IV kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa
na zapytanie nr 28
w sprawie zasad finansowania i zakresu działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posła Zygmunta Wrzodaka z dnia 13 listopada 2001 r. w sprawie zasad finansowania i zakresu działalności Agencji Rozwoju Przemysłu SA przedstawiam odpowiedź na postawione w piśmie pytania.
Ad 1. Zewnętrzne źródła finansowania działalności ARP SA.
Ad 1a. Środki uzyskane z Krajowego Urzędu Pracy.
Od 1998 r. Agencja współpracuje z Krajowym Urzędem Pracy w obszarze restrukturyzacji gospodarki narodowej związanym głównie z utrzymaniem i tworzeniem nowych miejsc pracy. Każdorazowe przyznanie środków z funduszu powiązane jest ze szczegółową specyfikacją zadań i adresatów tych środków.
W okresie 1991-2001 Krajowy Urząd Pracy przekazał ARP SA następujące fundusze:
W 1998 r.:
- 30 mln zł na zakup w imieniu skarbu państwa akcji ZPC Ursus SA w ramach programu restrukturyzacji tej spółki,
- 32 mln zł z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z restrukturyzacją mieleckiego przemysłu lotniczego. Agencja udzieliła Polskim Zakładom Lotniczym Sp. z o.o. w Mielcu pożyczki w wysokości 32 000 tys. zł z zamiarem konwersji zadłużenia na udziały w podwyższonym kapitale zakładowym tej spółki. Właścicielem udziałów został skarb państwa,
- 100 mln zł ze wskazaniem, że środki te powinny być przeznaczone na restrukturyzację wybranych zakładów przemysłu zbrojeniowego. Agencja Rozwoju Przemysłu SA została dokapitalizowana tą kwotą (rejestracja w 1999 r., patrz tab. 1).
W 2000 r.:
- 250 mln zł na odprawy pieniężne dla zwalnianych górników. Agencja pełniła w tym projekcie funkcję dystrybutora środków, dokonując przelewów środków dla uprawnionych do tego świadczenia górników wg listy zatwierdzonej przez ministra gospodarki,
- 43 mln zł, z czego:
a) 25 mln zł na podwyższenie kapitału Agencji z przeznaczeniem na wsparcie procesów przyspieszonej likwidacji KWK Nowa Ruda (patrz tab. 1),
b) 18 mln zł na restrukturyzację przemysłu ciągnikowego, a w szczególności na:
1) dokapitalizowanie kooperantów ZPC Ursus SA na kwotę 6 144 000 zł, tj.: Zakładów Mechanicznych Sulęcin Sp z o.o. w kwocie 2 766 000 zł i Zakładów Sprzętu Mechanicznego Ursus Sp. z o.o. w Chełmnie w kwocie 3 378 000 zł (ww. kwota zwiększyła kapitał zakładowy ARP SA - patrz tab. 1),
2) bezzwrotną pomoc w kwocie 11 856 000 zł dla ZPC Ursus SA na pokrycie zobowiązań finansowych ZPC Ursus SA wobec ZUS oraz kosztów restrukturyzacji zatrudnienia.
Ad 1b. Dokapitalizowanie ARP SA gotówką w latach 1991-2001 wyniosło 140 973,2 tys. zł (patrz zestawienie tab. 1).
1993 r. 4.620,0 część mienia (środki pieniężne) pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Usług Górniczo-Materiałowych USGÓR, Siemianowice 1997 r. 2.241,5 część mienia (środki pieniężne) pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego, Katowice 2.287,1 część mienia (środki pieniężne) pozostałego po likwidacji Łódzkich Zakładów Remontowo-Montażowych Przemysłu Lekkiego, Łódź 680,7 część mienia (środki pieniężne) pozostałego po likwidacji Zakładów Płyt Wiórowych, Jasło 1999 r. 100.000,0 środki pieniężne z Funduszu Pracy (patrz 1a.) 2000 r. 31.144,0 środki pieniężne z Funduszu Pracy (patrz 1a.) Ad 1c. Środki z funduszu EFSAL.
Działalność pożyczkowa Agencji w ramach środków EFSAL sprowadza się do:
- analiz i ocen wniosków przedsiębiorstw w sprawie pomocy ze środków budżetowych (EFSAL), a także przygotowywania z tego zakresu opinii na potrzeby międzyresortowego zespołu stałego,
- przygotowywania i realizacji umów pożyczkowych dla przedsiębiorstw, które uzyskały pomoc ze środków budżetowych na podstawie uchwał Rady Ministrów i decyzji ministra finansów,
- monitorowania realizacji programów restrukturyzacji i umów pożyczkowych dotyczących wsparcia realizacji procesów restrukturyzacji ze środków EFSAL.
Rozliczenie funduszu EFSAL (tys. zł)
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Razem Udzielone pożyczki (zawarte umowy) 12.200 224.609 65.058 41.877 45.355 20.630 14.249 2.000 425.978 Wypłacone transze 4.000 172.596 86.664 41.664 29.474 27.857 21.004 1.900 385.159 Kapitalizacja oprocentowania - - 1.484 1.840 1.662 312 1.092 414 6.804 Spłata rat kapitałowych - 414 21.028 34.324 57.715 37.715 70.115 17.439 238.778 - gotówkowa - 199 6.969 26.454 38.553 35.143 35.254 9.189 151.661 - konwersje na akcje/udziały - - 769 7.870 15.127 - 27.185 - 50.951 - inne formy spłat - 215 13.290 - 4.035 2.700 7.676 8.250 36.166 Umorzenie kapitału - - 496 - - - - - 496 Rok 1994 był początkiem programu EFSAL.
