IV kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji połączenia kolejowego Stargard Szczeciński - Recz - Piła w woj. zachodniomorskim

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury

na zapytanie nr 2621

w sprawie likwidacji połączenia kolejowego Stargard Szczeciński - Recz - Piła w woj. zachodniomorskim

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem poseł Zofii Wilczyńskiej w sprawie likwidacji połączenia kolejowego na trasie Stargard Szczeciński - Recz - Piła uprzejmie wyjaśniam, iż organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, zgodnie z przepisem art. 40 ust 1 ustawy o transporcie kolejowym, należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorząd zatem, który najlepiej potrafi określić zakres potrzeb na swoim terenie, ma decydujący wpływ na ilość i częstotliwość pociągów kursujących w danym województwie. Realizacja pasażerskich przewozów regionalnych odbywa się na podstawie umów zawartych między samorządem województwa a przewoźnikiem kolejowym, tj. ˝PKP Przewozy Regionalne˝ spółka z o.o. Przedmiot zawieranej umowy m.in. stanowi określona liczba przewozów i zakres ich dofinansowania ze środków przeznaczonych na ten cel z budżetów własnych samorządów województw. Od 2001 roku samorządy województw otrzymywały na ten cel środki z budżetu państwa, obecnie, tj. od 2004 roku, przewozy finansują ze środków własnych. Środki jednak, którymi dysponują samorządy, nie wystarczają na pokrycie wszystkich kosztów pociągów deficytowych. Badania marketingowe uruchamianych pociągów na odcinku Stargard Szczeciński - Kalisz Pomorski, I półrocza 2003 r. wykazały bardzo małe pokrycie kosztów przychodami, tj. poniżej 20%.

   Z uwagi na powyższe w ofercie przewozowej 2003/2004 założono kursowanie niektórych pociągów o najniższym stopniu pokrycia kosztów przychodami, oznaczając je w wydawnictwach rozkładów jazdy literą F. Oznacza to, iż uruchomienie tych pociągów uzależnione było od dodatkowych środków finansowych na pokrycie straty wynikającej z niezrównoważenia kosztów uzyskiwanymi przychodami. W grupie tych pociągów znalazły się pociągi relacji Stargard Szczeciński - Kalisz Pomorski, przy czym od 10.06.2001 r. na linii Stargard Szczeciński - Piła przewozy pasażerskie odbywają na odcinku Stargard Szczeciński - Kalisz Pomorski przez Recz.

   Przewoźnik kolejowy jako spółka prawa handlowego prowadzi samodzielnie statutową działalność na zasadach obowiązujących w gospodarce rynkowej, tym samym zobowiązany jest do kierowania się zasadami rachunku ekonomicznego. Z tych też względów przy opracowywaniu rozkładu jazdy 2003/2004 prace zmierzały w kierunku dostosowania oferty przewozowej do aktualnej sytuacji ekonomicznej spółki i nie zakładały uruchamiania pociągów o najniższym stopniu pokrycia kosztów przychodami.

   Jednocześnie uprzejmie informuję, że w trakcie ustaleń przyjętych na spotkaniu 18-19 grudnia 2003 r. związków zawodowych z reprezentantami Rządu RP, a także przedstawicielami pracodawców kolejowych podjęta została decyzja o kursowaniu pociągów oznaczonych literą F w okresie od dnia 5 stycznia do 31 marca 2004 r. Stosownie do przyjętego ustalenia, od dnia 5.01.2004 r. m.in. na odcinku Kalisz Pomorski - Stargard Szczeciński uruchomiono pociągi odjeżdżające ze stacji Kalisz Pomorski (nr 321) o godzinie 4.32 i (nr 323) o godzinie 18.05 (przyjazd tych pociągów na stację Stargard Szczeciński o godzinie 5.55 i 19.30) oraz pociąg nr 322 odjeżdżający ze stacji Stargard Szczeciński o godzinie 15.55 przyjazd na stację Kalisz Pomorski o godzinie 17.17.

   Pozostawienie jednak tych pociągów jest zależne od tego, czy organizator przewozów przeznaczy dodatkowe środki finansowe na pokrycie straty PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. wynikającej z funkcjonowania tych pociągów.

   Podsekretarz stanu

   Maciej Leśny

   Warszawa, dnia 4 lutego 2004 r.