III kadencja

Interpelacja w sprawie potrzeby ograniczenia importu starych autobusów do Polski

Interpelacja nr 4382

do prezesa Rady Ministrów

w sprawie potrzeby ograniczenia importu starych autobusów do Polski

   Szanowny panie Premierze! Do końca lat 80. głównymi dostawcami autobusów na rynek krajowy byli polscy producenci. Na początku lat 90. znacznie zmalało zapotrzebowanie na autobusy standardowe, wzrosło natomiast na autobusy dalekobieżne i turystyczne. Krajowi producenci autobusów (Jelcz i Autosan) bardzo szybko dostosowali swoje oferty do potrzeb rynku, tak że obecnie są w stanie spełnić wszystkie wymagania potencjalnych klientów. W Polsce produkowane są autobusy praktycznie wszystkich typów i odmian: miejskie, podmiejskie, międzymiastowe i turystyczne mogące zabrać od 16 do 180 pasażerów, a ich ceny są znacznie niższe od produkowanych za granicą, W kilkuset autoryzowanych stacjach obsługi zapewniony jest pełny serwis.

   Niestety obowiązujące obecnie w Polsce akty prawne sprzyjają utrzymywaniu się importu, szczególnie autobusów używanych, na wysokim poziomie. Powoduje to spadek krajowej produkcji autobusów, a tym samym wzrost bezrobocia. Rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 1994 r. (DzU nr 77, poz. 353) wprowadzono zakaz importu pojazdów użytkowych starszych niż 3-letnie. Niestety rozporządzeniem RM z 19 grudnia 1997 r. (DzU nr 158, poz. 1053) zakaz importu utrzymano tylko dla samochodów ciężarowych starszych niż 6-letnie. Ocenia się, iż w wyniku tych zmian udział importowanych starych autobusów w ogólnej ilości wprowadzanych na polski rynek znacznie przekracza 40%. Stanowi to bardzo poważne zagrożenie dla polskiego interesu gospodarczego, bezpieczeństwa komunikacyjnego na naszych drogach, a także dla środowiska naturalnego. Wydaje się, że import autobusów, i to nowych, a nie starych, winien mieć charakter uzupełniający krajowej oferty w tym zakresie i nie powinien przekraczać 20%.

   W zaistniałej sytuacji, wydaje się, w pełni uzasadnione i konieczne staje się podjęcie stosownych działań zapobiegających nadmiernemu importowi starych autobusów zgodnie z art. 3, 5 i 24 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (DzU nr 157, poz. 1027) z dnia 23 grudnia 1997 r. oraz na podstawie art. 24 i 27 umowy przejściowej z EWG (UE) z dnia 16 grudnia 1991 r. (zał. do DzU nr 17/92, poz. 69 z dnia 28 lutego 1992 r.).

   Proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy planuje się podjęcie działań ochronnych krajowego przemysłu produkującego autobusy przed nadmiernym importem starych autobusów, stwarzających ponadto poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu na polskich drogach oraz dla środowiska naturalnego?

   2. Jeżeli działania takie są planowane, to jaki mieć będą charakter?

   Z poważaniem

   Poseł Józef Górny

   Warszawa, dnia 13 lipca 2000 r.