III kadencja

Interpelacja w sprawie programu działań osłonowych dla miast, które utraciły status miasta wojewódzkiego, w tym Częstochowy

Interpelacja nr 898

do ministra spraw wewnętrznych i administracji

w sprawie programu działań osłonowych dla miast, które utraciły status miasta wojewódzkiego, w tym Częstochowy

   W przekazanym posłom dokumencie ˝Dialog i rozwój˝ Rada Ministrów przekazała szereg programów, które zamierzała wprowadzić w tych miastach i obszarach, które utraciły status województwa. Z natury rzeczy i ze względu na datę powstania - 31 marca br., dokument ˝Dialog i rozwój˝ był ogólnikowy, gdyż nieznane były jeszcze losy reformy administracji publicznej. Teraz, gdy reforma jest już przesądzona, chciałbym zapytać pana premiera o konkretne zamierzenia dotyczące mojego miasta - Częstochowy.

   Pytam jako poseł wybrany z ziemi częstochowskiej, chyba jedyny, który konsekwentnie i od samego początku wspierał działania rządu RP i koalicji AWS-UW i bronił tych poczynań również w swoim lokalnym środowisku, co nie było łatwe.

   Częstochowa będzie drugim co do wielkości miastem w woj. śląskim. Jej potencjał i możliwości są ogromne, ale podział administracyjny spowodował według niektórych obniżenie jej prestiżu z racji utraty statusu miasta wojewódzkiego.

   Niemniej jednak uważam, że utworzenie w Częstochowie delegatury Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, obejmującej swoim zasięgiem obszar byłego woj. częstochowskiego (z wyłączeniem terenów, które przyłączone zostają do innych województw: łódzkiego, opolskiego i świętokrzyskiego), byłoby zapewnieniem usytuowania określonych struktur administracji publicznej jak najbliżej miejsca zamieszkania obywatela. W zasięgu terytorialnym delegatury znajdowałoby się 45 gmin.

   Powyższa zasada znajduje odzwierciedlenie w art. 6 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie, stwierdzającym, że indywidualne akty administracyjne wydawane są przez organy sprawujące administrację rządową na najniższym możliwym szczeblu do prawidłowego wykonania określonego zadania na poziomie zasadniczego podziału terytorialnego państwa.

   W szczególności utworzenie ww. delegatury pozwoliłoby uniknąć wydłużenia drogi obywatela do wojewódzkiego organu administracji rządowej, działającego zarówno w I, jak i II instancji postępowania administracyjnego oraz sprawującego nadzór nad załatwieniem przez organy samorządu jak komunalne jednostki administracyjne skarg i wniosków mieszkańców.

   Uważam, że Częstochowską Delegaturą Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach powinien kierować wicewojewoda śląski z siedzibą w Częstochowie.

   W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy Częstochowa będzie siedzibą zamiejscowej, terenowej delegatury Urzędu Wojewódzkiego woj. śląskiego?

   2. Czy w Częstochowie będzie siedziba wicewojewody śląskiego?

   3. Jakie administracje zespolone i niezespolone będą miały swoją siedzibę w Częstochowie?

   4. Czy przewiduje się utworzenie w Częstochowie Biura Współpracy Regionalnej z Zagranicą odpowiedzialnego za pozyskiwanie i wydatkowanie środków finansowych (o czym wspomina dokument ˝Dialog i rozwój˝)?

   5. Czy przewiduje się w Częstochowie siedzibę delegatury Regionalnej Kasy Chorych, czy Częstochowa zostanie przeniesiona do Śląskiej (Katowickiej) Kasy Chorych, dotychczas była podporządkowana Kielcom?

   6. Jakie instytucje przykładowo wymieniane: agencji rozwoju, urzędy statystyczne, delegatury wybranych ministerstw, sądy wojewódzkie, będą miały swoją siedzibę w Częstochowie?

   7. Czy władze państwowe poprą ideę utworzenia uniwersytetu w Częstochowie?

   Lokalne środowiska akademickie Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Papieskiej Akademii Teologicznej, Seminarium Duchownego i częściowo Politechniki Częstochowskiej powołały już stowarzyszenie na rzecz utworzenia Uniwersytetu Częstochowskiego.

   Poseł Jerzy Grzegorz Zając

   Częstochowa, dnia 5 sierpnia 1998 r.