Ad 1d. Fundusz PHARE to program pomocy finansowej Unii Europejskiej dla państw Europy Środkowej i Wschodniej. Udostępnia on środki finansowe na wspieranie procesu przemian gospodarczych i umacnianie systemu demokratycznego w tych krajach. Zarządzanie programami PHARE ukierunkowanymi na restrukturyzację polskiego przemysłu rozpoczęto w październiku 1990 r. w ramach Funduszu Zmian Strukturalnych w Przemyśle (sukcesorem funduszu jest ARP SA). W okresie minionych prawie dwustu lat ARP SA współzarządzała 10 programami ukierunkowanymi na restrukturyzację polskiego przemysłu, na realizację których wpłynęło do Polski ponad 33 mln euro.
Szczegółowy wykaz programów PHARE współzarządzanych (wraz z Delegaturą Komisji Europejskiej w Polsce i Ministerstwem Przemysłu i Handlu) przez ARP SA z uwzględnieniem środków finansowych powiązanych z nimi przedstawia zestawienie.
Lp. Nr programu Nazwa programu Data zakończenia programu Kwota otrzymana w EURO*) 1 PL9010 Program prywatyzacji, restrukturyzacji i demonopolizacji przedsiębiorstw w RP 94-12-31 3.805.321 2 PL9103 Program wspierania polskiego sektora energii 96-11-30 1.018.538 3 PL9110 Program prywatyzacji, restrukturyzacji i demopolizacji przedsiębiorstw w RP 97-06-30 16.795.223 4 PL9213 FIESTA-Energia 97-06-30 1.231.500 5 PL9315/Energia Program restrukturyzacji przedsiębiortsw 98-12-31 494.000 6 PL9315 Program restrukturyzacji przedsiębiortsw 98-12-31 4.266.418 7 PL9317 FIESTA II-Handel 97-12-31 1.000.000 8 PL9405 Program Restrukturyzacji/Prywatyzacji Przedsiębiorstw i Sektora Energetycznego w Polsce 98-12-31 2.637.921 9 PL9405/Energia Program Restrukturyzacji/Prywatyzacji Przedsiębiortsw i Sektora Energetycznego w Polsce 98-12-31 940.092 10 PL9811 INICJATYWA Fundusz pożyczkowy dla byłych pracowników przedsiębiorstw hutniczych 1.000.000 *) Przelewy środków z Brukseli
Powyższe środki ujęte w pozycji 1-9 nie wpływały na rachunki bankowe Agencji Rozwoju Przemysłu. Środki programów PHARE gromadzone były początkowo na wyodrębnionych rachunkach Ministerstwa Przemysłu i Handlu i Delegatury Komisji Europejskiej w Polsce, a następnie Fundacji Restrukturyzacji Przemysłu FIRE. Jedynie program Inicjatywa (pozycja 10 powyższej tabeli), związany z działalnością pożyczkową, jest realizowany poprzez rachunki Agencji.
W wyniku realizacji Programu PHARE PL 9110 wygenerowano, poza przedstawionymi w pozycji 3, środki z przeznaczeniem na fundusz Fundacji Restrukturyzacji Przemysłu FIRE, ustanowionej przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA. W okresie od grudnia 1997 r. do 30 listopada 2001 r. ze środków powyższego funduszu zrealizowano szereg analiz, opracowań i szkoleń. Wydatki te łącznie wyniosły 883,4 tys. zł.
Ad 1e. Inne fundusze pomocowe.
W dniu 13 marca 1997 r. została podpisana umowa o grant z ˝Global Environment Facility Trust Fund˝ (Globalny Fundusz Ochrony Środowiska) pomiędzy RP a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Zgodnie z postanowieniami porozumienia w sprawie zarządzania projektem Eliminacji Substancji Zubożającej Warstwę Ozonową (ESZWO), zawartym pomiędzy ministrem gospodarki i Agencją Rozwoju Przemysłu SA, Agencja pełniła rolę agenta finansowego i agencji wdrożeniowej projektu dotyczącego eliminacji substancji zubożających warstwę ozonową. Projekt składał się z sześciu podprojektów inwestycyjnych dotyczących zmian technologicznych (Polar, Wrocław; Zamex, Żagań; Inżynieria, Warszawa; Metalplast, Oborniki; Polfa, Warszawa; Zakład Produkcji Rynkowej Sp. z o.o., Poniatowa), podprojektu dotyczącego odzysku, regeneracji i recyklingu (Fundacja Prozon, Warszawa), szkoleń o alternatywnych - w stosunku do gaśnic halonowych - systemach zabezpieczeń przeciwpożarowych (Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa), wsparcia instytucjonalnego (ARP SA i Biuro Ochrony Warstwy Ozonowej).
Projekt był realizowany w okresie 1997-2001 i na jego sfinansowanie na rachunek ARP SA wpłynęło 6 585 636,25 DEM.
Pozostałe środki pomocowe wydatkowane na projekty nadzorowane bądź współnadzorowane przez Agencję w okresie 1991-2001 to:
- środki finansowe Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej przeznaczone na szkolenia w zakresie problematyki transformacji gospodarki w krajach Europy Środkowej i Wschodniej w skali ogólnej i z uwzględnieniem wybranych branż przemysłu polskiego. W okresie 1993-2000 wykorzystano na ten cel 1387,9 tys. zł,
- środki funduszu Know How wydatkowane w kwocie 1783 tys. USD (1991-1997), stanowiące bezzwrotną pomoc rządu Wielkiej Brytanii. Były one administrowane przez United Nations Industrial Development Organization (biuro Unido w Warszawie).
