III kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie realizacji ustawy o służbie cywilnej przez szefa Służby Cywilnej

Odpowiedź szefa Służby Cywilnej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na interpelację nr 297

w sprawie realizacji ustawy o służbie cywilnej przez szefa Służby Cywilnej

   Odpowiadając - z upoważnienia i polecenia prezesa Rady Ministrów - na interpelację pani poseł Ewy Janik na wstępie uprzejmie informuję, że prezes Rady Ministrów nie dokonał ˝wymiany personalnej na stanowiskach: szefa Służby Cywilnej i przewodniczącego Komisji Kwalifikacyjnej˝. Szef Służby Cywilnej prof. Jan Szachułowicz złożył rezygnację - przyjętą przez prezesa Rady Ministrów pana Włodzimierza Cimoszewicza - w dniu 29 października 1997 r., natomiast prezes Rady Ministrów Jerzy Buzek powierzył wakujące stanowisko mnie w dniu 7 listopada 1997 r. Przewodnicząca Komisji Kwalifikacyjnej Służby Cywilnej Zofia Stawowiak została odwołana przez prezesa Rady Ministrów w dniu 12 listopada 1997 r. i jak dotychczas prezes Rady Ministrów nie powołał nikogo na to stanowisko.

   W odpowiedzi na pytania dotyczące mianowań osób, które przeszły postępowania kwalifikacyjne z wynikiem pozytywnym pragnę poinformować, że zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej na podstawie mianowania może nastąpić tylko z osobą odpowiadającą warunkom określonym w art. 4 ustawy, co do której Komisja Kwalifikacyjna Służby Cywilnej, w wyniku postępowania kwalifikacyjnego, stwierdziła spełnienie wymagań uzasadniających zaliczenie do jednej z kategorii urzędniczych. Spełnienie wyżej opisanych wymogów formalnych jest warunkiem koniecznym do mianowania do służby cywilnej, lecz nie gwarantuje mianowania. Mianowanie jest w służbie cywilnej elementem nawiązania stosunku pracy. Dyspozycja art. 32 ust. 1 ustawy wskazuje szefa Służby Cywilnej jako organ uprawniony do dokonywania mianowań urzędników do służby cywilnej, w żadnym wypadku jednak nie daje potencjalnym zainteresowanym, którzy spełnili wymagania do jednej z kategorii urzędniczych, roszczenia o nawiązanie stosunku pracy. Mianowanie do służby cywilnej nie jest nadto decyzją administracyjną, stąd nie jest właściwe stosowanie doń pojęć ˝bezczynności organu administracji˝ i ˝uznania administracyjnego˝, które należą do zakresu postępowania administracyjnego. Ani ustawa o służbie cywilnej, ani prawo pracy w ogólności nie zobowiązują potencjalnego pracodawcy do nawiązania stosunku pracy z potencjalnym pracownikiem. Nie można zatem utożsamiać realizacji ustawy z obligatoryjnym nawiązywaniem stosunku pracy w służbie cywilnej z każdym, kto spełnił wymagania do jednej z kategorii urzędniczych.

   Wobec złożoności sytuacji powstałej w wyniku dotychczasowej realizacji ustawy o służbie cywilnej wyrażam przekonanie, że podjęcie decyzji o wznowieniu postępowania kwalifikacyjnego musi nastąpić z poszanowaniem konstytucyjnej zasady dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach i z uwzględnieniem wniosków wypływających z dotychczas przeprowadzonych kontroli, analiz i ocen.

   Od początku istnienia Urzędu Służby Cywilnej przedmiotem kontroli dokonanych przez Najwyższą Izbę Kontroli były: w 1997 r. działalność Urzędu Służby Cywilnej w zakresie wykonywania ustawy o służbie cywilnej, zaś w 1998 r. realizacja budżetu Urzędu Służby Cywilnej za 1997 r. Protokoły obydwu kontroli są w posiadaniu urzędu, a ich wyniki po otrzymaniu wystąpień pokontrolnych zostaną udostępnione opinii publicznej.

