III kadencja
Odpowiedź ministra łączności
na interpelację nr 4911
w sprawie opłat za rozmowy międzymiastowe
W związku z przekazaniem przez marszałka Sejmu RP przy piśmie z 26 października 2000 r., znak: SPS-0202-4911/00, interpelacji panów posłów w sprawie opłat za rozmowy międzymiastowe przedstawiam, co następuje.
Uprzejmie informuję, że podzielam opinię panów posłów wyrażoną w interpelacji, iż polityka taryfowa Telekomunikacji Polskiej SA powinna być bardziej dynamiczna, zwłaszcza w zakresie oferowania swoim abonentom pakietów taryfowych, a także w zakresie wprowadzania okresów pozaszczytowych, kolejnych dla rozmów międzymiastowych oraz dla rozmów międzynarodowych. Stanowisko takie przedstawiłem zarządowi spółki Telekomunikacja Polska SA. Jednak politykę taryfową operatorzy świadczący usługi telekomunikacyjne, tj. zarówno Telekomunikacja Polska SA, jak i operatorzy koncesjonowani, realizują samodzielnie. Uprawnienia ministra łączności w zakresie polityki taryfowej określone są w art. 39 ustawy o łączności (DzU z 1995 r. nr 117, poz. 564 z późn. zm.). W odniesieniu do usług telekomunikacyjnych o charakterze powszechnym uprawnienia te polegają na możliwości wprowadzenia opłat maksymalnych za te usługi telekomunikacyjne.
Zgodnie z umową telekomunikacyjną pomiędzy ministrem łączności a Telekomunikacją Polską SA z 17 września 1998 r. spółka ma obowiązek przedstawiania ministrowi łączności informacji o przewidywanych zmianach cen na usługi telekomunikacyjne o charakterze powszechnym w danym roku na rok następny oraz o planowanej polityce w zakresie cen obejmującej okres trzech lat, do których wyrażane są opinie i uwagi. Umowa nie daje jednak ministrowi łączności uprawnień do ingerowania w politykę taryfową spółki i wobec tego nie jest ona zobowiązana do przyjęcia zgłoszonych uwag.
Uprzejmie informuję, że minister łączności negatywnie ocenił przedstawione przez TP SA zamierzenia w zakresie zmian cen za usługi telekomunikacyjne o charakterze powszechnym na 2000 r. i na lata 2000-2002. Spółka jednak wprowadziła zmiany cen usług telefonicznych od 1 stycznia i od 1 lipca 2000 r., nie uwzględniając tego stanowiska.
Jednocześnie minister łączności nie mógł skorzystać z posiadanego uprawnienia do wprowadzenia cen maksymalnych z uwagi na decyzję Rady Ministrów podjętą na posiedzeniu w dniu 21 marca 2000 r., ustalającą, iż do czasu osiągnięcia stanu zrównoważenia taryf telefonicznych Telekomunikacji Polskiej SA, tj. do końca 2003 r., minister łączności nie będzie stosował regulacji w zakresie opłat maksymalnych (kserokopia str. 1 i 2 protokołu ustaleń nr 12/2000 posiedzenia Rady Ministrów w dniu 21 marca 2000 r. w załączeniu).*)
Jednakże biorąc pod uwagę zakres wprowadzonych przez TP SA od 1 stycznia i od 1 lipca br. zmian cen usług telefonicznych, a zwłaszcza skalę podwyżek, w pismach z 6 stycznia 2000 r. i 14 lipca 2000 r. zwróciłem się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego i zbadanie, czy podjęte przez TP SA decyzje cenowe są praktykami monopolistycznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 3 oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym. Z wstępnych analiz przeprowadzonych w Ministerstwie Łączności wynikało bowiem, że wprowadzone przez TP SA zmiany cen podstawowych usług telefonicznych noszą znamiona praktyki monopolistycznej.
Uprzejmie informuję, że w związku z powyższym wystąpieniem prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił dokonać kontroli sposobu realizacji przez TP SA decyzji nr DDI 36/98 z dnia 28 lipca 1998 r. Prezes UOKiK wyraził stanowisko, iż wyniki kontroli pozwolą na jednoznaczne wyjaśnienie wszystkich budzących wątpliwości problemów wynikających z realizowanej obecnie przez Telekomunikację Polską SA polityki taryfowej. Nadmieniam, że do chwili obecnej Ministerstwo Łączności nie otrzymało tych wyników kontroli.
Odnośnie do drugiego pytania pragnę poinformować panów posłów, że w związku z wcześniej przywołaną decyzją Rady Ministrów, ustalającą, iż stan zrównoważenia taryf telefonicznych Telekomunikacja Polska SA powinna osiągnąć do końca 2003 r., także do końca 2003 r. spółka powinna osiągnąć poziom współczynnika opłat za połączenia lokalne i międzymiastowe zbliżony do podobnych w Europie Zachodniej.
Jednocześnie informuję, że z ostatnio otrzymanej z TP SA informacji o przewidywanych zmianach cen na usługi telekomunikacyjne o charakterze powszechnym na rok 2001 wynika, że spółka planuje osiągnięcie tego współczynnika w 2001 r. na poziomie 4,5 : 1 poprzez obniżenie opłat za rozmowy międzymiastowe. Z informacji tej wynika również, że spółka w 2001 r. będzie sukcesywnie wprowadzać plany taryfowe i systemy rabatowe skierowane do określonych grup abonentów, tj. do abonentów korzystających oszczędnie z połączeń telefonicznych (a więc również dla abonentów o niskich dochodach, dla emerytów i rencistów), a także do abonentów generujących średni i duży ruch telefoniczny.
Z poważaniem
Minister
Tomasz Szyszko
Warszawa, dnia 15 listopada 2000 r.