W ramach realizacji tego funduszu wyselekcjonowano kilkanaście przedsiębiorstw, dla których przygotowano programy restrukturyzacyjne. Rola Agencji Rozwoju Przemysłu SA w wykorzystaniu tych środków pomocowych miała charakter opiniodawczy w zakresie realizacji i odbioru opracowywanych prac (środki te nie przechodziły przez rachunki Agencji),
- środki z Funduszu Rozwoju Eksportu (FRE) przekazane do dyspozycji ARP SA przez ministra współpracy gospodarczej z zagranicą na udzielenie pomocy przedsiębiorstwom zagrożonym utratą rynków zbytu w b. ZSRR. Koordynację prac restrukturyzacyjnych finansowanych w latach 1991-1994 prowadziło Biuro UNIDO na podstawie umowy z ARP SA. Rola Agencji sprowadzała się do prac organizacyjno-technicznych i nadzoru. Łączne wydatki z FRE dla okresu 1991-1994 wyniosły 823 tys. zł (środki te nie przechodziły przez rachunki Agencji),
- środki pochodzące z funduszu Counterpart przeznaczone były na realizację studiów sektorowych przemysłu komponentów i opakowań. Fundusz ten powstał ze zgromadzonych środków złotowych pochodzących ze sprzedaży w handlu wewnętrznym produktów spożywczych, które to produkty dostarczane były Polsce przez Unię Europejską. Wydatkowanie środków z tego funduszu, którymi Agencja dysponowała, rozliczane było z Fundacją Fundusz Współpracy. W okresie 1992-1997 z funduszu Counterpart wydatkowano 1938,27 tys. zł,
- środki z Fundacji Francja - Polska na współfinansowanie projektu PHARE. Pomoc dotyczyła finansowania prac nad programem restrukturyzacji grupowej ˝Bielska-Wełna˝. W latach 1991-1994 na projekty nadzorowane przez Agencję wydatkowano 650 tys. FRF (środki nie przechodziły przez rachunki Agencji),
- środki Fundacji Francja - Polska wykorzystane na dofinansowanie szkolenia MPiH/ARP SA w 1996 r. stanowiły 39,6 tys. ecu (środki nie przechodziły przez rachunki Agencji),
- dar rządu Francji, z którego w latach 1991 - 1995 wydatkowano 2300 tys. FRF (środki nie przechodziły przez rachunki Agencji).
Ad 1f. Otrzymywane środki z budżetu państwa:
1 stycznia 1991
209 mln zł, z tego:
80 mln zł na kapitał założycielski Agencji ze środków budżetowych przeznaczonych na restrukturyzację, 129 mln zł na kapitał założycielski zapasowy z aktywów likwidowanego Funduszu Zmian Strukturalnych w Przemyśle i niewykorzystanej w 1990 r. części środków budżetowych przeznaczonych na restrukturyzację.
1994 r.
Dotacje podmiotowe 38 843,5 tys. zł na cele restrukturyzacyjne dla podmiotów:
Star SA, Starachowice 2200 tys. zł
ZPC Przysucha, Skrzyńsk 1000 tys. zł
Cementownia, Chełm 9000 tys. zł
HSO Kara SA, Piotrków Tryb. 4270 tys. zł
Zakłady Mięsne SA Chojnice 780 tys. zł
PLO, Gdynia 16 213,5 tys. zł
WSK PZL Mielec 5380 tys. zł
razem: 38 843,5 tys. zł
1996 r.
30 mln zł w 4 transzach dotacja podmiotowa z Ministerstwa Przemysłu i Handlu na cele restrukturyzacyjne w przemyśle (ZPC Ursus SA).
Łącznie w latach 1991 - I półrocze 2001 wartość nominalna otrzymanych środków budżetowych wyniosła: 277 843,5 tys. zł, w tym kapitał założycielski 209 000 tys. zł.
Ad 1g. Środki pochodzące od innych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych skarbu państwa.
1999 r.
Darowizna z Fundacji Wspólnoty Polsko-Niemieckiej w kwocie 3,7 tys. zł (szkolenia).
Ad 1h. Od początku istnienia Agencji część prac restrukturyzacyjnych finansowana była przez Bank Światowy. Środki pożyczki z Banku Światowego są w dyspozycji i na rachunkach Ministerstwa Skarbu Państwa. Ze środków Banku Światowego w okresie 1991 - grudzień 2001 wydatkowano 1543 tys. USD, z tego 700 tys. USD to dar rządu Japonii. Bank Światowy administrował tymi środkami. Pozostałą kwotę, tj. 843 tys. USD (w tym 283 tys. USD wydatkowano w okresie kwiecień 2000 - do grudnia 2000) stanowi eksportowa pożyczka (nr 3166-Pol oraz nr 3343-Pol) Banku Światowego dla rządu polskiego.
Rola Agencji sprowadzała się do zamawiania usług (opracowania eksperckie, programy restrukturyzacyjne itp.) oraz nadzorowania prac konsultantów bądź uczestnictwa przy odbiorze prac.
- W 1998 r. Agencja zawarła umowę pożyczkową z Zakładami Elektromaszynowymi Celma SA w Cieszynie na kwotę 12 mln zł - przeznaczając ją na cele związane z restrukturyzacją przedsiębiorstw, z czego wpłynęło 10 mln zł.
- W 1999 r. Agencja zaciągnęła w International Commercial Bank of China kredyt inwestycyjny dewizowy uruchomiony w kwocie 9 631 662,63 USD przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Ad 1i. Wartość nominalna akcji/udziałów spółek wniesionych jako dokapitalizowanie Agencji w latach 1991 - 2001 stanowiła 216 485,8 tys. zł (patrz zestawienie tab. 1).
w tys. zł:
1996 r.
1140 udziały w Zamech Sp. z o.o., Elbląg
4410 udziały w Dolmel Sp. z o.o., Wrocław
12 420 udziały w General Motors Poland Sp. z o.o., Warszawa
1997 r.
450 część mienia pozostałego po likwidacji Zakładów Płyt Wiórowych, Jasło, w postaci 4500 udziałów firmy Furnel International Ltd. Sp. z o.o. w Warszawie o wartości nominalnej 450 000 zł
2000 r.
81 870,9 akcje/udziały 18 spółek, wniesione przez skarb państwa:
- Zakłady Automatyki Przemysłowej ZAP SA, Ostrów Wlkp.
