III kadencja
Odpowiedź sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 4543
w sprawie stanu przygotowań do wykorzystania funduszy pomocowych Unii Europejskiej
Szanowny Panie Marszałku! Przesyłam odpowiedź na interpelację pana posła Jerzego Jaskierni z dnia 25 sierpnia br. w sprawie stanu przygotowań do wykorzystania funduszy pomocowych Unii Europejskiej.
1. Jak rząd ocenia stopień i efektywność wykorzystania funduszy pomocowych?
Rząd wysoko ocenia stopień i efektywność wykorzystania funduszy pomocowych. Od początku działania programu PHARE udostępniono Polsce środki o wartości ok. 2050 mln euro. Z całkowitej sumy PHARE 1990-1999 zakontraktowano do dnia 30 czerwca 2000 r. 1655,53 mln euro (81%), a wydano 1455,18 mln euro (71%). (tabela 1)
Tabela 1
Rok
budżetowyWarto?ć programu
wraz z odsetkami
MEURZakontraktowano
MEURProcent
zakontraktowaniaWypłacono
MEURProcent
realizacji1990 169,70 168,75 99 165,63 98 1991 200,33 196,18 98 191,95 96 1992 219,48 217,35 99 214,99 98 1993 226,49 224,36 99 221,63 98 1994 201,36 197,89 98 195,34 97 1995 157,12 153,24 98 151,44 96 1996*) 229,64 225,70 98 190,84 83 1997 148,18 142,56 96 83,18 56 1998 195,19 114,51 59 37,49 19 1999 302,10 14,99 5 2,69 1 Razem 2049,59 1655,53 81 1455,18 71 *) włšczajšc pomoc dla terenów objętych powodziš
Sektorowo w latach 1990-1999 podział środków w programie PHARE kształtował się następująco (tabela2):
Tabela 2
Sektor 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 Ochrona ?rodowiska 22,00 35,00 18,00 12,00 8,00 3,00 9,21 46,70 153,91 Administracja publiczna
i reformy instytucjonalne11,96 7,00 40,30 69,13 23,50 20,50 22,46 35,60 230,45 Sektor prywatny,
rynek wewnętrzny27,30 80,00 14,50 38,00 24,00 9,00 19,00 30,00 41,40 283,20 Rolnictwo 100,00 17,00 18,00 24,00 2,50 13,00 8,00 8,00 27,55 218,05 Rozwój ochrony socjalnej
i zatrudnienia18,00 7,20 5,00 2,00 32,20 Infastruktura 2,00 48,00 35,00 22,00 107,65 17,00 40,00 62,00 333,65 Programy regionalne
i przygraniczne76,70 58,75 67,95 60,90 82,40 66,00 67,65 480,35 O?wiata, opieka zdrowotna
i badania naukowe2,80 38,00 42,00 45,00 39,00 37,00 30,00 20,00 10,00 19,20 283,00 164,06 197,00 216,70 224,13 199,75 156,95 228,55 147,90 177,67 302,10 2014,81 Polska jest krajem o najwyższych wskaźnikach wykorzystania funduszy wśród krajów Grupy Wyszehradzkiej. Dzięki temu Unia Europejska na lata 2000-2002 przyznała Polsce najwyższą kwotę per capita w programie PHARE (Polska - 10,3 E, Czechy -7,7 E, Słowacja - 9,1 E, Węgry - 9,5 E) oraz SAPARD (Polska - 4,4 E, Czechy - 2,1E, Słowacja - 3,4 E, Węgry - 3,8 E).
Łącznie w ramach trzech programów dostępnych dla Polski od 2000 r. (PHARE, ISPA, SAPARD) nasz kraj będzie otrzymywał rocznie ponad 900 mln Euro.
2. W jaki sposób wiedza o funduszach pomocowych dociera do społeczeństwa, a zwłaszcza do jednostek samorządu terytorialnego?
SAPARD. Akcja informacyjna prowadzona jest przede wszystkim przez jednostki bezpośrednio zaangażowane w przygotowania do wdrożenia programu. Są to: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wskazana jako agencja płatnicza oraz implementacyjna, a także ośrodki doradztwa rolniczego.
ISPA. Działania informacyjne są prowadzone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska,
PHARE regionalny. Jednostki samorządu terytorialnego w województwach objętych pomocą PHARE (PHARE 2000 - 5 województw, PHARE 2001 - 8 województw) są bezpośrednio zaangażowane w działania informacyjne. Do władz regionalnych należy też wybór priorytetów i działań, które uzyskają środki z programu. Informacje przekazywane są także za pośrednictwem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Budownictwa oraz wojewodów.