   W odpowiedzi na pytania dotyczące kosztów ponoszonych przez budżet Służby Cywilnej informuję, że do dnia 27 marca 1998 r. stanowiska radców generalnych objęło 20 osób mianowanych do służby cywilnej. Zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z dnia 17 września 1997 r. w sprawie określenia wykazu stanowisk w służbie cywilnej urzędników służby cywilnej kategorii A i stanowisk w służbie cywilnej, które mogą być wyznaczane wyłącznie urzędnikom służby cywilnej, oraz wyjątków od tej zasady (DzU nr 109 z 1997 r., poz. 707) stanowisko radcy generalnego wymaga kategorii urzędniczej A, osoby te są więc w dalszym ciągu urzędnikami służby cywilnej kategorii A. W okresie trzech miesięcy od zmiany stanowiska osobom tym wypłacane jest wynagrodzenie w wysokości przysługującego na poprzednio zajmowanym stanowisku. Skutki finansowe wynikające z tego obowiązku wyniosą w 1998 r. łącznie 420 751 zł. Wielkość wydatków osobowych na wynagrodzenia tych osób wynosić zaś będzie łącznie 86 577 zł miesięcznie. Wydatki te finansowane są z rezerwy celowej przeznaczonej na wynagrodzenia w służbie cywilnej w roku 1998.

   Koszty brutto wynagrodzenia Komisji Kwalifikacyjnej w okresie 1 listopada 1997 r. - 31 marca 1998 r. naliczane zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1997 r. w sprawie wynagrodzeń członków komisji służby cywilnej (DzU nr 42 z 1997 r., poz. 267) wyniosły łącznie 126 750 zł, natomiast wynagrodzenia brutto pracowników Urzędu Służby Cywilnej wyniosły łącznie w tym samym okresie 656 053 zł i 37 gr.

   Nie mogę się jednak w żadnym wypadku zgodzić ze stwierdzeniem pani poseł, iżby Urząd Służby Cywilnej nie wykonywał w tym okresie zadań wynikających z ustawy. Nakłada ona na szefa i Urząd Służby Cywilnej oprócz obowiązku obsługi postępowa, kwalifikacyjnych szereg innych zadań, które były i są wykonywane poprzez takie działania, jak:

   - bieżące prowadzenie spraw osobowych urzędników służby cywilnej,

   - przygotowywanie systemu szkoleniowego służby cywilnej,

   - obsługa Rady Służby Cywilnej,

   - przygotowanie i udostępnianie informacji i materiałów dla kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli, Departament Kontroli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz dla zespołu powołanego przez prezesa Rady Ministrów,

   - przygotowanie projektu budżetu służby cywilnej i Urzędu Służby Cywilnej oraz prezentowanie go na posiedzeniach komisji parlamentarnych,

   - przygotowanie i prezentowanie stanowiska rządu w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej w zakresie wskazanym przez Trybunał Konstytucyjny (dot. wieku, z osiągnięciem którego może nastąpić rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej),

   - przygotowanie brakujących projektów aktów wykonawczych do ustawy (dwa spośród nich zostały już opublikowane),

   - ocena skuteczności narzędzi stosowanych w postępowaniu kwalifikacyjnym i przygotowywanie nowych,

   - udział pracowników urzędu jako wykładowców w szkoleniach i prezentacjach organizowanych przez rozmaite instytucje,

   - upowszechnianie wiedzy o służbie cywilnej - m.in. poprzez regularne wydawanie Biuletynu Służby Cywilnej,

   - realizacja projektu ˝Wdrażanie profesjonalnej służby cywilnej w Polsce˝ we współpracy z Europejskim Instytutem Administracji Publicznej, oraz wspólnie ze Służbą Cywilną Wielkiej Brytanii i Know-How Fund realizacja projektu dotyczącego systemu opisu i oceny stanowisk w służbie cywilnej,

   - prace nad przygotowaniem projektu nowej ustawy o służbie cywilnej wraz z projektami aktów wykonawczych.

   Szef Służby Cywilnej

   Jan Pastwa

   Warszawa, dnia 6 kwietnia 1998 r.