- WSK PZL Krosno SA, Krosno
- Zakłady Elektronowe Lamina SA, Warszawa
- Zakłady Transformatorów Radiowych Zatra SA, Skierniewice
- Kujawskie Zakłady Mechaniczne Kazetem Sp. z o.o. w upadłości, Włocławek
- Zakłady Metalowe Nimet Sp. z o.o., Nisko
- Zakłady Sprzętu Mechanicznego Ursus Sp. z o.o., Chełmno
- Zakłady Elektromaszynowe Celma SA, Cieszyn
- Warszawskie Zakłady Mięsne Służewiec SA, Warszawa
- Browary Warka Sp. z o.o., Warka
- Okocimskie Zakłady Piwowarskie SA, Brzesko
- Fabryka Materiałów i Wyrobów Ściernych Korund SA, Koło
- Zakłady Urządzeń Komputerowych Elzab SA, Zabrze
- Przedsiębiorstwo Mechaniki i Elektroniki Polon Sp. z o.o w likwidacji, Kraków
- Netia Telekom Sp. z o.o., Piła
- Fabryka Elektrofiltrów Elwo SA, Pszczyna
- Zakłady Wytwórcze Maszyn Elektrycznych i Transformatorów Emit SA, Żychlin
- Lubelskie Fabryki Wag Fawag SA, Lublin
2001 r.
116 194,9 akcje/udziały 22 spółek, wniesione przez skarb państwa:
- Zakłady Przemysłu Wełnianego im. E. Plater SA, Wasilków
- Fabryka Wyrobów Frotowych i Kocowych Zwoltex SA, Zduńska Wola
- Zakłady Płytek Ceramicznych Przysucha SA, Skrzyńsk
- Fabryka Papieru Piechowice SA, Piechowice
- Krakowskie Zakłady Garbarskie SA, Kraków
- Zakłady Papiernicze w Krapkowicach SA, Krapkowice
- Fabryka Kosmetyków Miraculum SA, Kraków
- Zakłady Mechaniczne w Sulęcinie Sp. z o.o., Sulęcin
- Huta Aluminium Konin SA, Konin
- Kujawska Fabryka Manometrów KFM SA, Włocławek
- Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Polski Tytoń SA, Radom
- Tonsil SA, Września
- Huta Małapanew SA, Ozimek
- Zakłady Metalurgiczne Skawina SA, Skawina
- Zakłady Przemysłu Wełnianego Krepol SA, Bielsko-Biała
- Zakłady Metalurgiczne Silesia SA, Katowice
- Polfer SA, Warszawa
- Fabryka Aparatury i Urządzeń Famet SA, Kędzierzyn-Koźle
- Zakłady Radiowe Eltra SA, Bydgoszcz
- Warszawska Fabryka Platerów Hefra SA, Warszawa
- Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Spomasz Sp. z o.o., Warszawa
- Agencja Kapitałowo-Rozliczeniowa SA, Warszawa
Ad 1j. Dokapitalizowanie Agencji w latach 1991-2001 innymi aportami wyniosło 6416,8 tys. zł, z czego 4358,0 tys. zł to wartość wniesienia Zespołu Zamkowo-Parkowego w Krasiczynie, a pozostała kwota to wierzytelności (patrz zestawienie tab. 1).
Zmiany w kapitale podstawowym ARP S.A.
Rok Wartość wniesienia
w tys. złRodzaj
wniesienia1991 80.000,0 (1) kapitał początkowy (FZStr. w Przemyśle) 1992 - - 1993 4.620,0 (1) część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Usług Górnicz-Materiałowych USGÓR, Siemianowice Śląskie 1994 - - 1995 - - 1996 1.140,0 (2) udziały w ZAMECH Sp. z o.o., Elbląg 4.410,0 (2) udziały w DOLMEL Sp. z o.o., Wrocław 12.420,0 (2) udziały w "General Motors Poland" Sp. z o.o., Warszawa 1997 2.241,5 (1) część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego, Katowice 2.287,1 (1) część mienia pozostałego po likwidacji Łódzkich Zakładów Remontowo-Montażowych Przemysłu Lekkiego, Łódź 680,7 (1) część mienia pozostałego po likwidacji Zakładów Płyt Wiórowych, Jasło 329,1 (2) część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego, Katowice w postaci należności długoterminowych (tj. 326.670,45 zł) oraz wierzytelności (tj. 2.400,00 zł), na które składają się wpłacone i nierozliczone zaliczki na koszty postępowania egzekucyjnego 101,6 (2) część mienia pozostałego po likwidacji Łódzkich Zakładów Remontowo-Montażowych Przemysłu Lekkiego, Łódź w postaci wierzytelności 1.549,7 (2) część mienia pozostałego po likwidacji Zakładów Płyt Wiórowych, Jasło, w postaci 4.500 udziałów firmy FURNEL International Ltd Sp. z o.o. w Warszawiw o wartości nominalnej 450.000,00 zł oraz wierzytelności w stosunku do tejże Spółki wynikającej z umowy sprzedaży z dn. 8.06.1995 r. w kwocie 1.099.736,43 zł 537,4 (2) część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Usług Górniczo-Materiałowych USGÓR, Siemianowice Śląskie, w postaci wierzytelności w kwocie 537.389,00 zł 4.358,0 (2) Zespół Zammowo-Parkowy, Krasiczyn (tj. 4.358.033,00 zł) 1998 - - 1999 100.000,0 (1) środki pieniężne pochodziły z Funduszu Pracy 2000 105.410,0 (2) akcje/udziały 18 spółek, wniesione przez Skarb Państwa 31.144,0 (1) środki pieniężne z Funduszu Pracy 2001 76.425,0 (2) akcje/udziały 22 spółek, wniesione przez Skarb Państwa x 427.653,0 kapitał podstawowy (na dzień 24.08.2001 r.) (1) - wkłady pieniężne
(2) - wkłady niepieniężne
Uwaga: Podwyższenie kapitału uwzględniono w roku, w którym dokonywano jego rejestracji.1997 r.
