IV kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury
na zapytanie nr 1294
w sprawie przeniesienia siedziby centrali Banku Pocztowego SA z Bydgoszczy do Warszawy
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania nr SPS-0203-1294/03 pana posła Tomasza Markowskiego w sprawie przeniesienia siedziby centrali Banku Pocztowego z Bydgoszczy do Warszawy chciałbym wyjaśnić, co następuje.
Odnosząc się do pytań zawartych w pkt. 1-3 oraz pytania szóstego, informuję, że decyzja w sprawie zmiany lokalizacji centrali Banku Pocztowego SA nie została jeszcze podjęta. Obecnie, w ramach prac nad strategią Banku Pocztowego, rozważane są różne kierunki rozwoju spółki na tle krajowego sektora bankowego. Zgodnie z założeniami podstawą dalszego jej rozwoju jest ugruntowanie pozycji na rynku dostawców ogólnokrajowych usług finansowych, w tym płatności masowych (dokonywanych przez ZUS, towarzystwa ubezpieczeniowe, operatorów telekomunikacyjnych), przy wykorzystaniu sieci pocztowej. Realizacja tak określonych zamierzeń wymaga przeprowadzenia restrukturyzacji zarówno pod względem organizacyjnym, jak i w sferze oferowanych produktów finansowych. Doprecyzowanie proponowanych rozwiązań wymaga jeszcze wykonania wielu prac analitycznych. Jednakże żadna z rozważanych koncepcji rozwoju Banku Pocztowego SA nie przewiduje przeniesienia całej instytucji z Bydgoszczy do Warszawy i nie wpłynie na funkcjonowanie jednostki w regionie kujawsko-pomorskim oraz jej współpracę z tamtejszymi władzami samorządowymi i przedsiębiorstwami komunalnymi. Nowoczesna obsługa regionu i zapewnienie odpowiednich do jego potrzeb produktów nadal będą stanowiły cel działalności spółki.
Odnośnie do pytania czwartego wyjaśniam, że Bank Pocztowy obsługuje nie tylko klientów detalicznych. Jak wspomniałem, zakłada się, że podstawą rozwoju spółki powinno być umocnienie jej pozycji w krajowym sektorze bankowym, szczególnie w zakresie obsługi klientów instytucjonalnych. Realizacja założeń rozwojowych w tym zakresie została zapoczątkowana - bank posiada już lokale w Warszawie, a obecny zarząd podejmuje działania zmierzające do ich wykorzystania przy prowadzeniu działalności wymagającej kontaktu z klientami strategicznymi oraz rynkiem międzybankowym. Zdaniem władz spółki przyniesie to ewidentne korzyści finansowe.
W kwestii poruszonej w pkt. 5 informuję, że Bank Pocztowy, będąc spółką akcyjną, której akcjonariuszem jest m.in. Poczta Polska, działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2000 r. nr 94, poz. 1037), zgodnie z którymi sprawy dotyczące działalności spółki prowadzi jej zarząd (art. 368 § 1 ww. ustawy), natomiast stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach należy do kompetencji rady nadzorczej (art. 382 § 1 ww. ustawy).
Chciałbym jednocześnie podkreślić, że bank i jego akcjonariusze powinni wspierać wszelkie działania zmierzające do dalszego rozwoju spółki, zaś decyzje w sprawie przyszłości banku, czyli przede wszystkim jego roli i zadań podejmowanych w ramach realizacji strategii własnej oraz Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej, władze spółki podejmą po uzyskaniu wyników prac analitycznych określających m.in. koszty planowanych przedsięwzięć o charakterze strategicznym.
Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje w sposób wyczerpujący odpowiadają na postawione przez pana posła Tomasza Markowskiego pytania i wyjaśniają wszelkie wątpliwości w przedmiotowej sprawie.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Krzysztof Heller
Warszawa, dnia 18 stycznia 2003 r.