III kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 1199
w sprawie planowanego wprowadzenia przez Polski Monopol Loteryjny gry losowej ˝Geniusz˝
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie pana posła Krzysztofa Baszczyńskiego dotyczące planowanego przez Polski Monopol Loteryjny Sp. z o.o. wprowadzenia nowej gry losowej ˝Geniusz˝, zawarte w piśmie z dnia 5 listopada 1999 r., znak: SPS-0203-1199/99 przesyłam w załączeniu:
- regulamin Telewizyjnej Loterii Pieniężnej Polskiego Monopolu Loteryjnego ˝Telelotek˝;
- regulamin Loterii Pieniężnej Polskiego Monopolu Loteryjnego ˝Geniusz˝;
- odmowne decyzje ministra finansów w sprawie zatwierdzenia regulaminu gry ˝Telelotek˝ proponowanej przez Polski Monopol Loteryjny;
- wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie zatwierdzenia regulaminu gry pod nazwą Telewizyjna Loteria Pieniężna Polskiego Monopolu Loteryjnego ˝Telelotek˝.*)
Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że Ministerstwo Skarbu Państwa nie jest w posiadaniu opinii prawnych, które porównywałyby ze sobą regulaminy tych dwóch gier losowych, tj. ˝Geniusza˝ i ˝Telelotka˝. Wobec powyższego, na dzień dzisiejszy, nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy różnice pomiędzy przedmiotowymi regulaminami są na tyle istotne co do zasad, że nie istnieje zagrożenie, iż proponowana przez PML nowa gra ˝Geniusz˝ jest niezgodna z zamkniętym katalogiem gier losowych wymienionych w ustawie o grach losowych i zakładach wzajemnych, jak to w przypadku gry ˝Telelotek˝ orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Podkreślenia wymaga fakt, że dla podmiotów wykonujących monopol skarbu państwa kończący się rok 1999 miał przełomowe znaczenie w formule ich działalności. Przyczyną tego stanu był marcowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie odmowy zatwierdzenia przez ministra finansów regulaminu gry losowej Polskiego Monopolu Loteryjnego Sp. z o.o. pn. ˝SKARBIEC˝, ponieważ jeszcze do marca br., przy ówczesnej interpretacji Ministerstwa Finansów art. 13 ust. 2 ustawy o grach liczbowych i zakładach wzajemnych z dnia 29 lipca 1992 r., warunkiem wprowadzenia na rynek przez Polski Monopol Loteryjny każdej nowej loterii pieniężnej było zatwierdzenie przez ministra finansów regulaminu tejże loterii.
Natomiast w obecnej chwili, po wyroku NSA zarówno Polski Monopol Loteryjny Sp. z o.o., jak i drugi podmiot wykonujący monopol skarbu państwa Totalizator Sportowy Sp. z o.o. są zwolnione z mocy ustawy z obowiązku ubiegania się o zezwolenie na urządzanie gier losowych i zakładów wzajemnych. Zatem nie dotyczy ich obowiązek zatwierdzania regulaminów urządzanej gry, określonej w art. 13 ust. 2 ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.
Aktualnie, tj. od orzecznictwa NSA, zatwierdzanie regulaminów loterii należy do kompetencji organów spółek.
Na zakończenie informuję, że w Polskim Monopolu Loteryjnym dokonano zmian w składzie zarządu spółki. Było to wynikiem szczegółowej analizy działalności spółki. Zdaniem rady nadzorczej ówczesny zarząd nie gwarantował zarówno poprawy sytuacji ekonomiczno-finansowej, jak i rozwoju w zakresie know-how spółki i w konsekwencji wzrostu wpływów do budżetu skarbu państwa.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jan Buczkowski
Warszawa, dnia 7 grudnia 1999 r.