329,1 część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Materiałów Budowlanych Przemysłu Węglowego, Katowice, w postaci należności długoterminowych (tj. 326 670,45 zł) oraz wierzytelności (tj. 2400 zł), na które składają się wpłacone i nierozliczone zaliczki na koszty postępowania egzekucyjnego
101,6 część mienia pozostałego po likwidacji Łódzkich Zakładów Remontowo-Montażowych Przemysłu Lekkiego, Łódź, w postaci wierzytelności
1099,7 część mienia pozostałego po likwidacji Zakładów Płyt Wiórowych, Jasło, w postaci wierzytelności w stosunku do tejże spółki wynikającej z umowy sprzedaży z dn. 8 czerwca 1995 r. w kwocie 1 099 736,43 zł
537,4 część mienia pozostałego po likwidacji Przedsiębiorstwa Usług Górniczo-Materiałowych USGÓR, Siemianowice Śląskie, w postaci wierzytelności w kwocie 537 389 zł
4358 Zespół Zamkowo-Parkowy, Krasiczyn (tj. 4 358 033 zł)
Ad 1k. Wszelkie inne pozyskane środki, środki trwałe, nieruchomości:
1996 r.
Przejęcie 2 samochodów od Przedstawicielstwa Wspólnot Europejskich - Program Pomocy Technicznej o wartości 37 tys. zł (darowizna).
1998 r.
1. Otrzymane środki trwałe z funduszy pomocowych PHARE o wartości 7,9 tys. zł (darowizna).
2. Darowizna z funduszy programu OZON w postaci sprzętu komputerowego o wartości 35,3 tys. zł.
2000 r.
1. Darowizna od skarbu państwa w postaci akcji (2473 szt.) spółki Terpol SA o wartości 24,7 tys. zł.
2. Środki z programu OZON o wartości 65,6 tys. zł przeznaczone na zakup sprzętu komputerowego (darowizna).
2001 r.
Otrzymane środki trwałe w formie darowizny o wartości 9,4 tys. zł od Centrum für Internationale Migration und Entwieklung.
(Przeglądu dokonano od 1996 r., wcześniejsze dane są zarchiwizowane.)
Ad 2. Rachunek zysków i strat (lata 1991 - I półr. 2001) (tys. zł)
19911) 19921) 19931) 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 I poł. 2001 PRZYCHÓD OGÓŁEM
(A+B+C)62 371,23 59 314,30 198 306,74 184 529,61 242 471,92 391 775,01 363 825,01 753 405,70 1 027
324,80253 662,40 90 482,40 A. Przychody ze sprzedaży i zrównane z nimi 946,77 2 365,00 3 966,19 7 381,59 16 343,35 23 036,30 43 095,20 12 163,90 B. Pozostałe przychody operacyjne 38 873,56 28 422,31 43 478,12 26 653,45 89 746,65 55 643,30 92 565,00 22 742,80 C. Przychody finansowe 62 153,42 58 939,50 196 804,79 144 709,28 211 684,61 344 330,69 329 790,40 647 315,71 948 645,21 118 002,20 55 575,70 z tego: 1. Dywidendy z tytułu udziałów 661,86 1 186,90 1 533,89 2 758,23 1 839,57 1 629,56 13 628,99 842,02 3 306,47 1 798,60 306,5 2. Odsetki uzyskane 15 531,76 38 808,10 105 875,15 31 591,46 33 404,45 40 499,67 9 842,88 14 916,20 12 080,40 22 231,70 9 323,50 3. Pozostałe 45 959,80 18 944,50 89 395,75 110 359,59 176 440,59 302 201,46 306 318,52 631 557,49 933 258,36 93 971,90 45 945,70 KOSZTY OGÓŁEM
(A+B+C)3 905,77 4 343,80 78 882,10 125 071,56 195 272,49 334 371,26 290 397,40 598 107,90 967 089,20 196 237,60 64 196,40 A. Koszty działalności operacyjnej 8 274,35 13 727,24 20 021,84 26 259,53 39 793,48 46 747,20 65 899,40 27 222,10 B. Pozostałe koszty operacyjne 376,26 10 091,99 1 365,32 5 549,20 6 596,11 25 254,30 18 100,50 2 420,20 C. Koszty finansowe 73 029,67 116 420,96 171 453,26 312 984,09 258 588,66 551 718,29 895 057,75 112 237,70 34 554,10 z tego 1. Odpisy aktualizujące wartość finansowego majątku trwałego oraz krótkoterminowych papierów wartościowych 860 14 908,50 12 751,04 8 593,05 24 587,10 20 111,74 37 163,70 13 399,00 2. Pozostałe 115 560,96 156 544,76 300 233,05 249 995,60 527 131,18 874 946,01 75 074,00 21 155,10 WYNIK FINANSOWY A. Zysk brutto na działalności gospodarczej 58 465,46 54 970,50 119 424,63 175 879,00 47 199,44 57 403,76 73 428,05 155 297,83 60 265,62 57 424,80 26 286,00 B. Zyski nadzwyczajne 19,11 836,8 1 231,82 7 558,75 41,31 2 985,81 4 743,29 1 164,04 660,59 2,5 0,2 C. Straty nadzwyczajne 17 333,51 12 749,40 85 021,27 39 784,30 18 317,76 7 796,35 5 794,20 57,49 65,41 61,3 D. Zysk brutto 41 151,06 43 057,90 35 635,19 27 232,49 28 922,99 52 593,22 72 377,14 156 404,37 60 860,80 57 366,00 26 286,20 E. Obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego 15 809,77 11 874,50 9 760,77 548,13 6 797,21 26 426,43 24 592,50 62 777,25 25 432,36 16 293,00 10 352,40 F. Zysk netto 25 341,29 31 183,40 25 874,41 26 684,36 22 125,78 26 166,79 47 784,64 93 627,12 35 428,44 41 073,04 15 933,80 1) Dane z bilansu za lata 1991-93 nie ujmują niektórych pozycji, dane źródłowe są zarchiwizowane.