Ponadto Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przekazuje zainteresowanym informacje na temat wszystkich trzech funduszy pomocowych za pomocą serwisu informacyjnego o funduszach pomocowych, który od kilku miesięcy działa na stronach internetowych urzędu. Bezpośrednio informacje można także uzyskać w Centrum Informacji Europejskiej UKIE w Warszawie i w regionalnych centrach informacji europejskiej, jak również w departamentach merytorycznych, bezpośrednio koordynujących pomoc Unii Europejskiej dla Polski (Departament Koordynacji i Monitorowania Pomocy Zagranicznej, Departament Programów Rozwoju Instytucjonalnego).
3. Czy istnieje system kontroli sposobu docierania tej wiedzy?
Nie tworzono ogólnokrajowego systemu kontroli sposobu docierania informacji. Należy jednak podkreślić, iż nie ma ekonomicznych przesłanek, które wskazywałyby na potrzebę tworzenia takiego systemu.
Biorąc jako przykład fundusz ISPA, wyraźnie widać, iż prowadzona akcja informacyjna była bardzo skuteczna i, jak się okazało, popyt na środki dostępne w ramach ISPA znacznie przekroczył ich podaż. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, pełniąc funkcję biura wykonawczego ISPA, administruje kompletną bazą danych zawierającą opis wszystkich formularzy aplikacyjnych (ok. 400). Rzeczywiste możliwości programu pozwalają tymczasem na realizację 20-30 projektów.
4. Czy spełnione zostały wszystkie brakujące dotychczas przesłanki do wdrożenia programu SAPARD i ISPA?
ISPA
Ochrona środowiska: W celu sprawnego przygotowania i wdrażania programu w Ministerstwie Środowiska został stworzony następujący schemat organizacyjny:
- Komitet Sterujący ds. ISPA przy Ministerstwie Ochrony Środowiska. Jest to ciało doradcze, wspomagające kreowanie podstaw strategicznych oraz odpowiednich warunków organizacyjnych i prawnych koniecznych do efektywnego wykorzystania środków finansowych funduszu ISPA na cele ekologiczne w Polsce. Rolę sekretariatu Komitetu Sterującego oraz jego zaplecza merytorycznego pełni Zespół ds. ISPA - od 19 czerwca 2000 r. usytuowany w Departamencie Obsługi Funduszy Zagranicznych Ministerstwa Środowiska,
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) - biuro wykonawcze programu ISPA. NFOŚ odpowiada za przygotowywanie wniosków o przyznanie środków z funduszu ISPA na sfinansowanie wybranych inwestycji w obszarze ochrony środowiska, identyfikację i monitorowanie projektów inwestycyjnych do sfinansowania w ramach ISPA wraz z identyfikacją potencjalnych źródeł finansowania dla dużych projektów inwestycyjnych, opracowywanie planów finansowych dla projektów finansowanych z wielu źródeł i montaż finansowy projektów inwestycyjnych.
- NFOŚ, pełniąc funkcję biura wykonawczego ISPA, administruje kompletną bazą danych zawierającą opis wszystkich formularzy aplikacyjnych.
- Strategia dla funduszu ISPA, przygotowana przez Ministerstwo Środowiska, została przyjęta przez Komitet Integracji Europejskiej w styczniu 2000 r. Następnie dokument został przekazany służbom Komisji Europejskiej.
- Komitet Sterujący ds. ISPA wyłonił 24 projekty, które zostały potwierdzone decyzją KIE. Po akceptacji przez stronę unijną należy oczekiwać podpisania dla każdego z przedsięwzięć Memorandum Finansowego, co pozwoli na rozpoczęcie wdrażania projektów.
Transport:
- Narodowa Strategia Transportu, mająca na celu wyłonienie projektów najlepiej nadających się do finansowania z ISPA, po akceptacji Komitetu Integracji Europejskiej została przekazana do Komisji Europejskiej.
- Służbom komisji przekazano 3 projekty uwzględnione w krajowym programie priorytetów inwestycyjnych w transporcie.
Działania wspólne: W opracowanym przez Komisję Europejską i przekazanym stronie polskiej projekcie ˝Podręcznika ISPA˝ przewiduje się istnienie niżej opisanych struktur wdrażających:
- Narodowy Koordynator ISPA - rolę tę pełni Urząd Komitetu Integracji Europejskiej,
- Narodowy Fundusz - ustanowiony w Ministerstwie Finansów.
