IV kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie funkcjonowania gmin uzdrowiskowych, w tym gminy Krasnobród w woj. lubelskim

Odpowiedź sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 6548

w sprawie funkcjonowania gmin uzdrowiskowych, w tym gminy Krasnobród w woj. lubelskim

   W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Ryszarda Stanibuły, przekazane przy piśmie z 29 lutego 2004 r. znak SPS-0202-6548/04, składam wyjaśnienie w sprawie funkcjonowania gmin uzdrowiskowych, w tym gminy Krasnobród w woj. lubelskim.

   Zgodnie z art. 33 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928) sprawy lecznictwa uzdrowiskowego podlegają Ministrowi Zdrowia, który stoi na stanowisku, że wiodącą funkcją w uzdrowiskach jest funkcja lecznicza, i nadzoruje jej realizację w ramach kompetencji. O poziomie nadzoru nad stanem uzdrowisk świadczy liczba spraw rozstrzygniętych przez Departament Organizacji Ochrony Zdrowia. W roku 2002 uzgodniono 120 planów w zakresie zagospodarowania przestrzennego uzdrowisk, 312 projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, 4 projekty statutów uzdrowisk. W roku 2003 liczba załatwionych spraw jest analogiczna. Należy zaznaczyć, że narzędzia do pełnienia nadzoru nad lecznictwem uzdrowiskowym są skromne i dlatego też w Ministerstwie Zdrowia podjęto działania mające na celu uchwalenie prawa uzdrowiskowego, które w sposób racjonalny uporządkowałby te zagadnienia.

   Wobec powyższego nie mogę zgodzić się z opinią, jakoby Ministerstwo Zdrowia przyczyniło się do zamiany uzdrowisk w tereny rekreacyjno - wypoczynkowe, a sanatoriów na wczasy. Uprzejmie proszę o przyjęcie odpowiedzi na zadane pytania:

   1. Tworząc podstawy do rozwoju uzdrowiska, gmina w zależności od swoich potencjalnych możliwości zasobowych i terenowych określa chłonność i wielkość stref ochrony uzdrowiskowej. Te parametry służą do określenia liczby leczonych pacjentów i innych osób korzystających z usług uzdrowiskowych. Uzdrowisko funkcjonuje między innymi w oparciu o statut uzdrowiska uchwalony przez Samorząd Terytorialny, w którym określone są granice stref i czynności zastrzeżone dla każdej z nich.

   Obszar ˝A˝ ochrony uzdrowiskowej jest obszarem, na którym odbywa się proces leczniczy. Obszar ten stanowi najbliższe otoczenie zakładów i urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego, tu znajdują się zakłady przyrodolecznicze, pijalnie wód, inhalatoria. W obrębie tego obszaru mogą być lokalizowane terenowe urządzenia lecznicze, takie jak parki kinezyterapeutyczne, przestrzenie dla terenoterapii i klimatoterapii, tężnie i inne urządzenia lecznicze, a także tereny rekreacyjne dla kuracjuszy. Na terenie obszaru ˝A˝ mogą znajdować się oprócz obiektów bezpośrednio związanych z lecznictwem uzdrowiskowym także obiekty towarzyszące, miedzy innymi usługowe, dla kuracjuszy i turystów.

   Cechą charakterystyczną dla stref uzdrowiskowych jest wielkość terenów zieleni urządzonej, dla strefy ˝A˝ wskaźnik terenów biologicznie czynnych wynosi 70-80%. Generalnie zakłada się na jednego kuracjusza teren zieleni urządzonej o powierzchni co najmniej 500 m2.

   Z przedstawionych danych wynika, że strefa ˝A˝ ustalona została przede wszystkim dla potrzeb lecznictwa uzdrowiskowego i przy projektowaniu nowych inwestycji ten priorytet należy zachować. Pytanie sformułowane przez Pana Posła Ryszarda Stanibułę dotyczące realizacji szeregu inwestycji w strefie ˝A˝ jest zbyt ogólnikowe, jedno jest pewne - w strefie ˝A˝ nie można lokalizować inwestycji komercyjnych niezwiązanych bezpośrednio lub pośrednio z leczniczą działalnością uzdrowiskową. Nie wolno doprowadzić do nadmiernej urbanizacji strefy, w której prowadzone jest uzdrowiskowe leczenie. Gmina może z powodzeniem rozwijać się gospodarczo w strefach ˝B˝ i ˝C˝.

   2. Nie ma podstaw prawnych, które dałyby Ministrowi Zdrowia możliwość określenia rekompensat z tytułu utraconych dochodów przez gminy środowiskowe.

   W celu oszacowania skali utraconych dochodów z tytułu stosowania obniżonych stawek podatku od nieruchomości związanych z działalnością uzdrowiskową Ministerstwo Zdrowia przeprowadziło ankietyzację wszystkich gmin uzdrowiskowych w zakresie wielkości płaconych podatków, stosowanych ulg w opłatach, jak również wielkości wpływów pochodzących z miejscowej opłaty klimatycznej. Uzyskane dane zostaną wykorzystane w przyszłych pracach legislacyjnych nad projektem ustawy uzdrowiskowej i będą udostępnione do publicznej wiadomości.

   3. Gmina, określając zadania do realizacji na swoim terenie, musi utożsamiać się z wszelkimi działaniami mającymi korzystny wpływ na jej rozwój. W przypadku rozwoju lecznictwa uzdrowiskowego gmina świadomie wprowadza pewne ograniczenia w innych uciążliwych działalnościach. Nie ma takich podstaw prawnych, aby Minister Zdrowia wprowadzał ograniczenia z pominięciem interesów gmin uzdrowiskowych. Współpraca miedzy organem samorządowym i państwowym powinna być konstruktywna, przyczyniać się do rozwoju uzdrowiska z poszanowaniem tradycji, zasobów kulturowych i kopalin leczniczych, z zachowaniem zasad ekorozwoju. Nie przeceniając znaczenia, jakie aktualnie spełniają uzdrowiska, jako dobro narodowe mamy obowiązek zabezpieczyć je dla przyszłych pokoleń.

   4. Zaniepokojenie gminy Krasnobród jest nieuzasadnione i niezrozumiałe. Uzdrowisko jest najmłodsze z całego sektora, powołane zostało niespełna 2 lata temu. Współpraca przy jego tworzeniu z Samorządem Gminnym układała się wzorowo. Statut, w którym określone zostały zasady rozwoju uzdrowiska, przyjęty został Uchwałą Nr XXXI/251/02 Rady Miasta i Gminy w Krasnobrodzie z dnia 18 kwietnia 2002 r. Wyrażone w nim zapisy odnośnie stref uzdrowiskowych zostały określone przez gminę.

   Współpracę z samorządami terytorialnymi w zakresie uwarunkowań rozwoju uzdrowisk i turystyki uzdrowiskowej cenimy wysoko. Wzbogacenie działalności uzdrowiskowej o szeroko rozumianą funkcję wypoczynkowo - turystyczną może stać się siłą napędową nie tylko dla rozwoju uzdrowisk, ale również całego regionu.

   Szansą dla rozwoju całego sektora uzdrowisk polskich i gmin uzdrowiskowych jest dostępność strukturalnych funduszy Unii Europejskiej. Działania gmin uzdrowiskowych powinny być skoncentrowane na procedurach pozyskania tych funduszy. Ministerstwo Zdrowia poprze każdą inicjatywę podjętą w celu ich osiągnięcia i sprzyjającą rozwojowi uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych.

   Sekretarz stanu

   Ewa Kralkowska

   Warszawa, dnia 25 marca 2004 r.