Uwaga: W 2000 r. nastąpiła zmiana sposobu liczenia przychodów finansowych - papiery wartościowe liczone wg dochodu, a nie obrotu.
Ad 3. Wybrane pozycje bilansowe na 30 czerwca 2001 r.
3.1. Wartość nominalna przysługujących należności z odsetkami wynosi 471 874,5 tys. zł
z tego:
- wartości ujęte w bilansie:
- należności i roszczenia (majątek obrotowy) 91 966,9 tys. zł
- udzielone pożyczki długoterminowe (majątek trwały) 71 843,6 tys. zł
razem: 163 810,5 tys. zł
Wartość utworzonych rezerw na należności i roszczenia, rezerwy na pożyczki długoterminowe, krótkoterminowe i oprocentowanie, saldo należności ubocznych od pożyczek oraz trudne pożyczki EFSAL: 308 064 tys. zł
3.2. Wartość księgowa posiadanych środków trwałych:
- majątek trwały 811 157,7 tys. zł
w tym:
- rzeczowy majątek trwały 158 506,2 tys. zł
3.3. Wartość posiadanych nieruchomości w cenach zakupu (w tys. zł):
Nieruchomości Grunty Budynki,
budowlePrawo wieczystego
użytkowania gruntuRazem Warszawa, Domaniewska 41 x 32 613,75 2 862,75 35 476,5 Kamion x - 49,12 49,12 Jakubowice x 372,10 130,00 502,10 Łódź, DH HERMES x 4 268,19 43,94 4 312,13 Ursus: działka 116
działka 109
działka 133
działka 122/2x 1 546,10
27 490,14
279,72
1 081,801 683,62
4 611,53
3 928,93
5 911,623 229,72
32 101,67
4 208,65
6 993,42Popowo x 1 373,04 540,00 1913,04 Mielec 2 935,75 49 059,85 2 142,93 54 138,53 Tarnobrzeg x 4 288,02 2 414,97 6 702,99 Krasiczyn x 11 284,00 x 11 284,00 Baranów Sandomierski x 7 104,74 260,00 7 364,74 Razem 2 935,75 140 761,45 24 579,41 168 276,61 Ad 4. Plan działalności ARP SA na rok 2002 obejmuje dotychczasowe obszary działań, tj.:
- pomoc w restrukturyzacji finansowej i techniczno-organizacyjnej podmiotów gospodarczych,
- realizację funkcji czynnego inwestora wobec spółek będących w portfelu Agencji,
- wspieranie rozwoju regionalnego,
- zarządzanie specjalnymi strefami ekonomicznymi (SSE Euro-Park Mielec i TSSE Euro-Park Wisłosan),
- zarządzanie majątkiem porestrukturyzacyjnym (w tym obiektami zabytkowymi w Krasiczynie i Baranowie Sandomierskim),
- inicjowanie przedsięwzięć gospodarczych o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym.
W ramach powyższych obszarów działania ARP SA w 2002 r. koncentrować się będą na:
1) przemyśle hutniczym - Agencja na mocy ustawy została zaangażowana w proces restrukturyzacji finansowej i majątkowej polskiego hutnictwa. W tym celu Agencja wyemituje pięcioletnie obligacje, przeznaczając środki z emisji w kwocie 350,0 - 400,0 mln zł na potrzeby hutnictwa. Ich gwarantem będzie skarb państwa. Środki te stanowić będą jedynie część funduszy koniecznych na restrukturyzację tego przemysłu;
2) przemyśle zbrojeniowym - Agencja będzie czynnie uczestniczyła w restrukturyzacji produktowej, majątkowej, finansowej i organizacyjnej firm z obszaru przemysłu zbrojeniowego. (Środki własne w ramach łącznej kwoty 117 mln zł);
3) przemyśle lotniczym - kontynuowane będą działania w zakresie stabilizacji ekonomiczno-finansowej m.in. Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o., pozyskiwania dla nich inwestora zagranicznego, negocjacji dotyczących produkcji offsetowej w ramach spodziewanego zakupu samolotu wielozadaniowego. Agencja jest współwłaścicielem dwóch spółek z tej branży, tj. Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. oraz WSK PZL Świdnik SA (środki własne);
4) utworzeniu centrów logistycznych w południowej Polsce. Jest to nowy projekt mający na celu budowę centrów logistycznych - suchych portów przeładunkowych - w Sławkowie i Grzybowie, z wykorzystaniem już istniejącej kolejowej linii hutniczej szerokotorowej (LHS). Projekt jest wspólną inicjatywą woj. śląskiego, małopolskiego i podkarpackiego, a jego realizacja zwiększy atrakcyjność inwestycyjną terenów tych województw, w tym terenów byłego COP (Tarnobrzeg, Mielec, Nowa Dęba, Stalowa Wola).
Agencja Rozwoju Przemysłu pełniłaby funkcję zarządzającego centrami logistycznymi. Finansowanie przedsięwzięcia powinno łączyć różne źródła: środki pochodzące z budżetu państwa, środki pomocowe regionalne, znajdujące się w gestii urzędów marszałkowskich woj. śląskiego i małopolskiego, środki pomocowe Unii Europejskiej (w ramach programów wspierania procesu dostosowania Polski do wymogów i standardów UE - PHARE II, ISPA, inne), pożyczki instytucji finansowych, kapitały zainteresowanych inwestorów i inne.
Dla zapewnienia realizacji przedsięwzięcia niezbędne jest uzyskanie politycznego poparcia projektu. Przedsięwzięcie uzyskało już akceptację władz regionalnych woj. małopolskiego i śląskiego.
