, iż jeżeli Radio Maryja złoży ofertę realizacji zadania, a organ administracji publicznej zdecyduje przeprowadzić konkurs, o środki te będą mogły ubiegać się także inne organizacje pozarządowe i podmioty określone w art. 3 ust. 3 ustawy. Organ administracji ma szeroką swobodę w podejmowaniu decyzji o przeprowadzeniu konkursu oraz w zakresie wyboru oferty.
Podsekretarz stanu
Cezary Miżejewski
Warszawa, dnia 18 czerwca 2004 r.