W czerwcu i lipcu br. odbyły się dwa posiedzenia Komitetu Zarządzającego ISPA, w trakcie których pozytywnie zaopiniowano trzy pierwsze polskie projekty ISPA 2000 (2 projekty z sektora transportu, 1 ze środowiska). W 2000 r. przewiduje się jeszcze dwa posiedzenia komitetu: w dniach 18 października i 22 listopada. Przewiduje się, że pierwsze memoranda finansowe dotyczące trzech zatwierdzonych projektów ISPA zostaną podpisane w trakcie wizyty komisarza Barnier w dniu 22 września br.
SAPARD
- W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi powstał Departament Pomocy Przedakcesyjnej i Funduszy Strukturalnych odpowiedzialny na stronę merytoryczną programu SAPARD (m.in. przygotowanie programu operacyjnego).
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została decyzją premiera RP wyznaczona jako agencja płatnicza i główna instytucja wdrożeniowa dla programu SAPARD. Na poziomie regionalnym implementacją SAPARD zajmować się będą powołane specjalnie w tym celu we wszystkich województwach regionalne oddziały Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
- W oparciu o Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa, Spójną Politykę Strukturalną Rozwoju Wsi i Rolnictwa oraz szeroko zakrojone konsultacje wstępnie wybrano 4 priorytety spośród zaproponowanych w rozporządzeniu w sprawie programu SAPARD:
1) inwestycje w gospodarstwach rolnych,
2) poprawa przetwórstwa i marketingu produktów rolnych i rybnych,
3) rozwój i różnicowanie działalności gospodarczej w celu tworzenia nowych miejsc pracy i źródeł dochodu,
4) rozwój i doskonalenie infrastruktury na obszarach wiejskich.
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich pod koniec grudnia 1999 r. przekazało do Komisji Europejskiej Program operacyjny do funduszu SAPARD. 31 lipca br. resort rolnictwa przekazał do Komisji Europejskiej czwartą wersję Programu Operacyjnego dla Polski. Dokument został przyjęty 13 września br. na posiedzeniu Komitetu STAR złożonego z przedstawicieli krajów członkowskich.
- Należy oczekiwać, iż roczna i wieloletnia umowa finansowa zostaną podpisane przez stronę polską i unijną w październiku tego roku.
- Trwają przygotowania Agencji Restrukturyzaji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) do akredytacji jako agencji płatniczej dla programu SAPARD. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, w październiku br. ARiMR będzie przygotowana do przeprowadzenia przez służby ministra finansów audytu przedakcesyjnego, po którym ma nastąpić audyt dokonany przez wymaganego przez Komisję Europejską audytora zewnętrznego. Na podstawie tych dwóch rekomendacji odpowiednie władze krajowe udzielą akredytacji Agencji SAPARD. Akredytacja ta wymaga potwierdzenia przez Komisję Europejską.
Reasumując:
- W przypadku programu ISPA sukcesywne podpisywanie memorandum finansowych dla przyjętych przez Komisję Europejską projektów stworzy możliwość rozpoczęcia realizacji tych projektów.
- Przekazanie pierwszych funduszy w ramach programu SAPARD i rozpoczęcie realizacji projektów będzie możliwe po podpisaniu wieloletniego i rocznej umowy finansowej oraz decyzji Komisji Europejskiej zatwierdzającej akredytację agencji płatniczej.
5. Jakie wymierne efekty przyniosą programy pomocowe w 2000 r. i w 2001 r.?
PHARE 2000
Uzgodniono z Komisją Europejską projekty na kwotę ok. 399,5 mln Euro. Jest to największa w historii alokacja dla Polski w ramach krajowego programu PHARE. W lipcu 2000 r. Komitet Zarządzający PHARE zatwierdził projekty wchodzące w skład Krajowego Programu Operacyjnego, natomiast jesienią spodziewane jest zatwierdzenie projektów części regionalnej PHARE. Rozpoczęcie realizacji projektów finansowanych z budżetu PHARE 2000 rozpocznie się w pierwszej połowie 2001 r.
Dla części regionalnej PHARE pięć województw (podlaskie, śląskie, lubelskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie) przygotowało projekty, których wartość współfinansowania ze strony PHARE sięga wartości ok. 130 mln Euro. Projekty te wspierają: wzrost działalności sektora produkcyjnego, wzmocnienie zasobów ludzkich oraz poprawę infrastruktury związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wykaz projektów przyjętych w ramach PHARE 2000 przedstawiono w tabeli poniżej.