Funkcje, jakie będzie realizować centrum, to: koordynacja przewozów o różnej skali, kojarzenie różnych rodzajów transportu i organizacja ich współdziałania, organizacja transportu wahadłowego pomiędzy Polską a WNP (węgiel - ruda), przeładowywanie, składowanie i magazynowanie, przeładunek i składowanie kontenerów oraz naczep, techniczna obsługa środków transportu, świadczenie usług spedytorskich, świadczenie usług celnych, obsługa bankowa, administracyjna oraz ubezpieczeniowa, obsługa informatyczna, świadczenie usług gastronomicznych i hotelarskich, świadczenie usług pocztowych i telekomunikacyjnych;
5) zagospodarowaniu nowych podstref w specjalnych strefach ekonomicznych:
- chełmskiej, gorlickiej, dębickiej - SSE Euro-Park Mielec,
- radomskiej, staszowskiej (w tym obszar Połańca), rejon Niska, Jeziórka - TSSE Euro-Park Wisłosan.
Niezbędne będą nakłady na budowę infrastruktury w tych strefach i środki finansowe na ich promowanie. Już obecnie podstrefa radomska pochłonęła nakłady inwestycyjne na kwotę 9 mln zł.
Ad 5. Specyfiką Agencji jest to, iż działa w obszarze wysokiego ryzyka i większość przedsięwzięć, w których uczestniczy, ma charakter wieloletni. Działania pomocowe Agencji dotyczą indywidualnych przedsiębiorstw i rozciągają się w czasie. Agencja działa na osi od pożyczkodawcy do właściciela dokapitalizowującego spółkę, głównie w drodze konwersji długu na udziały czy akcje. Taktyka działania jest następująca: przeanalizować stan firmy - wesprzeć - uzdrowić - ustabilizować - wycofać zaangażowane środki - zasilać następne procesy restrukturyzacyjne.
Dlatego też w przypadku całokształtu działalności Agencji trudno mówić o datach zakończenia przedsięwzięć, chyba że odniesiemy je do konkretnych spłat pożyczek czy sprzedaży pakietów akcji/udziałów.
Jeżeli zaś chodzi o typowe celowe programy/projekty, to w 2001 r. zakończony zostanie:
1. Projekt eliminacji substancji zubożającej warstwę ozonową (ESZWO), patrz pkt 1 e.
2. Program PL 9811 Inicjatywa ˝Fundusz pożyczkowy na tworzenie nowych miejsc pracy dla byłych pracowników sektora hutnictwa żelaza i stali w Polsce oraz rozpoczynanie przez nich działalności gospodarczej˝.
Rezultatem przedmiotowego przedsięwzięcia jest udzielenie łącznie 63 pożyczek na kwotę 3 737 000 zł, z czego:
- 39 dotyczy tworzenia nowych miejsc pracy,
- 24 odnosi się do rozpoczynania działalności gospodarczej.
Efektem powyższych działań ma być docelowo utworzenie 115 miejsc pracy.
Ad 6. Wybrane pozycje kosztowe: koszty ogólnego zarządu, koszty osobowe, koszty reprezentacji i reklamy, usługi obce.
Lata Koszty osobowe (wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników) Koszty reprezentacji i reklamy **) Usługi obce Koszty ogólnego zarządu Ogółem w tym zużycie materiałów i usług usługi obce podatki i opłaty wynagrodzenia świadczenia na rzecz pracowników amortyzacja pozostałe koszty operacyjne 1991 693,74 5,23 134,83 3905,77 130,97 134,83 bd*) 442,42 251,31 33,95 2912,29 1992 1453,80 14,10 398,80 4342,90 249,20 398,80 bd*) 1032,80 421,00 101,30 2140,61 1993 2190,17 32,49 451,71 5852,43 222,04 451,71 bd*) 1514,72 675,45 296,08 2692,44 1994 3507,47 102,20 722,56 8274,35 573,66 722,56 88,11 2423,31 1084,16 396,07 2986,49 1995 4932,39 106,25 1294,68 13330,78 1678,33 1294,68 664,79 3478,19 1454,19 870,18 3890,42 1996 8214,09 1038,00 1477,42 19562,34 2627,25 1477,42 889,13 5672,12 2541,97 1940,97 4413,48 1997 11054,33 454,80 2094,25 25308,64 3035,60 2094,25 1140,70 7519,80 3534,53 2839,21 5144,54 1998 13625,50 243,40 3112,18 32362,37 2832,80 3112,18 1088,44 9160,24 4465,26 5214,73 6488,72 1999 15383,69 525,40 5995,32 34864,76 3181,15 5995,32 579,50 12894,68 2489,00 5832,91 3892,20 2000 18299,43 383,70 8252,95 40103,96 2769,03 8252,95 2039,92 15300,11 2999,31 6324,12 2418,51 I poł. 2001 9493,90 683,07 3676,60 21368,50 1246,40 3676,60 1847,80 7043,60 2450,30 3353,90 1749,90 *) inny sposób sprawozdawczości, w związku z tym dane nieporównywalne a dane źródłowe zarchiwizowane
**) od 1996 r. wraz z oddziałamiAd 7. Ze względu na brak określenia kryteriów co do przedstawienia wykazu 10 ˝największych˝ umów zawartych przez ARP SA oraz ich przedmiotu, przedstawiamy informację dotyczącą działalności pożyczkowej wraz z wykazem obejmującym po 10 umów pożyczkowych o największej wartości w latach od 1996 r. do 30 czerwca 2001 r. (wcześniejsza dokumentacja jest zarchiwizowana).
Działalność pożyczkowa ARP SA w latach 1991 - I półr. 2001 r.