Priorytety Phare 2000
Tytuł projektuI Wzmocnienie zdolno?ci administracyjnej w wybranych sektorach 1. Stworzenie zintegrowanego systemu katastralnego 2. Rozwój sektora finansowego - Polityka monetarna:
Dostosowanie NBP do funkcjonowania w ramach europejskiego systemu banków centralnych3. Dostosowanie finansów publicznych do wymogów członkostwa w UE 4. Wewnętrzna kontrola finansowa:
Wzmocnienie administracji w regionach i służb kontroli finansowej dla wła?ciwego zarzšdzania ?rodkami pomocy UE i funduszy strukturalnych5. Administracja podatkowa:
Wzmocnienie administracji podatkowej i dalsze dostosowanie systemu podatkowego do wymogów UE6. Wzmocnienie parlamentarnych procedur ustawodawczych 7. Rozwój sektora małych i ?rednich przedsiębiorstw:
Krajowe ramy instytucjonalne dla rozwoju MSP - Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczo?ci8. Rybołówstwo:
Dostosowanie struktur administracji rybackiej do mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej9. Transport:
Implementacja prawa UE w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego, ochrony ?rodowiska i warunków socjalnych w transporcie10. Rozwój autonomicznego dialogu społecznego:
Wzmocnienie mechanizmów dialogu społecznego i zdolno?ci partnerów społecznych do aktywnego udziału w dialogu społecznym11. Implementacja narodowej strategii zatrudnienia:
Wzmocnienie systemu cišgłego kształcenia zawodowego w Polsce12. Poprawa konkurencyjno?ci polskiej gospodarki:
Stworzenie ram dla instytucjonalnego wsparcia promocji eksportu13. Szkolenia na poziomie regionalnym w zakresie prawodawstwa unijnego II Rynek wewnętrzny 1. Administracja Celna:
Przygotowanie polskich służb celnych do przyszłego funkcjonowania w UE2. System oceny zgodno?ci, system certyfikacji i standardów oraz ochrona rynku:
Wzmocnienie kompetencji technicznych instytucji zaangażowanych w dostosowanie krajowego systemu oceny zgodno?ci do wymagań zwišzanych z członkostwem w UE3. Polityka konkurencji i ochrona konsumentów:
Efektywne wprowadzenie w życie prawa antymonopolowego i opracowanie efektywnego systemu inspekcji rynku zgodnych ze standardami UE4. Prawo własno?ci intelektualnej i przemysłowej:
Wzmocnienie instytucji odpowiedzialnych za ochronę praw własno?ci intelektualnej i przemysłowej w celu efektywnego przyjęcia acquis communautaire5. Telekomunikacja:
Kontynuacja działań zwišzanych z efektywnym funkcjonowaniem Funduszu Usług PowszechnychIII Sprawiedliwo?ć i sprawy wewnętrzne 1. Zintegrowany Program Polskiej Granicy Wschodniej:
- Osišganie standardów Schengen
- Osišganie standardów Schengen - projekt twinningowy
- Rozbudowa drogowego przej?cia granicznego w Dorohusku
- Modernizacja i rozwój międzynarodowego drogowego przej?cia granicznego Ku?nica Białostocka - Bruzgi
- Budowa punktu kontroli granicznej w Kro?cienku/Smolnicy
- Fundusz Małych Projektów
2. Walka z przestępczo?ciš, handlem narkotykami oraz wzmocnienie struktur policji:
- Walka z przestępczo?ciš - wzmocnienie struktur policji
- Walka z przestępczo?ciš - wzmocnienie struktur policji - projekt twinningowy
- Walka z narkotykami. Utworzenie Narodowego Punktu Kontrolnego
IV Rolnictwo 1. Wdrażanie programu rozwoju obszarów wiejskich:
- Wdrażanie programu rozwoju obszarów wiejskich
- Wzmocnienie zdolno?ci instytucjonalnych do wdrażania programów rolno-?rodowiskowychi zalesionych w rolnictwie
2. Kasa Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych:
Opracowanie i wdrożenie systemu wcze?niejszych emerytur strukturalnych w rolnictwie3. Wzmocnienie struktur administracji weterynaryjnej:
System labolatoriów weterynaryjnych i kontroli chorób zaka?nych4. Dalsze wzmocnienie struktur weterynaryjnej kontroli granicznej:
Kontrola weterynaryjna przyszłych zewnętrznych granic UE - II faza programu inwestycyjnego w wybranych granicznych punktach weterynaryjnych5. Dostosowanie przepisów i struktur fitosanitarnych:
Wzmocnienie inwestycyjne oraz instytucjonalne administracji fitosanitarnej6. Wzmocnienie kontroli jako?ci żywno?ci:
Wzmocnienie urzędowej kontroli jako?ci handlowej żywno?ci7. Przygotowanie do wdrożenia Wspólnej Polityki Rolnej (WPR):
- Rozwój systemu organizacji rynków rolnych niezbędnego do wdrożenia mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej
- Dalsze przygotowanie do wdrożenia wybranych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej
V ?rodowisko naturalne 1. Dalsze dostosowanie prawne i wzmocnienie administracji na poziomie centrelnym i lokalnym:
Pomoc we wdrożeniu dyrektywy dotyczšcej oceny oddziaływania na ?rodowisko i wzmocnienie polskiego systemu oceny skutków niektórych projektów, planów, programów i polityk na ?rodowisko2. Wzmocnienie strukturalne służb ochrony ?rodowiska:
- Wzmocnienie systemu oceny jako?ci powietrza w wybranych regionach Polski - projekt został już zaakceptowany
- Rozwój Zasobów Ludzkich - kontrola oraz ochrona ?rodowiska na poziomie lokalnym i regionalnym
VI Spójno?ć społeczno-gospodarcza Wsparcie Wstępnego Narodowego Planu Rozwoju 1. Województwo Warmińsko-Mazurskie 1.1 Rozwój zasobów ludzkich:
Promocja rozwoju zasobów ludzkich i adaptacji do potrzeb rynku pracy w województwie warmińsko-mazurskim1.2 Wsparcie MSP:
Rozwój Mi?P przez dostęp do ?ródeł finansowania - Instrument Dotacji Regionalnych1.3 Rozwój infrastruktury powyżej poziomu lokalnego:
- Modernizacja drogi krajowej nr 16
- Budowa dróg dojazdowych do przeprawy mostowej przez rzekę Elblšg
1.4 Rozwój turytyki:
Rozwój turystyki - ochrona wód powierzchniowych w Zlewni Wielkich Jezior Mazurskich przed zanieczyszczeniami ze ?ródeł rozproszonych1.5 Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich:
Inwestycje infrastrukturalne w gminach województwa Warmińsko-Mazurskiego2. Województwo Podlaskie 2.1 Wsparcie rozwoju potencjału endogenicznego w regionie - infrastruktura techniczna:
- Lokalne inwestycje infrastrukturalne na rzecz zrównoważonego rozwoju województwa podlaskiego
- Modernizacja drogi krajowej nr 61
- Budowa tunelu drogowego w Białymstoku
2.2 Rozwój turystyki:
Rozwój turystyki w województwie podlaskim - zagospodarowanie i promocja strefy Kanału Augustowskiego jako produktu specjalnego zainteresowania turystycznego2.3 Rozwój zasobów ludzkich:
Promocja rozwoju zasobów ludzkich i adaptacji do potrzeb rynku pracy w województwie podlaskim2.4 Wsparcie rozwoju małych i ?rednich przedsiębiorstw:
Fundusz grantów dla MSP jako stymulator efektywnego rozwoju województwa3. Województwo Lubelskie 3.1 Rozwój infrastruktury o znaczeniu regionalnym:
- Ochrona wód Bugu
- Modernizacja drogi wojewódzkiej nr 698
- Rewitalizacja Starego Miasta w Lublinie - poprawa warunków dla prywatnych inwestycji poprzez modernizację podziemnej infrastruktury technicznej, przestrzeni publicznej i infrastruktury turystycznej
3.2 Rozwój i modernizacja infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich:
Rozwój i modernizacja infrastruktury miejskiej zwišzanej z rozwojem drobnej wytwórczo?ci w województwie lubelskim3.3 Stworzenie bazy produkcyjnej na obszarach wiejskich i w małych miasteczkach:
Program rozwoju małych i ?rednich przedsiębiorstw w województwie lubelskim3.4 Rozwój zasobów ludzkich:
Promocja rozwoju zasobów ludzkich i adaptacji do potrzeb rynku pracy w województwie lubelskim4. Województwo Podkarpackie 4.1 Rozwój zasobów ludzkich:
Promocja rozwoju zasobów ludzkich i adaptacji do potrzeb rynku pracy w województwie podkarpackim4.2 Wsparcie dla MSP:
Rozwój sektora produkcyjnego - wzmocnienie Organizacji Wspierania Biznesu i Usług w województwie podkarpackim4.3 Wsparcie rozwoju potencjału endogenicznego w regionie:
Modernizacja i rozwój infrastruktury transportowej w województwie podkarpackim4.4 Rozwój funkcji metropolitarnych stolicy województwa:
Rozwój infrastruktury ochrony ?rodowiska w aglomeracji rzeszowskiej5. Województwo ?lšskie 5.1 Rozwój zasobów ludzkich:
Promocja rozwoju zasobów ludzkich i adaptacji do potrzeb rynku pracy w województwie ?lšskim5.2 Restrukturyzacja terenów przemysłowych - zmiana tradycyjnych sektorów przemysłowych i wsparcie tworzenia alternatywnych gospodarczych aktywno?ci:
- Rozwój infrastruktury w celu wsparcia restrukturyzacji obszarów przemysłowych
- Rozwój MSP w celu restrukturyzacji obszarów przemysłowych w województwie ?lšskim
5.3 Wsparcie rozwoju potencjału endogenicznego w regionie tworzenie nowoczesnych transeuropejskich systemów komunikacyjnych, transportowych i logistycznych:
Wsparcie rozwoju endogenicznego - faza pierwsza budowy sieci połšczeń do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice - Pyrzowice z układem dróg ekspresowych i autostrad5.4 Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich:
Wsparcie rozwoju infrastruktury lokalnej dla wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich województwa ?lšskiego6. Przygotowanie administracji szczebla regionalnego:
Przygotowanie administracji regionalnej do uczestnictwa we Wspólnotowej polityce strukturalnej7. Rozwój i dostosowanie statystyki regionalnej do wymagań Unii Europejskiej:
Dostosowanie i rozwój polskiej statystyki regionalnej8 Wsparcie zarzšdzania, nadzoru i monitorowania projektów infrastrukturalnych w ramach Programu Spójno?ci Społecznej i Gospodarczej Phare 9 Wspólpraca transgraniczna (CBC) VII Promocja integracji poprzez uczestnictwo w programach i akcjach Wspólnotowych.
Socrates, Leonardo da Vinci, Youth for Europe, SAVE II, Wieloletni program dla Mi?P (SME), Kultura 2000, Customs 2000, Fiscalis, "Akcja Jean Monnet dla Polski"VIII V Ramowy Program Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji PHARE 2001
Programowanie PHARE 2001 znajduje się w fazie wstępnej. Obowiązują dotychczasowe zasady programowania. Pozostaje zatem w mocy indykatywny podział środków pomiędzy projektami infrastrukturalnymi (70%) oraz projektami wsparcia rozwoju instytucjonalnego (30%) oraz niezmieniona indykatywna alokacja dla Polski wynosząca 398 mln Euro.
Rząd RP zaproponował objęcie pomocą w 2001 r., z części PHARE dotyczącej spójności społeczno-ekonomicznej, ośmiu województw: śląskiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego.
ISPA
W czerwcu i lipcu br. Komitet Zarządzający ISPA przyjął trzy pierwsze polskie projekty. Są to:
Lp. Sektor Lokalizacja Tytuł projektu Wnioskodawca 1 ?rodowisko Bydgoszcz Modernizacja i rozbudowa sieci kanalizacji ?ciekowej dla Bydgoszczy Miejskie Wodocišgi i Kanalizacja w Bydgoszczy So. z o.o. 2 Transport Kleszczów
So?nicaBudowa odcinka KA4E Kleszczów - So?nica Biuro Budowy Autostrad
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych3 Transport Mińsk Mazowiecki
SiedlceBudowa odcinka E-20 Mińsk Mazowiecki - Siedlce Dyrekcja Generalna PKP Należy podkreślić, iż ocena wymiernych efektów projektów w ramach PHARE 2000 i 2001, a także ISPA i SAPARD będzie możliwa dopiero po ich zakończeniu. Tymczasem wdrażanie wszystkich opisanych powyżej projektów jeszcze się nie rozpoczęło, a w przypadku PHARE 2001 etap programowania dopiero się rozpoczął.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz stanu
Jacek Saryusz-Wolski
Warszawa, dnia 19 września 2000 r.