1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 I półr. 2001 Razem Środki własne
liczba umów
kwota
58
89,7
39
26,3
31
21,5
35
20,6
22
21,7
18
8,5
26
21,8
23
55,8
48
112,3
39
80,5
15
21,6
354
480,4EFSAL
liczba umów
kwota
-
-
-
-
-
-
3
12,2
26
224,6
18
65,1
13
41,9
8
45,4
7
21,1
4
14,2
1
2,0
80
426,5Program INICJATYWA
liczba umów
kwota
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
22
1,0
23
1,5
45
2,5Razem
liczba umów
kwota
58
89,7
39
26,3
31
21,5
38
32,8
48
246,3
36
73,6
39
63,7
31
101,2
55
133,5
65
95,7
39
25,1
479
909,4Wykaz 10 umów pożyczkowych o najwyższej wartości w latach 1996 - I pół. 2001
Kwota pożyczki
w tys. zł1996 r. 1. Fabryka Łożysk Tocznych KRAŚNIK S.A., Kraśnik 10.431,0 2. Polskie Zakłady Zbożowe PZZ, Kraków 6.700,0 3. Śląskie Zakłady Lin i Drutu LINODRUT S.A., Zabrze 6.000,0 4. Stocznia Marynarki Wojennej, Gdynia 7.190,0 5. Bystrzyckie Zakłady Wyrobów Papierowych, Bystrzyca Kłodzka 5.000,0 6. Chodakowskie Zakłady Włókien Chemicznych CHEMITEX, Sochaczew 4.000,0 7. Przedsiębiorstwo Państwowe Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych AVIA, Warszawa 4.000,0 8. Odlewnia Staliwa STALCHEMAK, Siedlce 3.080,0 9. Zakłady Przemysłu Wełnianego FINEX, Bielsko-Biała 1.990,0 10. Zakłady Mięsne S.A., Kraków 1.800,0 1997 r. 1. Huta ANDRZEJ, Zawadzkie 12.000,0 2. Dolnośląskie Zakłady Metalurgiczne DOZAMET S.A., Nowa Sól 9.818,0 3. APC METCHEM, Opole 5.300,0 4. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MADRAT, Lublin 5.100,0 5. Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn i Konstrukcji OSTROWIEC S.A., Ostrowiec Świętokrzyski 5.000,0 6. Fabryka Wyrobów Precyzyjnych VIS S.A., Warszawa 2.284,0 7. Ocynkownia MOSTOSTAL-MET Sp. z o.o., Opole 1.800,0 8. Drukarnia im. Wł. Anczyca S.A., Kraków 1.900,0 9. Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej, Ostróda 1.200,0 10. Opolskie Fabryki Mebli Nr 5 Sp. z o.o., Paczków 1.200,0 1998 r. 1. Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Mielec 32.000,0 2. Zakłady Przemysłu Ciągnikowego URSUS S.A., Warszawa 30.000,0 3. Zakłady Przemysłu Ciągnikowego URSUS S.A., Warszawa 12.000,0 4. Wielkopolskie Tartaki WITAR, Poznań 10.000,0 5. Zakłady Mechaniczne TARNÓW S.A., Tarnów 9.850,0 6. Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego, Wrocław 9.850,0 7. Państwowe Zakłady Lotnicze WARSZAWA-OKĘCIE S.A., Warszawa 8.455,0 8. Zakłady Lotnicze PZL-MIELEC Sp z o.o., Mielec 9.000,0 9. Huta Szkła Okiennego KARA S.A., Piotrków Trybunalski 6.813,0 10. Zakłady Tworzyw Sztucznych PRONIT S.A., Pionki 4.450,0 1999 r. 1. BISE S.A., Warszawa 16.593,2 2. Huta KATOWICE S.A., Dąbrowa Górnicza 13.000,0 3. HSW Zakład Zespołów Napędpwych Sp. z o.o., Stalowa Wola 9.000,0 4. ZaKłady Mechaniczne BUMAR-ŁABĘDY Sp. z o.o., Gliwice 6.000,0 5. Zakłady Mechaniczne BUMAR-ŁABĘDY Sp. z o.o., Gliwice 5.600,0 6. Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Mielec 5.000,0 7. Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., Mielec 4.500,0 8. Zakłady Metalowe MESKO S.A., Skarżysko-Kamienna 4.500,0 9. Zakłady Metalowe MESKO S.A., Skarżysko-Kamienna 4.000,0 10. HSW Zakład Zespołów Napędowych Sp. z o.o., Stalowa Wola 3.930,0 2000 r. 1. Huta im. Sendzimira S.A., Kraków 9.400,0 2. Warszawskie Zakłady Mięsne SŁUŻEWIEC S.A., Warszawa 8.000,0 3. Zakłady Mechaniczne BUMAR-ŁABĘDY Sp. z o.o., Gliwice 8.000,0 4. Zakłady Metalowe MESKO S.A., Skarżysko-Kamienna 5.000,0 5. Zakłady Mechaniczne BUMAR-ŁABĘDY Sp. z o.o., Gliwice 3.750,0 6. Zakłady Metalowe ŁUCZNIK S.A., Radom 3.400,0 7. Zakłady Sprzętu Mechanicznego URSUS Sp. z o.o., Chełmno 3.378,0 8. Fabryka Papieru PIECHOWICE S.A., Piechowice 3.185,6 9. Zakłady Maszyn do Szycia ŁUCZNIK Sp. z o.o., Radom 3.000,0 10. Zakłady Metalowe MESKO S.A., Skarżysko-Kamienna 3.000,0 I półr. 2001 r. 1. Zakłady Metalowe MESKO S.A., Skarżysko-Kamienna 5.000,0 2. Fabryka Broni ŁUCZNIK Zp z o.o., Radom 3.050,0 3. Dolnośląska Huta Szkła, Wałbrzych 2.040,6 4. Koneckie Zakłady Odlewnicze, Końskie 2.000,0 5. Warszawskie Zakłady Mięsne SŁUŻEWIEC S.A., Warszawa 2.000,0 6. GRABINEX Sp. z o.o., Strzegom 1.756,6 7. Piekarnia MARINO, Elbląg 1.576,1 8. Zakłady Wyrobów Uszczelniających i Termoizolacyjnych POLONIT Sp. z o.o., Łódź 1.100,0 9. PPB ZAMTEX S.A., Zambrów 1.000,0 10. Koneckie Zakłady Odlewnicze, Końskie 980,0 Z wyrazami szacunku
Minister
Wiesław Kaczmarek
Warszawa, dnia 20 grudnia 2001 r.